Druhý článek podle úspěšné knihy Martina Krupy, E-shop od nápadu po úspěch, je tu! V tom úvodním jsme vám přiblížili UX testování. V druhém se podíváme na zoubky CMS. Jste ještě jen na začátku a vybíráte kde můžete váš eshop vytvořit a aktualizovat? Náš přehledný checklist vám při tom pomůže.
CMS (Content Management System) je software na publikování a editaci obsahu webových stránek. V slovenštině je pro to zaužívaný název redakční systém.
V současnosti je nejznámějším a nejrozšířenějším CMS ve světě WordPress, který uzřel světlo světa v roce 2001. První online redakční systémy se objevily o rok dříve, ale od té doby se hlavní požadavky na jejich funkčnost nezměnily. Musí podporovat decentralizovanou správu obsahu, efektivní publikování bez znalosti HTML/CSS, správu více uživatelů CMS a jejich autentizaci, jednotný grafický design, oddělení obsahu a grafického designu, proces publikování a možnost náhledu.
Ve světě byly CMS od začátku své existence základním prvkem e-commerce řešení.
U nás, s ohledem na pomalejší nástup online prodeje, poskytovaly redakční systémy podporu pro e-shopy jen ojediněle. Změna nastala kolem roku 2005, kdy začaly redakční systémy umožňovat funkčnost e-shopů a začaly se tak objevovat první specializované redakční e-shopy zaměřené jen na e-shopy.
V současnosti je nazýváme e-commerce CMS nebo e-shop systém.
Co poskytuje e-commerce CMS?
Oproti běžným CMS musí e-commerce CMS poskytovat mnohem širší škálu funkcionalit pro
- běžného návštěvníka e-shopu,
- ale i pro správce e-shopu
- a jeho marketingový tým.
Přinášíme vám seznam funkcionalit, které by měl umět dobrý e-commerce CMS zabezpečit. Checklist jsme rozdělili podle potřeb zákazníků e-shopu i týmu jeho provozovatelů. Je třeba však vzít v úvahu, že seznam není úplný, protože e-commerce se vyvíjí a přibývají nové požadavky na fungování e-shopů.
- Správa e-shopu
- Správa objednávek
- Online marketing e-shopu
- Podpora pro zákazníky a opakované nákupy.
Funkce, design, frontend a UX e-shopu
- Grafický design na míru nebo podle šablony, které však mohou používat i jiné e-shopy
- Responzivní verze pro smartphony a jiná mobilní zařízení
- Megamenu a fat footer, tedy možnost vyskládat/přizpůsobit si hlavní navigaci a patičku (footer) stránky podle potřeby (automatickým naplňováním a/nebo ručním editováním)
- Vyladěný nákupní košík a nákupní proces
- Platební brány a nákup na splátky (např. CardPay, TatraPay, Paypal, Quatro, Wplatba, Homecredit, GP webpay, ČSOB, Besteron, B-Payment, 24pay, TrustPay, GoPay, SporoPay)
- Doručovatelé a výdejní místa (UPS, Zásilkovna, DPD, GEIS, DEPO, Slovak Parcel Service, PickPackPont, Balík na poštu, GLS, Slovenská Pošta + Elektronický podací list)
- Fulltextové vyhledávání s podporou pro slovenštinu
- Fazetové vyhledávání (angl. faceted search) - filtrování produktů v kategorii/ výsledcích vyhledávání
- Nástroje pro produkty (například hlídač, wishlist, recenze, hodnocení nebo porovnávač)
- Doporučené a podobné produkty
- Podpora pro externí nástroje (Exponea, Persoo)
- Rychlost (pomocí cachování)
- Generování AMP stránek
- Bezpečnost (včetně SSL certifikátů)
- Podpora pro přístupnost e-shopu pro handicapované
Správa e-shopu
- Možnost vytvářet e-shopy v jiných zemích s jazykovými verzemi a vlastní cenotvorbou včetně cizokrajných měn a spravovat je najednou z jednoho místa - multidoménové weby
- Podpora pro překlad a lokalizaci do jiných jazyků, například včetně propojení na GoogleTranslate.
