E-SHOP OD NÁPADU PO ÚSPĚCH: Checklist při výběru e-commerce CMS

E-SHOP OD NÁPADU PO ÚSPĚCH: Checklist při výběru e-commerce CMS

Druhý článek podle úspěšné knihy Martina Krupy, E-shop od nápadu po úspěch, je tu! V tom úvodním jsme vám přiblížili UX testování. V druhém se podíváme na zoubky CMS. Jste ještě jen na začátku a vybíráte kde můžete váš eshop vytvořit a aktualizovat? Náš přehledný checklist vám při tom pomůže. 

CMS (Content Management System) je software na publikování a editaci obsahu webových stránek. V slovenštině je pro to zaužívaný název redakční systém.

V současnosti je nejznámějším a nejrozšířenějším CMS ve světě WordPress, který uzřel světlo světa v roce 2001. První online redakční systémy se objevily o rok dříve, ale od té doby se hlavní požadavky na jejich funkčnost nezměnily. Musí podporovat decentralizovanou správu obsahu, efektivní publikování bez znalosti HTML/CSS, správu více uživatelů CMS a jejich autentizaci, jednotný grafický design, oddělení obsahu a grafického designu, proces publikování a možnost náhledu.

Ve světě byly CMS od začátku své existence základním prvkem e-commerce řešení.

U nás, s ohledem na pomalejší nástup online prodeje, poskytovaly redakční systémy podporu pro e-shopy jen ojediněle. Změna nastala kolem roku 2005, kdy začaly redakční systémy umožňovat funkčnost e-shopů a začaly se tak objevovat první specializované redakční e-shopy zaměřené jen na e-shopy.

V současnosti je nazýváme e-commerce CMS nebo e-shop systém.

Co poskytuje e-commerce CMS?

Oproti běžným CMS musí e-commerce CMS poskytovat mnohem širší škálu funkcionalit pro

  • běžného návštěvníka e-shopu,
  • ale i pro správce e-shopu
  • a jeho marketingový tým.

Přinášíme vám seznam funkcionalit, které by měl umět dobrý e-commerce CMS zabezpečit. Checklist jsme rozdělili podle potřeb zákazníků e-shopu i týmu jeho provozovatelů. Je třeba však vzít v úvahu, že seznam není úplný, protože e-commerce se vyvíjí a přibývají nové požadavky na fungování e-shopů.

  • Správa e-shopu
  • Správa objednávek
  • Online marketing e-shopu
  • Podpora pro zákazníky a opakované nákupy.

Funkce, design, frontend a UX e-shopu

  • Grafický design na míru nebo podle šablony, které však  mohou používat i jiné e-shopy
  • Responzivní verze pro smartphony a jiná mobilní zařízení
  • Megamenu a fat footer, tedy možnost vyskládat/přizpůsobit si hlavní navigaci a patičku (footer) stránky podle potřeby (automatickým naplňováním a/nebo ručním editováním)
  • Vyladěný nákupní košík a nákupní proces
  • Platební brány a nákup na splátky (např. CardPay, TatraPay, Paypal, Quatro, Wplatba, Homecredit, GP webpay, ČSOB, Besteron, B-Payment, 24pay, TrustPay, GoPay, SporoPay)
  • Doručovatelé a výdejní místa (UPS, Zásilkovna, DPD, GEIS, DEPO, Slovak Parcel Service, PickPackPont, Balík na poštu, GLS, Slovenská Pošta + Elektronický podací list)
  • Fulltextové vyhledávání s podporou pro slovenštinu
  • Fazetové vyhledávání (angl. faceted search) - filtrování produktů v kategorii/ výsledcích vyhledávání
  • Nástroje pro produkty (například hlídač, wishlist, recenze, hodnocení nebo porovnávač)
  • Doporučené a podobné produkty
  • Podpora pro externí nástroje (Exponea, Persoo)
  • Rychlost (pomocí cachování)
  • Generování AMP stránek
  • Bezpečnost  (včetně SSL certifikátů)
  • Podpora pro přístupnost e-shopu pro handicapované

