Houpejte se na Twitter, Slováci!

Houpejte se na Twitter, Slováci!

Twitter a Seattle

Během rodinné dovolené ve městě Seattle mě překvapilo, jak je tam velmi rozšířený Twitter. Na většině reklam je tam nějaký hashtag. Místní policie upozorňuje lidi, aby během policejních akcí netweetovali fotky policejních jednotek a nepomáhali tak zločincům. Twitterové “Follow us” je dokonce i na krabici s broskvemi.

Vzpomněl jsem si, když jsem před 5 lety v Británii na každé reklamě viděl facebookové Like us. Od té doby se Facebook u nás slušně rozjel, ale s Twitterem to vypadá bídně.

Pohoda vs. Guča

Po návratu domů jsem si řekl, že se pokusím podívat na aktivitu Slováků na Twitteru. Vybral jsem si hudební festival Pohoda, kde to zjevně žilo, ale na Twitteru to nebylo vidět. Měl jsem co dělat, abych našel správné tweety, většinou to byly jen zprávy pořadatelů, novinářů, kapel a stánkařů, minimum obsahu od návštěvníků, vždyť zkuste #pohoda2014.

Podíval jsem se na srbský hudební festival Guča a tam to žilo i na Twitteru - plno fotek a videí - podívejte se #guca a #guca2014. Z nějakého důvodu tam Twitter čile používají. Počtem obyvatelstva to nebude, Srbsko má jen o třetinu více obyvatel než Slovensko.

Twitter je lepší než Facebook i Google!

Facebook je na Slovensku oblíbený na komunikaci mezi kamarády a příbuznými. Také jsem ho během cestování čile používal. Bohužel, Facebook je čím dál více plný balastu a obsah, který se k vám dostane, je omezený na vaše “přátele” a jejich aktivitu. O Pohodě se přes Facebook dozvíte jen tehdy, pokud “followujete” jejich fanpage nebo pokud vaši facebookoví “kamarádi” na Pohodě byli, něco o ní napsali resp. sdíleli info od svých “přátel” a zároveň máte štěstí, že jste Facebook podívali ve správný čas a informace vám ještě nezmizela v záplavě jiných statusů a reklam. Vyhledávat se na Facebooku téměř nedá.

Na Twitteru je to jednodušší, stačí vyhledat správná klíčová slova (hashtagy), což většinou po několika pokusech není problém. Na rozdíl od Facebooku si prohlédnete zprávy, obrázky a videa od kohokoli, kdo o tom publikuje, nejen od těch, které oficiálně sledujete (jste jejich followery). Přes Twitter se o festivalu v Guči dozvíte i tehdy, pokud tam nikdo z vašich kamarádů nebyl a nikoho “nesledujete.” Stačí se přihlásit a chvíli hledat.

Hledat v čerstvých informacích mimo zprávy z velkých médií se nedá ani přes Google.

Slovenský Twitter je stále v plenkách

Pokud vím, tak pro slovenské online agentury je Twitter jen doplňkový kanál online komunikace. Po vytvoření účtu se tam obvykle jen kopírují informace. Některé dokonce své klienty od využívání Twitteru odrazují. Není se čemu divit, i podle Matejova příspěvku na blogu ui42 z února 2014 je slovenský Twitter ještě stále v plenkách. Chybí tam publikum, tedy registrovaní uživatelé, kteří by sledovali příspěvky na Twitteru nebo i přispívali.

Kde začít na Twitteru?

Jak dostat Slováky na Twitter? Naštěstí máme několik slovenských sportovců, kteří jsou populární v zahraničí a tak tweetují, protože v zahraničí to od nich fanoušci očekávají. Zkuste se podívat @petosagan, @Trto90, @dhantuchova, @MGaborik10, @kopy82, kde se dozvíte, co měli právě na snídani, uvidíte fotku z cesty na ranní trénink nebo jinou drobnost z jejich běžného života, která se do médií nedostane.

Pokud vás zajímá aktuální info a fotky přímo z míst, kde se události odehrávají, zkuste #california #earthquake, #GazaUnderFire, #icelandicvolcano, #donetsk resp. #doneck, #EbolaOutbreak.

Špatná zpráva na závěr

Než jsem stihl zveřejnit tento příspěvek, dozvěděl jsem se, že Twitter právě rozšířil své reklamní produkty do dalších 12 evropských zemí. Slovensko tam není. Srbsko a Česko ano. Kde není publikum, není ani reklama.

Twitter tweet

@martinkrupa

P.S. Před týdnem jsem si všiml mezi tweety i komentáře mého třináctiletého syna přímo z tribuny ze zápasu juniorů Michalovců a Realu Madrid. Snad se Twitter u nás už rozjíždí.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.