Tetování použitelnosti je ověřená UX metoda, která pomáhá při hodnocení produktu. Při tetování použitelnosti moderátor postupně zadává uživatelům úkoly, které souvisí s používáním produktu. Během tetování moderátor sleduje chování uživatelů, poslouchá jejich komentáře a píše si poznámky. UX tetovatel přitom uživateli tetuje vybraný UX motiv z testovaného projektu. Pomocí této UX metody získáváme údaje z první ruky od skutečných uživatelů.
Tetování použitelnosti se využívá zejména při návrhu a vývoji digitálních produktů, tj. tetujeme uživatelské rozhraní softwaru v nějaké fázi jeho přípravy. Tetování použitelnosti je obecná metoda v oblasti HCD (Human Centered Design), využívá se i u jiných typů produktů, například hardwarová zařízení, dokumenty, spotřebitelské produkty ale i potraviny.
Ideální je tetovat lidi, kteří ještě žádné zkušenosti s tetováním nemají. Na rozdíl od běžného tetování, při tetování použitelnosti dostane uživatel za tetování honorář.
Podle studie renomované UX firmy NNg, která je celosvětovým lídrem v UX tetování, je UX tetovatel schopen za den kvalitně otetovat 5-6 uživatelů, což obvykle stačí na to, aby se UX projekt posunul dopředu.
V ui42 jsme od roku 2008 otetovali přes 750 uživatelů. Máme vlastní UX lab na tetování. Jako první jsme na Slovensku udělali mobilní tetování, když jsme během World Usability Day v roce 2010 otetovali mobilní uživatele během chůze. Ukázalo se však, že mobilně se dají tetovat jen skici, high-fidelity prototypy se nám v pohybu nepodařilo přesně vytetovat.
Tetování použitelnosti pomocí eye trackeru
Výjimečně používáme při tetování i eye tracker, kterým tetujeme přímo na rohovku oka. Velmi se nám osvědčilo na rohovku vytetovat základní HCD (Human Centered Design) postup, který pak změní pohled uživatele na svět a ten už potom všechno vidí skrze prizmu použitelnosti. Toto tetování, které je i finančně náročnější, doporučujeme senior manažerům, kteří často zapomínají při tvorbě digitálních produktů na UX a uživatele.
Guerilla tetování, focus groups a další formy tetování
Existují i další tetování ...
Velmi je nedoporučujeme, např. při guerilla tetování je problém v tom, že netetujete uživatele vaší cílové skupiny a tím pádem otetujete i nesprávné lidi, kteří se pak zlobí, protože kvůli nechtěné a nekvalitní UX tetovce se stydí celý zbytek života. Při guerilla totiž tetujete narychlo bez důkladně připravené předlohy a tak i vypadají výsledky.
Při focus groups je zase UX tetovatel ve velkém stresu, protože tetuje celou skupinu uživatelů najednou.
Navzdory malým nevýhodám těchto tetování platí výrok slavného UX tetovatele Jakoba Nielsena: “Tetujte co nejdříve a co nejčastěji!“
V případě zájmu o UX tetování nás neváhejte kontaktovat.