Správa e-shopu

  • Možnost vytvářet e-shopy v jiných zemích s jazykovými verzemi a vlastní cenotvorbou včetně cizokrajných měn a spravovat je najednou z jednoho místa - multidoménové weby
  • Podpora pro překlad a lokalizaci do jiných jazyků, například včetně propojení na GoogleTranslate.
  • Produktový katalog s libovolným množstvím kategorií (varianty produktů, jeden produkt do více kategorií nebo možnost dynamických kategorií) s možností hromadného importu ze souboru nebo externího systému
  • Editování více stránek a vlastností najednou
  • Uživatelské rozhraní pro správce e-shopu musí být použitelné a musí podporovat efektivní správu obsahu i objednávek
  • Hierarchická struktura pro přehlednou správu e-shopu (i pro desetitisíce produktů)
  • Dědění vlastností (změna vlastnosti ve celé kategorii produktů)
  • Nástroj hledat a nahradit na změnu textů i pro mnoho produktů najednou
  • Propojení eshopu na skladový systém, případně na externí produktový katalog a externí systém na správu cen a slev
  • Automatická úprava cen produktů podle monitoringu konkurence
  • Propojení na skladové systémy
  • Reporty marží a obratu
  • Podpora pro webovou analytiku (Google Analytics včetně Enhanced E-commerce, Google Tag Manager, Hotjar)
  • Škálovatelnost (příprava na růst ze stovek na desetitisíce produktů, resp. i stotisíce a příprava na několikanásobný růst návštěvnosti)
  • Flexibilní import/export stránek z/do CSV/XLS/XML
  • Přístupová práva pro uživatele podle jejich rolí pro samostatné části e-shopu.
  • Možnost nastavit si user interface pro uživatele v různých jazykových verzích
  • Nechtěné změny se dají vrátit zpět do původního stavu.

Obrázek:  E-commerce CMS BUXUS

Správa objednávek

  • Pokročilá správa objednávek (notifikační e-mail správci e-shopu, notifikace zákazníkovi přes e-mail nebo sms, rozdělení objednávky)
  • Rychlá správa objednávek přes smartphone
  • Automatické generování faktur a zálohových faktur
  • Menovky zákazníků a objednávek (včetně označení těch, kteří si objednávky nevyzvedli a jejich zařazení do blacklistu) - tzv. tagy
  • Propojení na fakturační a účetní systémy (Abra, Money, Kros, MRP, Pohoda, Profit365, Superfaktura)
  • Propojení na kurýrní společnosti

Online marketing e-shopu

  • Integrované SEO nástroje na pokročilé SEO nastavení bez programování
  • Export a synchronizace s porovnávači (automatická změna promo textů nebo inteligentní bidding - Heureka, Pricemania nebo Najnakup)
  • XML exporty pro Google AdWords (podpora pro PPC kampaně a jejich nástroje: Ad Boost, MagicScript a Google AdWords remarketing)
  • Zjednodušené SQL (vytváření ad-hoc dotazů do databáze) pro potřeby marketingových pracovníků bez znalosti SQL
  • Dynamické kategorie a fazetový filtr na přesné cílení PPC kampaní a SEO
  • Cílové stránky (angl. landing pages), flexibilní vytváření cílových stránek
  • Blog
  • A/B testování

Podpora pro zákazníky a opakované nákupy

  • Newslettry s cílením na různé skupiny zákazníků
  • Online chat, integrace s Facebook Messengerem
  • Reklamní bannery
  • E-mail o nedokončeném nákupu
  • Zákaznická zóna (přihlášení přes Google nebo Facebook, skupiny zákazníků a cenové hladiny)
  • Věrnostní program, slevy a poukázky (množstevní slevy, slevy podle hodnoty nákupu nebo cena dopravy podle dodací adresy, dárek k produktu)
  • B2B prodej
  • Propojení na CRM
  • Hodnocení produktů, otázky k produktům, našel jsem lepší cenu
  • Předprodej
Každý e-shop je trochu jiný. Pokud něco funguje pro Amazon, nemusí to fungovat pro ten váš. Ujasněte si své potřeby, nad kterými jste přemýšleli při přípravě informační architektury. Zjistěte si, v čem jsou zvažované systémy dobré pro váš postup práce a způsob fungování. Tak směle do toho!

Více o CMS a e-shopech najdete v knize E-shop od nápadu po úspěch: Kompletní průvodce pro návrh, vývoj, rozjezd, růst a export úspěšného internetového obchodu.

Děkujeme, že jste článek dočetli až sem. A pokud jsme vás navíc i zaujali, neváhejte nás v případě otázek kontaktovat

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.