Black Friday 2025 v číslech: eCommerce trh hlásí meziroční pokles o 10 %, ale zdaleka nejde o černý scénář

Black Friday Week (24. 11. – 30.11.) máme za sebou a čísla ukazují jasný trend: celkový trh klesl meziročně o 10 %, zatímco celkové výdaje do placené reklamy vzrostly o více než 5 %. 

A ačkoli to na první pohled nezní optimisticky, realita je o něco komplexnější. 

Toto je důležitý signál: zákazník nekonvertuje méně. Jen na nákupy letos přichází v jiné náladě, s jinými očekáváními a s jiným rozpočtem. Klesající trend z 3. kvartálu tedy nezměnil ani nákupní svátek a eCommerce scéna se musí začít ohlížet po efektivitě, datech a cílenějším investování do marketingu.

Black Friday 2025 v číslech: eCommerce trh hlásí meziroční pokles o 10 %, ale zdaleka nejde o černý scénář
Black Friday 2025 v číslech: eCommerce trh hlásí meziroční pokles o 10 %, ale zdaleka nejde o černý scénář

Black Friday Week (24. 11. – 30.11.) máme za sebou a čísla ukazují jasný trend: celkový trh klesl meziročně o 10 %, zatímco celkové výdaje do placené reklamy vzrostly o více než 5 %. 

A ačkoli to na první pohled nezní optimisticky, realita je o něco komplexnější. 

Toto je důležitý signál: zákazník nekonvertuje méně. Jen na nákupy letos přichází v jiné náladě, s jinými očekáváními a s jiným rozpočtem. Klesající trend z 3. kvartálu tedy nezměnil ani nákupní svátek a eCommerce scéna se musí začít ohlížet po efektivitě, datech a cílenějším investování do marketingu.

Black Friday 2025 v číslech: eCommerce trh hlásí meziroční pokles o 10 %, ale zdaleka nejde o černý scénář

Eshopy na BUXUSu versus zbytek trhu

Zatímco trh zaznamenal pokles -10 %, klienti na eCommerce platformě BUXUS klesli jen o -5 %. Tento dvojciferný rozdíl není náhodný. 

Martin Krupa, spoluzakladatel ui42: „Naši klienti na custom eCommerce platformě dlouhodobě těží z výrazně rychlejšího a stabilnějšího e-shopového prostředí, promyšlených UX a CX standardů, lepšího zpracování dat a automatizací, a z našeho na míru geograficky orientovaného eshopu na zákazníka.”

mezdirocne porovnanie narastu obratu za black friday

Jinými slovy, zatímco trh brzdil, BUXUS e-shopy zpomalovaly podstatně méně. Za celý BF týden na vzorku více než 150 eshopů jsme zaznamenali téměř 90 000 objednávek, přičemž samotný den Black Friday (29.11.) tvořil 18,6 % z nich. Zákazníci nejvíce nakupovali mezi 22:00 - 23:00, kdy se realizovalo více než 15 % z celkových pátečních transakcí, a největší eshop v počtu objednávek za BF week utržil 60 % z celkového počtu.

GenAI nadále přepisuje pravidla

Tento rok bylo fascinující sledovat, jak se chová nový zdroj trafficu, AI asistenti. Z pohledu návštěvnosti rostl 16x, ale z pohledu nákupů dokonce 200x jako během Black Friday takto před rokem.

Není to náhoda. Zákazníci se dnes přes AI asistenty dostávají do e-shopů mnohem cíleněji, ne „jen tak procházet“, ale už s úmyslem nakoupit. A tam, kde mají e-shopy čisté feedy, kvalitní produktový obsah a rychlé načítání (ano, i toto je AI-kritické), AI už dnes pomáhá generovat prodeje.

Proč je GEO důležitější než kdykoli předtím

Jedna z nejvýraznějších změn, které jsme tento rok viděli, je význam geografického zacílení. Nástroje a kanály, které pracují s přesnou geografickou relevancí, rostly nejvíce.

Zjednodušeně řečeno: AI + GEO se stává novým marketingovým minimem. AI asistenti doporučují produkty podle dostupnosti, doručení, lokální relevance a parametrů, které dosud nebyly v centru pozornosti.

A právě proto začíná být důležité mít:

  • kvalitní produktová data,

  • přesné informace o skladech a dostupnosti,

  • lokálně přizpůsobené feedy,

  • a UX, které neodradí zákazníka v prvních dvou sekundách.

Je to nový konkurenční nástroj, kterým mohou eshopy zpomalit dopady stagnace zákaznické poptávky, konsolidace a rostoucích nákladů na marketing vstupem nových hráčů na evropský trh.

Shrnutí ročníku 2025

Black Friday sice padl o 10 %, ale:

  • Buxus klienti padali jen o 5 %,

  • Průměrný conversion rate zůstal stejný na 2,25 %,

  • nákupní chování se pomalu přesouvá k AI doporučením,

  • a GEO přesnost začíná rozhodovat o tom, kdo roste a kdo stagnuje.

medzirocne porovnanie costov pocas black friday

Martin Krupa: „Tento rok nebyl o masivních slevách a extrémních překonáváních loňských rekordů, na které jsme si zvykli od covid pandemie. Byl o tom, zda je e-shop technologicky a datově připraven na to, jak zákazníci skutečně nakupují v roce 2025.”

A mnoho z našich klientů ukázalo, že ano.

Spolehlivý zákaznický support 24/7

Naší prioritou je dosáhnout spokojenosti klientů zejména tehdy, když prodejní nápor dosahuje extrémní hodnoty. I tento rok jsme pro desítky domén poskytovali nepřetržitou podporu, aby každý prodej a interakce na e-shopech proběhly absolutně hladce a bez zdržení. Náš support tým byl připraven zasáhnout bleskově při jakýchkoli otázkách nebo problémech, díky čemuž jsme zajistili stabilitu na úrovni 99,99 % a výkon, a to i v těch nejvypjatějších prodejních okamžicích.

ui42 už téměř 29 let dokazuje, že je e-commerce lídrem nejen na Slovensku. Důvěřují nám takové značky jako Kondela, Be Lenka, Koku, Feedo, Bezvavlasy, Najšport, či Prodoshop.

Počet domén, pro které jsme poskytovali support 24/7: 26

V YoY jsme porovnávali set stejných eshopů na stejných doménách. Do porovnání jsme nezahrnuli ty eshopy, které migrovaly na CMS BUXUS mezi BF 2024 a BF 2025.

Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Přečtěte si také

 

Děkujeme za odběr!
Čeká vás ještě jeden krok. Klikněte na potvrzovací odkaz, který máte v e-mailu.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později