Michal Kaščák o financích a zákulisí budování festivalu Pohoda
Zakladatel a organizátor Michal Kaščák v nejnovější epizodě podcastu Biznislab otevřeně mluvil o tom, proč se rozhodl budovat festival na principech místo čistě komerčního přístupu.

Umělecká oslava svobody místo byznys modelu
Festival Pohoda má za sebou téměř tři dekády historie a v roce 2024 získal ocenění Nejlepší středně velký festival v Evropě. Michal Kaščák definuje Pohodu jako „uměleckou oslavu svobody". Jádrem festivalu je „setkání svobodomyslných lidí, kteří chtějí spolu oslavit pestrost umění, chtějí spolu strávit čas". Podle něj Pohoda není jen o dobrých kapelách, ale o setkání lidí, kteří chtějí žít společně v prostoru, kde se cítí bezpečně, svobodně a férově.
Ačkoliv připouští, že „častokrát jsme stáli před touto otázkou, zda je možné z festivalu udělat standardní firmu s pozitivními ekonomickými výsledky", dodává: „už dávno jsme se rozhodli, že Pohodu takto budovat nebudeme".
Na jedné straně stojí byznysové příležitosti: prodej tvrdého alkoholu, zákaz vlastních nápojů a jídel, nestropování cen gastra, které by ve standardní firmě byly jasnou cestou pro zvyšování obratu.
Antibyznysová rozhodnutí s jasným posláním
Na jedné straně stojí byznysové příležitosti: prodej tvrdého alkoholu, zákaz vlastních nápojů a jídel, nestropování cen gastra, které by ve standardní firmě byly jasnou cestou pro zvyšování obratu. Na straně druhé jsou silné hodnoty, které v případě Pohody vítězí, a i díky nim se každoročně na festival vrací přibližně polovina věrných návštěvníků.
"Dělat festival, kde můžete přinést vše kromě skla a zbraní, kde se po nocích cítíte bezpečně a kde vás nepreplatí pivo za devět eur, tak to není byznysový model. Ale i tak jsem ještě nikdy tato rozhodnutí nelitoval," dodává Michal.
Transparentnost i v těžkých časech
Pohoda v posledních letech prošla těžkými časy. Situaci zkomplikovala především pandemie, kdy firma s 12 členným celoročním týmem zaměstnanců fungovala jako firma bez základního zdroje příjmu, kterým je festival. Po dobrém roce 2022 přišla v roce 2023 nižší návštěvnost, k čemuž se přidalo i neštěstí v podobě předčasného ukončení festivalu kvůli bouřce.
Situaci se jim podařilo nejenže stabilizovat, ale i výrazně vylepšit několika způsoby: musely se zvýšit ceny lístků, zvýšit nároky na partnery a najít investora, kterým se stal Crowdberry.
Michal Kaščák si stojí za tím, že otevřená komunikace je důvod, proč s nimi partneři a fanoušci zůstávají i v těžkých časech. Říká: „Není umění dělat festival, když je hezky a vše jde samo. Umění je zůstat férový i tehdy, když je zle."
Customer experience jako základ úspěchu
Pohoda se stala lovebrandom především díky zákazníckému zážitku pro návštěvníky. Podle Kaščáka „základ festivalu podle mě tvoří jeho atmosféra, čili návštěvníci, návštěvnice". Na to, aby atmosféra vznikla, je důležitý nejen program, ale i „služby, přístup k lidem, bezpečnost a vytvoření prostoru, kde se lidé mohou cítit svobodněji".
Největší odměnou je, když lidé natolik důvěřují festivalu, že se rozhodnou koupit lístky ještě předtím, než znají line-up. Tento typ důvěry je podle Kaščáka „obrovské ocenění" a zároveň „obrovský závazek".
Multigenerační festival s jasným směrem
„Mnohé festivaly dělají chybu, že se zaměřují na nejbohatší část festivalových návštěvníků, což jsou lidé ve středním věku, a mladí lidé jako kdyby z nich zmizeli", dodává Michal. Pohoda je multigenerační festival, který roste spolu s publikem. Jádro tvoří mladí lidé v průměru okolo 25 let, ale nechybí ani rodiny s malými dětmi či starší návštěvníci.
Hodnoty jako nepřenosná identita
Na závěr se Daniela ptala: „Nepřemýšleli jste nad expanzí? Značka je silná, know-how máte, koncept funguje…“
„Ne," odpovídá Michal jednoznačně. Festival je totiž s místem úzce spjatý — nejen prakticky, ale emocionálně. „Letiště v Trenčíně vnímám jako nejlepší festivalový prostor na světě." Zároveň však dodává, že pokud by jednou bylo nutné odejít, věří, že značka má sílu uspět i jinde — bez toho, aby musela prodat svou duši.
A co inspiruje organizátora Pohody?
Michala Kaščáka inspiruje nejvíce „setkávání se s lidmi". Rád čte knihy a má rád i „nicnedělání" a ticho, ve kterém prý slyší mnoho. V poslední době ho inspiruje i návštěva Ukrajiny, kde vidí absolutně nekonečný zdroj energie a odhodlání. Mnoho inspirativních lidí vidí i na Slovensku, například advokáta Romana Kvasnicu. Festival Pohoda je „o setkávání různých světů", od umělců, přes lidi zajišťující služby až po návštěvníky.
Festival Pohoda tak zůstává příkladem toho, jak se dá budovat úspěšný projekt na hodnotách a principech, aniž by se obětovala autenticita ve prospěch krátkodobého zisku. Kaščákova vize „umělecké oslavy svobody" se po téměř třech dekádách ukazuje jako životaschopná alternativa k čistě komerčnímu přístupu.