Pro zlepšení uživatelské zkušenosti existuje mnoho postupů a nástrojů. Jejich základním principem je metoda HCD (Human-Centered Design – navrhování orientované pro lidi), kterou zajistíme, aby byly splněny potřeby uživatelů tak, že výsledný produkt je srozumitelný a použitelný, že se jím splní požadované úkoly a zkušenost s používáním produktu je pozitivní a příjemná.
Každý HCD postup je variantou základního cyklu: iterovat (pravidelně opakovat) čtyři etapy pozorování, generování nápadů, výroby prototypů a testování.
Obrázek: HCD postup
Vždy je však nezbytné vyřešit ten správný problém. To znamená najít správný problém, co někdy není snadné. Na to slouží doporučené UX postupy ve fázích Pozorování a Testování. Najít jeho řešení je často jednodušší. Na to slouží doporučené UX postupy ve všech fázích, ale zejména Generování nápadů a Testování.
Doporučené UX metody, nástroje a služby
V následující tabulce je seznam běžně dostupných UX metod, nástrojů a služeb rozdělených do jednotlivých etap HCD postupu.
Obrázek: UX metody, nástroje a služby
Každý si postupně najde to, co potřebuje a co mu nejvíce vyhovuje. V žádném případě však nevynechejte žádnou ze čtyř fází. Pokud váháte při výběru z více alternativních možností, vyberte si raději tu, při které se setkáte s uživatelem. Především při hledání správných problémů a ověřování řešení je kontakt se živým uživatelem k nezaplacení. Pokud se spolehnete jen na nástroje a čísla, může se stát, že svůj čas a peníze budete věnovat na zbytečné aktivity, které nic nezlepší.
(Pozn.: V knize najdete - Některé UX postupy a nástroje jsme probírali v úvodní části o návrhu e-shopu, v kapitolách o informační architektuře jsme probírali persony, návrh struktury obsahu, návrh navigace, jakož i skicování a prototypování. V následujících částech si projdeme vybrané UX postupy a nástroje vhodné pro růstovou fázi e-shopu.)
Přečtěte si dosud publikované příspěvky z knihy E-shop od nápadu po úspěch