Jsou dva rozdílné přístupy ke zlepšování uživatelské zkušenosti s e-shopy:
Krátkodobá taktika – sledujte a napodobujte UX ostatních e-shopů
Najděte a vyberte si e-shopy, které jsou blízké vašemu, například lídra ve vaší oblasti prodeje. Můžete sledovat i odborné portály, protože mnohé z nich zveřejňují seznamy doporučení ke zlepšení použitelnosti e-shopů. Zjištění aplikujte ve svém e-shopu.
Tento krátkodobý přístup je časově a finančně efektivní a tím pádem ideální pro rychlý rozjezd e-shopu a často i pro jeho další růst. (Pozn.: V samotné knize si můžete přečíst Deset nejčastějších chyb v použitelnosti webů na Slovensku a Použitelnost nákupního košíku v e-shopech, které obsahují seznamy užitečných doporučení a zjištění.)
Vliv změn sledujte ve webové analytice. Kromě Google Analytics si můžete pomoci i dalšími nástroji, jako je například Hotjar.
Dlouhodobá strategie – vlastní UX
Při růstu e-shopu se obvykle ukáže, že váš e-shop je něčím jedinečný, například typem zákazníků, nabídkou zboží, speciálními službami nebo zákaznickou zónou. Tehdy zjistíte, že nemáte od koho kopírovat, a tak musíte navrhnout část e-shopu nebo i celý e-shop. To je správný moment, kdy můžete začít budovat svůj vlastní UX tým nebo najdete na začátek partnerskou UX agenturu. Důležité je, že místo kopírování začnete vědomě používat UX metody, nástroje a služby.
Tento dlouhodobý přístup je časově a finančně náročnější, je vhodný pro růstovou fázi e-shopu.
Vybudujete si vlastní UX know-how a vlastní UX tým. Poznáte své zákazníky, a tak vaše vlastní UX může být tím, čím se odlišíte od konkurence. V obou přístupech je důležité průběžně měřit a pravidelně sledovat parametry e-shopu, které mohou odrážet růst nebo pokles použitelnosti e-shopu. Podle změn v analytice víte, zda realizované úpravy a zvolený postup je úspěšný.
Brzy přineseme další článek na téma UX metody, nástroje a služby.