Datum vydání. V pátek 15. června 2018 vyšla dvacátá šestá detektivka od Dominika Dána a v těsném závěsu za ní moje první kniha E-shop od nápadu po úspěch: Kompletní průvodce pro návrh, vývoj, rozjezd, růst a export úspěšného internetového obchodu. Tento datum je náhoda, ale Dominika Dána čtu rád. Jeho první kniha Popel všech srovná byla podle mě nejlepší. Jsem zvědavý, jak dopadne moje první kniha.
Autentický záběr, fotený jen pár minut před publikováním tohoto článku, kdy Martin rozbalil první várku knih a poprvé svou knihu viděl a vzal do rukou :-)
Nápad napsat knihu o e-shopech vznikl před třemi lety. Nikdy jsem neměl ambici napsat knihu, ale lidé z vydavatelství a hlavně kolegové mě přiměli, abych to zkusil.
Začalo to slovy: Na Slovensku neexistuje kniha o e-shopech. Mělo by jít o praktickou příručku pro lidi, kteří nevědí, kde začít a co dělat, aby byli v této oblasti úspěšní.
Samotné psaní mi trvalo dva roky a bylo to náročnější, než jsem očekával. Naposledy jsem dlouhý souvislý text napsal před 25 lety, když jsem dokončil svou diplomovou práci (na téma Efektivní implementace ekvacionálního výpočtu). Mezitím jsem přeložil pár dětských knih a napsal jen několik blogů.
Pro koho jsem knihu psal?
Na začátek jsem si po úvodních rozhovorech určil několik čtenářů, pro které jsem knihu psal (pro UXáky jsou to persony):
- Paní redaktorka z vydavatelství.
- Podnikatel/majitel, který provozuje kamenný obchod a zvažuje i online prodej.
- Manažer/pracovník, který má na starosti rozjet online prodej ve firmě.
- Pracovník z online agentury, který se chce dozvědět o aktivitách, ve kterých není odborníkem.
- Student.
Co je v knize?
Knihu jsme po dlouhých debatách s kolegy rozdělili (pro UXáky je to cardsorting, viz obr. níže) do čtyř částí podle obvyklých etap vývoje e-shopu:
- Plánování e-shopu: Průzkum poptávky a konkurence / Cíle a plán
- Výroba e-shopu: E-commerce manažer neboli vedoucí prodejny / Informační architektura e-shopu včetně kategorizace a navigace / Katalog produktů / Logistika včetně dopravy a skladu / Platby / E-commerce CMS / Právní záležitosti e-shopu / Měření přes webovou analytiku
- Rozjezd e-shopu: Online marketing s podrobnými kapitolami PPC, Cenové porovnávače, SEO, Google AdWords, Facebook, Instagram a Remarketing) / Akce a slevy / Uzavření obchodu / Vyřízení objednávky / Inkasování peněz
- Růst e-shopu: UX a růst e-shopu s kapitolami Použitelnost, Responzivnost, Testování použitelnosti, Přístupnost a Fazetové vyhledávání / Online marketing a růst e-shopu s kapitolami Loajalita, Značka, Provizní marketing a Automatizace / Internetové technologie a růst e-shopu s kapitolami Rychlost, Bezpečnost, Cloud a Umělá inteligence
Obrázek: Návrh struktury knihy (cardsorting).
Pokud ještě e-shop nemáte, ale uvažujete o jeho založení, doporučuji vám přečíst si první tři kapitoly této publikace. Pokud už e-shop máte, můžete první tři kapitoly přeskočit a věnujte se čtvrté kapitole, ve které najdete i aktuální doplňková témata. Potom si případně přečtěte i první tři kapitoly, možná v nich najdete nové informace, na základě kterých získáte jiný pohled na danou problematiku.
Celkem jsem napsal 300 stran (uff, narychlo ani už nevím, kolik je to normostran...), v knize je 250 screenshotů s příklady ze slovenských e-shopů a 100 internetových odkazů na užitečné online nástroje. Detaily o knize, stručný obsah, recenze a odkazy na knihkupectví najdete na https://www.ui42.sk/eshop-kniha. Budou tam i texty, co se do knihy nevešly, a aktuální informace, protože e-commerce se vyvíjí rychle.
Jak jsem knihu psal?
Téměř celou knihu jsem napsal stojíc v pracovně doma, hlavně ráno resp. dopoledne. Při psaní jsem seděl akorát v Hanušovicích v podkroví rodičovského domu. Mé psaní bylo produktivní vždy jen pár hodin, maximálně čtyři. Potom jsem se věnoval své běžné práci v ui42.
V rytmu mě udržovalo psaní deníku, kde jsem zaznamenával progres, otázky, plány i své pocity. V závěrečných měsících a týdnech jsem měl povinný jeden volný den týdně, kdy jsem se knize vůbec nevěnoval, obvykle v sobotu.
Podstatnou částí při psaní byly rozhovory s kolegy a dalšími odborníky, které jsem si nahrával a potom je zpracoval do textu.
Co bylo nejtěžší?
Nejtěžší byl při tvorbě knihy začátek a závěr. Na začátku bylo náročné stanovit obsah a určit pořadí. Na konci to byly korektury, na které jsem byl už z dob překladů zvyklý, ale zaskočila mě tvorba názvu knihy a obálky knihy.
Během psaní bylo náročné trefit hloubku, do které se jednotlivým tématům věnovat, co vynechat a jak zpracovat témata, ve kterých jsem byl nováčkem. Dali mi zabrat i všechny návrhy a připomínky lidí, co knihu četli během jejího psaní.
Závěr z knihy E-shop od nápadu po úspěch
Příspěvek o knize ukončím závěrečnými odstavci z knihy, kde jsem se snažil shrnout můj pohled na internetové technologie včetně e-shopů:
Informační a komunikační technologie postupně mění tradiční svět. Moderní počítače vznikly před 70 lety, jejich rozmach nastal před 30 lety. Internet a web používáme 25 let. S mobilními telefony jsme začali před 20 lety. Rozvoj mobilního internetu a wi-fi přišel před 15 lety. Smartphony máme posledních 10 let. Zhruba ve stejné době jsme si začali zvykat na Facebook a jiné sociální sítě. Jen o něco později jsme začali platit bitcoiny. A za rohem jsou další technologie, které patřily ještě nedávno do světa sci-fi.
Mnozí lidé jsou překvapeni tímto rychlým vývojem. Někteří vnímají nové technologie negativně, protože mají i nepříznivé důsledky a narušují, na co jsme zvyklí. Obvykle však nemáme na výběr a žijeme se vším, co moderní doba přináší. Tehdy je lepší technologiím porozumět, abychom uměli ocenit pozitivní stránky jejich využívání a lépe odhadnout jejich negativa. Technologie jsou jen nástroje a záleží na nás, jak je využijeme.
Věřím, že tato kniha pomůže těm, kteří se chtějí dozvědět více o tom, jak fungují e-shopy. Internetové obchody jsou totiž jednou z oblastí života, která se velmi mění pod vlivem nových trendů. Každá ze zmíněných technologií mění nakupování. Pokud tyto technologie pochopíte, můžete je využít nejen na vybudování úspěšného e-shopu, ale i v ostatních oblastech života.