Moje nadšení z účasti na IT konferenci BarCamp Žilina, která se konala 11. září v Žilině, netrvalo dlouho. Hned první přednáška byla kvůli organizačním problémům velkým zklamáním. Chybějící připojení k Internetu nám znemožnilo odnést si co nejvíce z jinak slibné prezentace o Segmentaci dat v Google Analytics.
Zřejmě největší zájem vyvolala „Diskuse o výzvách a budoucnosti webu“. Právě od ní jsem očekával nové podněty či pohledy na další rozvoj webu, online marketingu, přicházející platformy a také rostoucí význam sociálních sítí. Vášnivá diskuse, která okamžitě pohltila množství posluchačů, skončila bohužel jako prezentace prohlížeče Internet Explorer 9.
StartUp Camp
Další sérii přednášek jsem proto vyměnil za StartupCamp, který byl jako součást konference BarCamp přístupný pro všechny návštěvníky. Prezentovaly se na něm společnosti, jejichž nápady nových online služeb a produktů mají potenciál prosadit se nejen na Slovensku, ale i v zahraničí. Tato otevřená konference mě okamžitě zaujala, protože po úvodním přivítání a organizačních pokynech iniciativu a prezentace odstartovali samotní účastníci.
Až zde jsem si uvědomil skutečný potenciál BarCampu a možností, které nabízí otevřená diskuse a spolupráce přednášejícího s publikem. Zástupci všech prezentovaných firem perfektním způsobem využili možnost získat zpětnou vazbu od programátorů, vývojářů, designérů, odborníků na marketing, investorů a mnoho dalších profesionálů, kteří se pohybují v internetovém byznysu.
Překvapila mě však nízká účast společností, které mohly z kontaktu s návštěvníky konference BarCampu vytěžit nejvíce. Pro mě jsou to společnosti, které sice nejsou odborníky v oblasti webu, ale jejich úspěch stojí a padá právě na schopnosti prezentovat se na webu a oslovit své cílové zákazníky. Každá z těchto firem má určitě různé cíle, které chce na svém webu dosáhnout, což ovlivní i informace, rady, které budou na BarCampu hledat. Já bych chtěl spíše poukázat na problémy, které jsou společné pro více firem působících na webu a souvisejí s nedostatkem nebo nedostupností potřebných informací. Myslím, že právě ty bylo možné řešit přímo během BarCampu, díky schopnostem a zkušenostem lidí, kteří se na něm zúčastnili.
1 |
Chci úspěšný nový web, bez změny starého.
Více firem vidí úspěšnost webu jen v množství jeho návštěvníků. Protože více návštěvníků znamená z jejich pohledu i okamžité zvýšení zisků, hlavní důraz kladou převážně na online reklamu. K potřebě skutečného rozvoje webu, jehož současná podoba má prakticky nulové šance dosáhnout plánované cíle (prodej, rezervace, registrace), se však staví odmítavě. Ne u všech společností je to z důvodu finanční náročnosti či priorit vedení. Mnohé firmy mají zdroje a potenciál zlepšit své výsledky na webu, ale kvůli opatrnosti a nedůvěře vůči novým řešením, dávají přednost nečinnosti.
Pro tyto společnosti je účast na relevantních konferencích příležitostí zachránit stagnující/zanedbaný rozvoj svého webu. Navázání kontaktů se zástupci firem, které čelily podobným problémům, jako i jejich zkušenosti a pohledy mohou pomoci překonat odpor vůči změnám, které si úspěšná přítomnost na webu vyžaduje.
|
|
2 |
Investice do webu se mi nikdy nevrátí.
Firmy často nevidí svůj web jako každou jinou investici, ale spíše jako vyhozené peníze a proto jim často vyhovuje informační web a nezajímají se o to, jak s jeho pomocí profitovat. Opak je pravdou a investice na webu se dají sledovat, s tím, že spojení mezi aktivitami a jejich přínosem můžeme monitorovat, dělat průběžné úpravy a vylepšení, což je mnohem efektivnější, rychlejší a ziskovější.
Budování kontaktů přímo s investory, kteří mají zkušenosti s realizací výnosných projektů na webu přinese nové podněty a nápady v souvislosti s finanční perspektivou webu. Důležité je i lepší chápání vztahu mezi náklady na rozvoj webu a hodnotou, kterou následně přinesou v podobě přílivu nových návštěvníků webu a jejich konverze na zákazníky. Pokud se následně stanoví priority, které zaručí dosažení stanovených cílů nejvýhodnějším způsobem, reálným výsledkem bude web, který vytváří zisk a nejen “vydělává sám na sebe”.
|
|
3 |
Důvěřuj, ale prověřuj!
Drtivá většina firem (dále jako klienti) je přítomna na webu díky externím dodavatelům webových řešení. I když je tato spolupráce nezbytná, pro klienty většinou představuje ztrátu kontroly nad svým online kanálem a její přesun do rukou samotných dodavatelů. Vzniklá situace znevýhodňuje postavení klientů, vycházejíc z jejich limitované znalosti byznysu a dává “volnou ruku” dodavatelům. Dá se zaručit, že se dodavatel zachová transparentně a nebude takovou situaci zneužívat?
Konference jako BarCamp nabízejí možnost konzultovat jakékoliv otázky související s webem, přímo se zástupci více společností, včetně webhostingových společností, developerů webu až po reklamní agentury a designérská studia. Získané informace pomohou získat přehled nejen o možnostech dalšího rozvoje webu, ale hlavně vytvoří prostor pro kontrolu současných dodavatelů. |
Moje první dojmy z BarCampu byly spíše negativní a pokud bych u nich zůstal, tuto konferenci bych pravděpodobně dal za příklad “nepodařeného”. Protože úvodní prezentace nesplnila moje očekávání, zaměřil jsem se na detaily, které mi na BarCampu překážely či chyběly. I proto jsem neviděl skutečný potenciál diskusí a setkání s účastníky této otevřené konference, který by pomohl většině společností přítomných na webu.
Zúčastnili jste se na BarCampu nebo jiné podobné konferenci? Podařilo se Vám proměnit získané poznatky nebo rady ve prospěch Vašeho online byznysu?