E-shop od nápadu po úspěch: Připravte svůj e-shop na sezónu! Testování použitelnosti krok za krokem

E-shop od nápadu po úspěch: Připravte svůj e-shop na sezónu! Testování použitelnosti krok za krokem

Přinášíme vám první článek ze série blogových příspěvků inspirovaných nejnovější knihou, E-shop od nápadu po úspěch: Kompletní průvodce pro návrh, vývoj, rozjezd, růst a export úspěšného internetového obchodu. Pravidelně se můžete těšit na aktuální e-commerce témata.

Ano, víme, léto právě vrcholí a pro mnohé z nás to znamená líné dny plné vody, posedávání na terasách kaváren či pikniky v parku. Pokud však chcete zajistit vysokou konverzi svého e-shopu, neměli byste usnout na vavřínech. Podle našich dlouholetých zkušeností je právě teď ideální čas začít s přípravou na vánoční sezónu. Přečtěte si jak na to.

Součástí přípravy na sezónu nákupních horeček je bez debaty testování použitelnosti e-shopu se skutečnými zákazníky, díky kterému získáte přehled o jejich chování na vašem webu a jednoduše odhalíte překážky, na které během nakupování na e-shopu narazí.

Testování použitelnosti e-shopu se skutečnými zákazníky

Údaje o použitelnosti e-shopu lze získat několika způsoby, jako například expertním auditem, online dotazníky, pomocí webové analytiky nebo skrze skupinové diskuse (angl. focus groups). Testování použitelnosti je další možností, která ve srovnání s ostatními nabízí jedinečný pohled na chování zákazníka.


Obrázek: Testování použitelnosti e-shopu

Průběh testování použitelnosti

Testování použitelnosti e-shopu zahrnuje sledování uživatele při práci s e-shopem za účelem zjistit, co v e-shopu zákazníkům pomáhá a zejména, co jim překáží při nakupování. Při testování použitelnosti se uživatel snaží splnit zadané úkoly. Vedle uživatele sedíte jen vy. Vysvětlíte mu průběh a cíle testování jako i zadání, v žádném případě mu nepomáháte s vykonáváním úkolů.

Během testování si zapisujete poznámky, jejichž cílem je identifikovat slabá místa e-shopu. Je to výjimečná situace, kdy můžete vidět naživo skutečného uživatele, jak nakupuje na vašem e-shopu.


Začněte nejprve jednoduššími úkoly “na zahřátí,” potom následují nejdůležitější úkoly. Pokud uživatel neví úkol splnit v očekávaném čase, pokračujte další úkolem. Neponáhlejte se však, nemusíte s každým absolvovat všechny úkoly, nevynechejte ty důležité. Pokud uživatel přirozeně prochází úkoly, nechte ho, i když je plní v jiném pořadí.

Testování s jedním uživatelem trvá zhruba hodinu. Pro získání relevantních výsledků stačí pět uživatelů. Takové testování se dá stihnout během jednoho pracovního dne. Druhý den je vhodné čerstvé poznámky zpracovat do výsledných zjištění ve formě krátkého reportu.


Testování by mělo být zaznamenáno ve formě videozáznamu1 i s komentářem uživatele a záznamem obrazovky. Umožní to vrátit se k problematickým místům v testování a připravit podrobný report se sestříhaným videozáznamem s ilustračními momenty z více sezení.

Obrázek: Testování použitelnosti e-shopu v UX labu2

Rekrutace participantů

Hledání účastníků na testování nebo rekrutace se při testování použitelnosti e-shopů někdy podceňuje. Vždyť v e-shopech nakupuje každý a tak se zdá, že stačí oslovit na Facebooku známé a z nich si vybrat. Uvědomte si, že předpokladem testování použitelnosti je mít uživatele z vaší cílové skupiny, t.j. ty kteří vyhovují personám vašeho e-shopu. Bez nich se nedopracujete k správným zjištěním.

Při rekrutaci uživatelů proto doporučujeme využít služby profesionálních průzkumných agentur. Ušetří vám to hodně času a můžete si být jistí, že kvalita participantů bude zajištěna.

Uživatelům za účast na testování patří odměna, v případě e-shopů je možné jim poskytnout vybraný zboží nebo slevový kupón. Jinak je běžná odměna 20 – 60€ za hodinu testování.


Obrázek: Jakob Nielsen, 2000

+5 doporučení pro testování použitelnosti e-shopů

  • Při testování použitelnosti nezjišťujte, zda e-shop funguje. To je předmětem funkčního testování nebo QA (angl. quality assurance) testování.
  • Netestujte si e-shop sami.
  • Testujte najednou jen s jedním uživatelem.
  • Uživatele neškolte ani mu nevysvětlujte, jak e-shop funguje.
  • Pokud máte k dispozici na testování laboratoř, pozvěte do pozorovací místnosti co nejvíce lidí z týmu e-shopu. Je to výjimečná situace, aby zažili naživo uživatele nakupovat v e-shopu.

UX laboratoř

Na testování použitelnosti stačí jakákoli místnost, kde můžete být i s partipantem nerušeni. Existuje však možnost zpřístupnit testování dalším kolegům. V jiné místnosti můžete na obrazovce sledovat přímý přenos z testování včetně záznamu tváře a komentářů participanta.

V ideálním případě jsou místnosti vedle sebe oddělené poloprůhledným zrcadlem, což zážitek z testování ještě více umocní. Jednoduše víceří vidíte uživatele i naživo přímo při práci nejen zprostředkovaně přes obrazovku. Takto připravené místnosti se nazývají laboratoří na testování použitelnosti a jsou k dispozici i u nás.


Obrázek: Testování použitelnosti v UX laboratoři

UX agentury umí připravit celé testování použitelnosti na míru. Využijte tuto možnost a svěřte svůj eshop do rukou odborníkům. Součástí testování může být i školení, díky kterému se naučíte jak později testovat použitelnost e-shopu ve vlastní režii.

Pokud máte k dispozici UX laboratoř nebo víte průběh testování sledovat vzdáleně, rozdělte práci při testování na moderátora, který sedí s participantem, a na pozorovatele, který zapisuje poznámky a je v místnosti odděleně poloprůhledným zrcadlem tak, aby nerušil. V pozorovací místnosti mohou být další, ideálně přímo tým provozující e-shop.

Úkoly na testování použitelnosti e-shopu

Uvádíme seznam úkolů na testování použitelnosti online lékárny:

  • Viděli jste reklamu na kosmetiku Bioderma Matriciane, která vás zaujala. Najděte ji v e-shopu.
  • Kupte šampon Bioderma proti vypadávání vlasů.
  • Chystáte se na ples. Potřebujete si koupit make-up. Najděte ho v e-shopu.
  • Chcete zhubnout a hledáte doplněk výživy, který vám to usnadní. Najděte ho.
  • Ve školách hrozí chřipková epidemie. Které produkty byste koupili pro vaše děti v rámci prevence? Vyberte si je.
  • Vaše dítě má chřipku, kupte mu potřebné léky.
  • Vašemu partnerovi kupujete kosmetiku raději vy. Udělejte tento nákup v e-shopu.
  • Potřebujete koupit vitamíny, případně jiné léky pro staré rodiče, které kupujete pravidelně. Kde a jak byste je hledali?
  • V e-shopu jsou velmi dobré ceny produktů, chcete proto dostávat informace o nových produktech, slevách atd. Co uděláte?

Na základě těchto otázek si můžete navrhnout úkoly pro svůj e-shop.

Závěr

Naše

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.