Snížte riziko neúspěchu vašeho produktu

Snížte riziko neúspěchu vašeho produktu

Tento článek je shrnutím několika zjištění Lukáše Fittla, které prezentoval na konferenci WebExpo 2013 v Praze s názvem “We built it, and they didn’t come”. Z prezentace Lukáše F. jsem si vybrala 2 body, které bych ráda posunula dál.

1. Team

Lukáš Fittl se pokoušel zjistit, proč se jeden z jeho projektů neuchytil na trhu. Jednalo se o cloudovou službu Efficient Cloud. Proč tato služba neoslovila lidi?

Začal tedy více studovat samotný tým, který pracoval na projektu. Na obrázku v jednoduchosti shrnul zaměření tří osob podílejících se na projektu, který neuspěl. V projektu Efficient Cloud převažovaly vývojářské schopnosti v týmu. Sales and Marketing nebrali na vážnou váhu.

Zajímavé to začíná být, když tento graf porovnáte s grafem schopností tří lidí, kteří pracovali na úspěšném projektu Spark59.

Častým problémem mnoha startupů je to, že na něm pracuje šikovná skupina vývojářů, kteří udělají projekt programátorsky dokonalým, ale podceňují marketing. Občas mají pocit, že funkčnost zaručuje úspěch a když je něco super, tak se to bude samo prodávat. To, že to funguje "na 120%", ještě neznamená, že se to bude prodávat. Prodávají prodejci a marketéři.

Po porovnání obou startupů (jeden úspěšný, jeden neúspěšný) je vidět, že funkčnost ještě neznamená úspěch a do projektu je třeba zahrnout i marketing:

Závěr: Váš produkt může být propracovaný ze všech stran, může být nejdokonalejší na celém světě. Pokud ho ale neumíte prodat, neuspějete na trhu.

 

2. Release, release, release

Vím. Chcete to zveřejnit, až když to bude celé hotové, otestované, na 100% a dokonalé. Ale zvyšujete si tím riziko. Riziko, že jste se netrefili do zájmů zákazníka. Že jste dělali produkt podle svých představ, a ne podle toho, co chtějí zákazníci.

Pokud chcete vyjít na světlo světa až s hotovým projektem, je to buď, anebo. Buď se vám náklady na programátory, manažery a grafiky vrátí v dohledné době nebo budete koukat na specifikaci a klást si otázku: Kde je chyba?

Nebojte se dát ven něco, co není dokonalé, i když nemáte dokončenou hlavní funkci. Co tím získáte?

  • zjistíte, jestli je to opravdu to, co zákazník chce
  • dostanete zpětnou vazbu od potenciálních zákazníků
  • zjistíte, jaký je potenciální zájem o vaši službu

Lukáš F. mluvil o službě, která byla vydána dříve než byla funkční. Potenciální klient si ji mohl prohlédnout, a když narazil na něco, co ještě nefungovalo, dostal zprávu ve smyslu: "Na nasazení této funkce pracujeme. Chcete být informován emailem, když bude tato funkce spuštěna? Byli byste ochotní za takovou službu platit?"

Závěr: Ubuntu Edge (http://www.indiegogo.com/projects/ubuntu-edge) získalo od lidí $12,814,196 a to měli v ruce jen plány! Ano, neuspěli. Chtěli 32 milionů. ALE lidé jsou ochotní platit vám za vaše nápady, které za jejich peníze realizujete.

 

Toto samozřejmě nebyly jediné dva body v prezentaci Lukáše Fittla. Celou prezentaci si můžete prohlédnout na stránce http://www.slideshare.net/lfittl/we-built-itandtheydidntcome.

Lukáš Fittl na twitteru: https://twitter.com/LukasFittl

Přeji vám mnoho úspěšných startupů.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.