- Produktový katalog s libovolným množstvím kategorií (varianty produktů, jeden produkt do více kategorií nebo možnost dynamických kategorií) s možností hromadného importu ze souboru nebo externího systému
- Editování více stránek a vlastností najednou
- Uživatelské rozhraní pro správce e-shopu musí být použitelné a musí podporovat efektivní správu obsahu i objednávek
- Hierarchická struktura pro přehlednou správu e-shopu (i pro desetitisíce produktů)
- Dědění vlastností (změna vlastnosti ve celé kategorii produktů)
- Nástroj hledat a nahradit na změnu textů i pro mnoho produktů najednou
- Propojení eshopu na skladový systém, případně na externí produktový katalog a externí systém na správu cen a slev
- Automatická úprava cen produktů podle monitoringu konkurence
- Propojení na skladové systémy
- Reporty marží a obratu
- Podpora pro webovou analytiku (Google Analytics včetně Enhanced E-commerce, Google Tag Manager, Hotjar)
- Škálovatelnost (příprava na růst ze stovek na desetitisíce produktů, resp. i stotisíce a příprava na několikanásobný růst návštěvnosti)
- Flexibilní import/export stránek z/do CSV/XLS/XML
- Přístupová práva pro uživatele podle jejich rolí pro samostatné části e-shopu.
- Možnost nastavit si user interface pro uživatele v různých jazykových verzích
- Nechtěné změny se dají vrátit zpět do původního stavu.
Obrázek: E-commerce CMS BUXUS
Správa objednávek
- Pokročilá správa objednávek (notifikační e-mail správci e-shopu, notifikace zákazníkovi přes e-mail nebo sms, rozdělení objednávky)
- Rychlá správa objednávek přes smartphone
- Automatické generování faktur a zálohových faktur
- Menovky zákazníků a objednávek (včetně označení těch, kteří si objednávky nevyzvedli a jejich zařazení do blacklistu) - tzv. tagy
- Propojení na fakturační a účetní systémy (Abra, Money, Kros, MRP, Pohoda, Profit365, Superfaktura)
- Propojení na kurýrní společnosti
Online marketing e-shopu
- Integrované SEO nástroje na pokročilé SEO nastavení bez programování
- Export a synchronizace s porovnávači (automatická změna promo textů nebo inteligentní bidding - Heureka, Pricemania nebo Najnakup)
- XML exporty pro Google AdWords (podpora pro PPC kampaně a jejich nástroje: Ad Boost, MagicScript a Google AdWords remarketing)
- Zjednodušené SQL (vytváření ad-hoc dotazů do databáze) pro potřeby marketingových pracovníků bez znalosti SQL
- Dynamické kategorie a fazetový filtr na přesné cílení PPC kampaní a SEO
- Cílové stránky (angl. landing pages), flexibilní vytváření cílových stránek
- Blog
- A/B testování
Podpora pro zákazníky a opakované nákupy
- Newslettry s cílením na různé skupiny zákazníků
- Online chat, integrace s Facebook Messengerem
- Reklamní bannery
- E-mail o nedokončeném nákupu
- Zákaznická zóna (přihlášení přes Google nebo Facebook, skupiny zákazníků a cenové hladiny)
- Věrnostní program, slevy a poukázky (množstevní slevy, slevy podle hodnoty nákupu nebo cena dopravy podle dodací adresy, dárek k produktu)
- B2B prodej
- Propojení na CRM
- Hodnocení produktů, otázky k produktům, našel jsem lepší cenu
- Předprodej
Každý e-shop je trochu jiný. Pokud něco funguje pro Amazon, nemusí to fungovat pro ten váš. Ujasněte si své potřeby, nad kterými jste přemýšleli při přípravě informační architektury. Zjistěte si, v čem jsou zvažované systémy dobré pro váš postup práce a způsob fungování. Tak směle do toho!
Více o CMS a e-shopech najdete v knize E-shop od nápadu po úspěch: Kompletní průvodce pro návrh, vývoj, rozjezd, růst a export úspěšného internetového obchodu.
Děkujeme, že jste článek dočetli až sem. A pokud jsme vás navíc i zaujali, neváhejte nás v případě otázek kontaktovat.