S tímto sektorem jsem do nedávna přicházela do styku jen jako pojištěnec nebo zákazník banky. Velmi jasný vztah s jasným vzorcem chování, snad všichni ho známe. Jsem „jen“ zákazník a „jen“ si platím za vedení účtu a jsem odolný vůči všem výhodným nabídkám.
Před časem se mi však v ui42 naskytla možnost navázat nový typ „vztahu“. Rovněž to měla být jasná rovnice: JÁ – potenciální dodavatel + BANKA, POJIŠŤOVNA – potenciální odběratel mých služeb (použitelnost webů a aplikací, vývoj webů, CMS, online marketing…). První krok je vždy stejný – zapojit se do tendru vyhlášeného bankou nebo pojišťovnou a splnit zadané požadavky na cenu, rozsah služeb, kvalitu a podobně. Držíc se instrukcí jsem za naši webovou agenturu ui42 vyplnila všechny potřebné dohody, smlouvy či jiné důležité tabulky. Nechybělo představení společnosti, reference a, samozřejmě, vždy důležitá cena. Ze strany zadavatele byl ve všech případech kladen důraz na promptnost a přijatelnost ceny. Jako dodavatel s nemalým zájmem o zakázku jsem všechna i nepopsaná kritéria, splnila. Promptně a pracně jsem připravovala spolu s kolegy všechny potřebné náležitosti často do pozdních večerních hodin ve víře, že právě tento poctivý a žádaný přístup mi přinese plusové body při rozhodování zadavatele.
Při transparentních vstupech očekáváte transparentní výstupy. Měla jsem stejnou představu a právě zde se odehrálo největší zklamání. Narazila jsem totiž na neprofesionalitu a asi už i zavedený slovenský standard. Vyhlášení tendru s pravděpodobně předem jasným vítězem. Najednou zjistíte, že to nejste vy a vaše práce a úsilí bylo zbytečné.
To však ještě stále není třešnička na dortu slovenské reality. Na schůzce uvěříte naléhavosti nové internetové stránky a tomu přizpůsobíte pracovní tempo nebo účast na jiných projektech. Po odevzdání netrpělivě čekáte na vyjádření zadavatele. Ani se nenadějete a zjistíte, že čekáte měsíc, dva nebo tři a odpověď ani po několika urgencích nedostáváte.
A v tom to přijde jako blesk z čistého nebe. Zjistíte totiž, že vámi oceněný web je už venku sice s půlročním zpožděním, ale bez upozornění účastníků tendru na jeho výsledek. Tadááá, tady máte nový web milí zákazníci. Najednou zjistíte, že jakékoli další čekání na vyjádření „děkujeme, že jste se zúčastnili....“ je úplně zbytečné. Nebo v tom druhém případě se z toho stane nikdy nekončící výběr, který se s roční pravidelností opakuje bez jakéhokoli reálného výsledku.
Bohužel, po roční zkušenosti s několika bankovními a pojišťovacími subjekty musím konstatovat, že takovéto vzorce chování vůči dodavatelům se opakují jako přes kopírák a sled událostí je téměř vždy stejný. Byli bychom však neupřímní, kdybychom mluvili o těchto nepříjemných zkušenostech jen v souvislosti s bankovním sektorem a pojišťovnami. Bohužel, stejné postupy zachovávají i další velké korporace. Něco jsme se jako společnost za poslední rok naučili a sice, že jsme seriózní a kvalitní společnost a nebudeme se do podobných tendrů bezhlavě vrhat. V takovýchto případech se držíme už jen hesla „dvakrát měř a jednou řež“.