Máte nápad, odhodlání a za sebou první kroky potřebné pro vstup do e-commerce vod, ale chybí vám vhodné technické řešení pro váš začínající eshop? Tak potom jste na správné adrese! Poradíme vám jak si vybrat vyhovující software pro vytvoření eshopu, tzv. e-commerce CMS (angl. Content Management System).
7 otázek, které byste si měli položit při výběru e-commerce CMS, a které jsou zároveň klíčem k výběru správného CMS
Dříve než začnete je potřeba si uvědomit, že na každý e-shop zabírá jiné řešení. Před samotným výběrem je proto důležité mít jasně definovanou vaši vizi, potřeby a očekávání. Zamyslete se nad tím jaké funkční a business požadavky jednotlivé CMS systémy splňují a co všechno by měly ideálně poskytovat. Už máte? Tak potom můžete volbu e-commerce CMS systému odstartovat klidně tradičním porovnáním plusů a mínusů jednotlivých technických řešení a zodpovězením si následujících otázek:
- Jak je časově náročné prvotní nasazení a kolik trvá následné přidávání nové funkčnosti?
- Kolik obvykle stojí měsíčně provoz včetně webhostingu, licencí a podpory?
- Budou pracovníci v e-shopu umět používat zvažovaný e-commerce CMS a kdo jim pomůže?
- Jaké konverze (tzn. kolik návštěvníků skutečně nakoupí) dosahují e-shopy postavené na zvažované e-commerce platformě?
- Na jaké technologii běží e-commerce CMS? Je na našem trhu práce dostatek programátorů, kteří ji ovládají?
- Mohu si e-shop spravovat sám včetně programování?
- Dá se přesunout e-shop k jinému dodavateli, případně i na jiné CMS?
Pozor! Některé požadavky kladené na funkčnost a vlastnosti může zabezpečit i externí nástroj, který na CMS napojíte. Právě schopnost propojovat e-commerce CMS s dalšími systémy je klíčová. Co všechno by měl ještě e-commerce CMS systém obsahovat se dočtete v našem posledním článku.
Bonusová otázka: Open-source nebo placený e-commerce CMS?
Začínající eshopisté se obvykle přiklánějí k open source řešením, protože by měly být levnější a neměli by se zavázat k jednomu dodavateli. Nedělejte stejnou chybu i vy! Ani jedno z uvedeného totiž nemusí být pravda.
Při výběru CMS systému si nevybíráte jen platformu, kterou rozbalíte z krabice, ale i dodavatele, který vám ji přizpůsobí na míru a dlouhodobě s ním budete spolupracovat na dalších úpravách. Úspěšný e-shop se musí neustále rozvíjet. Investice do prvotního vývoje nestačí. Pokud usnete na vavřínech a nebudete pravidelně optimalizovat košík, zjednodušovat navigaci, zlepšovat vyhledávání, přidávat marketingové akce a podobně, konkurence Vás převálcuje. Dokonce i online obchody, které mají na první pohled méně vyvinutý web, ale neustále ho zlepšují na základě podnětů získaných od zákazníků, webové analytiky, výsledků z testování použitelnosti a doporučení od zkušených e-commerce manažerů.
Místo ceny licence se ptáte na celkovou cenu vlastnictví (angl. Total Cost of Ownership - TCO). To jsou jednak všechny peníze, které zaplatíte dodavateli (licence, cena kompletního nasazení a přizpůsobení na míru pro vás, školení a zákaznická podpora, měsíční webhosting, náklady na další úpravy v průběhu života e-shopu...), ale také cena vašeho času, který věnujete správě e-shopu. Pokud například potřebujete přidat 500 produktů, musíte to zdlouhavě dělat sami nebo vám dodavatel e-commerce CMS připraví nástroj, s kterým za pár minut naimportujete údaje z velkoobchodního ceníku.
Při open source systémech si dávejte pozor na licencování různých verzí. Ty, které stačí na rozjezd (často označované Community edition), jsou zdarma. Ale verze, které jsou potřebné v reálném provozu s rostoucím množstvím zákazníků (často označované Enterprise edition), stojí často několik desítek tisíc Eur ročně.
Zaměřte se na takový e-commerce CMS, který splňuje vaše aktuální požadavky a zároveň umožní rozvoj vašeho eshopu minimálně na nejbližší roky. Pokud hledáte inspiraci a máte hlavu plnou otázek, sáhněte po knize E-shop od nápadu po úspěch: Kompletní průvodce pro návrh, vývoj, rozjezd, růst a export úspěšného internetového obchodu.
Děkujeme, že jste další náš článek dočetli až sem. Vážíme si toho. A pokud jsme vás navíc i zaujali, neváhejte nás v případě otázek kontaktovat.