Novinářské otázky a mé odpovědi na téma "jak na dobrý web"

Novinářské otázky a mé odpovědi na téma "jak na dobrý web"
```html

Jaké jsou výhody hotových platforem ve srovnání s programováním stránek "na míru"? A naopak nevýhody? 

Pokud chcete vytvořit webovou aplikaci, která má být průkopnická, výjimečná a unikátní svou funkcionalitou, můžete uvažovat o "vývoji na zelené louce". Avšak i v takovém případě si to dobře rozmyslete. 
Vyrobit web prakticky na míru umožňují i mnohé platformy. Při jejich výběru se ptejte lidí, kteří na nich mají něco již v živém provozu a nechávají si do toho dělat úpravy, že jak často slyší od dodavatele "tohle se nedá", nebo "tohle by bylo příliš drahé a komplikované".

Když si vyberete nějakou platformu, samozřejmě se k ní navážete na dost dlouho a často i na dodavatele, který vám v ní vytvoří web. Pokud si ale necháte něco vytvořit čistě na míru, tak jste se s největší pravděpodobností úplně navázali na konkrétního dodavatele, nebo dokonce jediného programátora (!), který vám v tom bude umět dělat úpravy.

Doporučuji nevymýšlet kolo, které už existuje. Většinou vymyslíte něco, co stejně nebude dokonalé a téměř určitě to bude dražší.

Avšak mnohem důležitější než samotná technologická platforma je konkrétní tým lidí, kteří vám budou web realizovat.
Pokud si s někým komunikačně nesednete, těžko spolu s ním vytvoříte dobrý web. Pro vytvoření dobrého webu je nezbytné hodně navzájem komunikovat.

Jaké prvky by měl obsahovat dobrý web?

To je jako s motorovým vozidlem. Jaké by mělo obsahovat prvky?
Pokud ho chcete používat na přepravu stavebního materiálu, tak určitě sklápěcí korbu s dostatečnou nosností.
Pokud na přepravu osob na dovolenou, tak dostatečné množství dostatečně pohodlných sedadel pro lidi a adekvátní zavazadlový prostor.
Pokud na frajerinu, tak doporučuji motorku...

S weby je to podobně. Musí obsahovat prvky, které slouží cíli, na který je web určený.

Návrh každého webu by proto měl začínat otázkami: 
1. Kdo má být návštěvníkem webu?
2. Co by měl návštěvník na webu udělat? resp. Na jaký cíl web slouží?
3. Jakými způsoby a kam přesně se na web mají návštěvníci dostat?

Když v tom máte jasno, tak vám i průměrně zručný architekt webu nezapomene navrhnout prvky, které jsou pro váš účel nejčastěji s úspěchem používané jinými weby.

Co je aktuálně in a out - z pohledu layoutu, obsahu, platformy a pod.? 

Při layoutu je in je vzdušnost, bez zbytečností, názornost, pomáhají intuitivní originální videa.
Kdybych měl vypíchnout pár zajímavostí, tak téměř všude se hodí "fat footer", často je vhodné použít "mega menu" a při rozsáhlejších katalozích se osvědčuje "faceted search".
Out je stránka, kde je všechno najednou s množstvím drobného textu. Out jsou také menu, která jsou uspořádaná podle "odborné hantýrky" místo toho, aby byla uspořádaná tak, aby jim návštěvníci rozuměli.

Pro obsah je in být stručný, výstižný, jasný a prolinkovaný se souvisejícím obsahem a mediálním obsahem. A hlavně originální vlastní obsah zejména co se týče textu. Nejlépe i obrázky.
Out je těžkopádný text psaný původně pro jiné médium než pro web. Kopírovat texty z jiných webů na svůj web je také úplně out.

Co se týče platformy, tam bych to neviděl na jasné In ani Out. I když mají určité technologie největší popularitu za sebou neznamená, že nemohou být vhodné pro váš web. Podobně, pokud je nějaká platforma právě In, to nemusí znamenat, že je nejrozumnější si ji jen proto vybrat.
Při zvažování platformy bych mnohem větší váhu dával tomu, co chcete s webem dosáhnout a jak ji umíte provozovat a vybírat platformu podle toho. Nezapomenout na to, že vám to budou dělat konkrétní lidé. Někdy může být lepším rozhodnutím zvolit si platformu, která není až tak populární, avšak lidé, kteří vám ji nasadí jsou s vámi jako s lidmi kompatibilní, než si vybrat "nejlepší platformu", avšak pracovat na ní s dodavatelem, s kterým je práce utrpením.

Čemu se vyvarovat při tvorbě webové stránky?

Rozhodně nezačínejte navrhovat a už vůbec ne programovat, webovou stránku bez toho, abyste měli jasno v tom, jaký je její hlavní cíl. Když nemáte jasno v tom jaký je cíl, je poměrně malá šance, že ho dosáhnete.

Neřešte na začátku grafický design. Řešte nejprve jakou má mít stránka informační architekturu.
Vybírat si dodavatele na web podle toho jaké grafické skici dal do výběrového řízení, je čistá loterie.

Neočekávejte, že si dáte udělat web a dodavatel vám ho celý udělá a vy jen na konci řeknete pár kosmetických úprav a bude to hotovo. A že potom vy už nic nebudete dělat a web bude sám prodávat, nebo komunikovat s klienty. Nebude.
Zajistěte si dostatek lidí a času i na přípravu obsahu a obsluhování procesů, které na vaší straně web vyžaduje.

Kde dělají majitelé stránek nejčastěji chyby? 

Nejfatálnější chybou je dělat web bez ujasnění si jeho smyslu.

Mezi časté chyby patří, když uvěříte nesprávnému člověku, který se vydává za odborníka a soustředíte se na nepodstatné věci a důležité vám uniknou.

Nesprávné je také očekávání, že celý web se dá udělat i provozovat bez nějaké práce. Web vám nedělá dodavatel bez vašeho značného přičinění zejména při jeho návrhu, ale i testování a doladění a naplňování obsahu. A také web sám nefunguje. Je třeba se mu věnovat, sledovat co na něm lidé dělají a co nedělají a neustále ho vylepšovat. Protože co neroste a se nevyvíjí, to hyne.
Alokujte si dostatek zdrojů, lidských i finančních, jednak na vývoj webu, ale i na jeho provozování a rozvoj.

Od čeho se odvíjí návštěvnost webu? A jak se dá zvýšit? 

Návštěvnost webu se odvíjí od toho:
Jak děláte eMarketing - PPC, SEO, linkbuilding, affiliate, newslettery, sociální média, ale i formy klasického marketingu.
Ale také od toho, jak se lidé, které přivedete na web na něm zorientují a dokážou udělat to, co jim marketing sliboval a proč vlastně na web přišli.
Zvýšit návštěvnost se dá buď zvýšením množství práce, kterou věnujete eMarketingu, nebo zvýšením reklamního budgetu, nebo zajištěním, aby lidé, kteří už na váš web jednou přišli měli chuť tam přijít znovu. Sami si musíte vybrat, jaká kombinace těchto činností je pro vás nejvhodnější.
Jisté je jen to, že pokud nic nebudete dělat, lidé na váš web nebudou chodit.

Přečtěte si také článek v HN Web můžete mít i bez programátora za pár eur, který vznikl i na základě mých výše uvedených odpovědí.

```

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.