Vybíráte Eshop CMS? 3 otázky, kterým se vyhněte.

Vybíráte Eshop CMS? 3 otázky, kterým se vyhněte.

Když rozjíždíte eshop, na výběr máte množství ecommerce systémů, na kterém může váš obchod běžet. Jak si vybrat to nejlepší? Provětrejte vybrané dodavatele dobrými otázkami a vyhněte se těmto:

3 otázky, které zastírají podstatu. ilustrační obrázek - dítě si zakrývá oči

  1. Je to open-source?

  2. Kolik stojí licence?

  3. Jaké je nejlepší ecommerce CMS?

Proč není důležité, zda je eshop open-source a kolik stojí licence?

Obě otázky se samozřejmě můžete zeptat, jen si uvědomte, že odpověď na ně tvoří jen část skládačky. Zákazníci často inklinují k open-source řešením, protože by měly být a) levnější a za b) nezavážou se k jednomu dodavateli. Ani jedno z toho nemusí být pravda.

V první řadě si uvědomte, že nevybíráte platformu, kterou jen rozbalíte z krabice, ale i dodavatele, který vám ji přizpůsobí na míru a dlouhodobě s ním budete spolupracovat na dalších úpravách. Proč? Úspěšný online obchod nestačí jednou naprogramovat a pak už jen prodávat. Eshop se musí rozvíjet: optimalizovat košík, zjednodušovat navigaci, vylepšovat hledání, přidávat marketingové taháky...

Můžete investovat i 10 tisíc € do prvotního vývoje, pokud nebudete investovat každoročně dál, prohrajete s konkurencí, která má eshop vyvinutý sice za 5 tisíc € ale nadále zlepšuje web na základě podnětů od zákazníků, webové analytiky, testování použitelnosti a doporučení od zkušených ecommerce manažerů. Pokud chcete investovat jen jednou, smiřte se jen s průměrnými výsledky nebo si najděte jinou oblast podnikání, kde se nemusíte zlepšovat pro dosažení úspěchu. (Existuje taková?)

Místo ceny licence se ptejte na Total cost of ownership (TCO). To jsou jednak všechny peníze, které zaplatíte dodavatelům (licence, cena kompletního nasazení a přizpůsobení na míru pro vás, školení a zákaznická podpora, náklady na další úpravy v průběhu života eshopu...) a také "cenu" vašeho času, který strávíte správou eshopu (například pokud potřebujete přidat 500 produktů, musíte to zdlouhavě dělat sami, nebo pro vás programátor připraví nástroj, s kterým za pár minut naimportujete údaje z velkoobchodního ceníku?).

Open-source redakční systém má sice zdrojový kód přístupný všem, ale váš eshop (snad) nebude čistou instalací, (snad) si ho necháte přizpůsobit na míru za stovky až tisíce eur (nebo se spokojíte s průměrnými výsledky). Pokud byste pak chtěli změnit dodavatele, čelíte stejným problémům jako u komerčního systému. Často má na našem trhu komerční systém lépe vyřešenou "nahraditelnost" vývojářů než open-source řešení.

Nehledejte to nejlepší CMS na světě, ujasněte si potřeby a hledejte eshop co splní vaše potřeby.

Každý eshop je jiný, pokud něco funguje pro Amazon, u vás to může být úplný FAIL. Nechte se dodavatelem přesvědčit, v čem je jeho CMS dobré pro váš segment trhu a váš postup práce.

A znova opakuji neporovnávejte jen CMSky, porovnávejte balík CMS + dodavatele. Podívejte se na hotové eshopy od vybraných dodavatelů. Chtěli byste se jim podobat? Design teď není důležitý, zkuste si projít jednotlivé kroky nákupu (zastavte před odesláním objednávky). Věnujte pozornost výběru platby a dopravy. Bylo všechno srozumitelné a šlo to rychle? Chtěli byste aby košík jinak fungoval, nebo aby na produktu byly recenze zákazníků? Zeptejte se kolik taková úprava stojí a nechte si ukázat hotový příklad. I malá chyba při nákupním procesu může podstatně snížit konverzní poměr a tedy i zisk eshopu. A eshop musí v první řadě vydělávat.

Kterou eshop platformu doporučujeme?

Tento článek píši sice jako produktový manažer Buxusu, ale cílem článku není přesvědčit vás, že Buxus bude vaší spásou, ať už plánujete jakýkoliv online projekt. Právě naopak.

Buxus je sice nadprůměrná ecommerce platforma (a neustále ji zlepšujeme), ale žádné CMS není pro každého klienta a v každé situaci tím nejvhodnějším řešením. Takže klidně si vyberte jinou platformu, ale prosím vás - rozhodujte se na základě rozumných kritérií (a doufám, že ve vašem případě je Buxus naplní nejlépe).

Rozumné otázky, které se zeptat dodavatele při výběru ecommerce platformy:

Total cost of ownership: ilustrační obrázek - cyklistka, motorkářka a bruslařka na startovní čáře

  • Kolik stojí prvotní nasazení a následné přidávání nových funkcionalit?
  • Na které platformě mě bude správa mého eshopu stát nejméně práce a peněz?
  • Dokáže eshop spolupracovat se systémy, co používám (např. účetní a skladový systém)?
  • Budou to moji zaměstnanci umět používat a kdo jim pomůže?

Návratnost investice:

  • Jaké konverze (tzn. kolik návštěvníků skutečně nakoupí) dosahují reálné eshopy vyvinuté firmou XY postavené na platformě YZ?
  • Zeptejte se dodavatele, díky čemu jeho eshopy dosahují dobrých konverzí (pokud je nedosahují nebo neví, jděte jinam).

Flexibilita platformy a dodavatele:

  • Kdo je vaším dodavatelem - one man show nebo stabilní firma s prokazatelnými dlouholetými zkušenostmi?
  • Mohu migrovat k jinému dodavateli a CMS?
  • Mohu si eshop administrovat sám včetně programování šablon?

Co dalšího byste se ptali?

To není konečný seznam otázek ale návrh, který vám ukáže směr. Co byste se při výběru ecommerce platformy ptali vy? Napište do diskuze.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.