Náš kolega Šimon Zámečník prezentoval minulý týden na MastersGate Ecommerce Summitu v Senci velmi zajímavé developerské téma o rychlosti webů, resp. e-shopů. Šimon se webům věnuje už více než 15 let a dnes zastává zodpovědnou úlohu technického architekta v uičku (tedy ui42). Díky svým dlouholetým odborným zkušenostem je zároveň velmi kompetentní o těchto tématech přednášet.
Původně bylo jeho vystoupení plánováno na večer na hlavním pódiu. Souběžně s ním jsme ale měli v programu zařazenou na Case study stage-i téma GDPR, kterou měl prezentovat Palo Adamec z KPMG. Uprostřed dne vznikl po této vysoce aktuální tématu velký zájem a naši návštěvníci si odhlasovali změnu v programu. Tak jsme kousek improvizovali. A tak jsme tyto dva bojovníky přehodili a Šimon rozjel svou téma v útulných prostorách mini kina, kde se case studies celý den prezentovaly.
Téma byla dostatečně atraktivní, speaker mluvil velmi poutavě, což přitáhlo dostatečné publikum a Šimon měl přednášku tak akorát zaplněnou.
Klíčové bylo vysvětlit a rozebrat hlavní dvě oblasti pro rychlost webů - backend a frontend a popisování hlavních rozdílů mezi jejich optimalizací. Klienti tyto oblasti často nerozlišují a nemají jasnou představu, která má na co dopad. Problematická optimalizace je velmi široká a plná technických detailů pro developery, ale Šimon se snažil podat ji co nejsrozumitelněji i pro majitele a marketéry, pro které je důležitá z pohledu zisku - čím je stránka rychlejší, dosahuje vyšší konverze.
Kromě konkrétních příkladů, jak optimalizovat weby, byla součástí přednášky i to, jak samotnou rychlost měřit, ať už nástroji na analýzu frontendu jako např. Google PageSpeed Insights nebo monitorováním a zátěžovými testy na backendu. Přes místy techničtější povahu přednášky návštěvníky téma zaujalo a na jejím konci měli množství otázek. Pro omezený čas stihl Šimon odpovědět jen na některé, ostatní si s ním posluchači prošli osobně.
Nejraději se učím od odborníků, protože jsou doslova nasáklí svým "řemeslem". Přesně takový pocit jsem měl ze Šimonovy prezentace. Je radost poslouchat člověka mluvit o věcech, kterými se zabývá na každodenní bázi. Problematická web developmentu je mi blízká, a proto mi vůbec nevadilo, že prezentace byla místy doslova odborná. Rychlost webu je dnes velmi aktuální téma. Ačkoliv zřejmě z pozice online marketéra nevyužiji všechny tipy na zrychlení načítání stránek v praxi, jsem vděčný za přehled, který jsem díky této přednášce získal. (Vilém Tetřev, Online Marketing Specialist a přímý účastník MastersGate Ecommerce Summitu)
Návštěvníci akce, kteří byli v case study stage si mohli vyslechnout celou tuto zajímavou Šimonovu prezentaci. Stejně tak i ti, kteří byli v té době na main stage a poslouchali GDPR, se k prezentaci dostanou díky videozáznamu.
Pokud ale máte i vy ostatní, kteří jste se z různých důvodů nemohli zúčastnit prezentace a MastersGate Summitu, zájem o téma optimalizace rychlosti webu, neváhejte se na nás obrátit.