Muhammad Al-Hasimhi si oblíbil vaši stránku

Muhammad Al-Hasimhi si oblíbil vaši stránku

Facebook fake likesJedna z nejzajímavějších přednášek letošního WebExpa v Praze byla přednáška Petra Kosnara nazvaná Fakebook. Zde Petr popsal výsledky svého 2,5 ročního experimentu na fiktivním Facebook profilu mladé teenagerky. Přestože šlo o úplně vymyšlenou osobu, během 2,5 roku bez významnější aktivity její profil „nashromáždil“ stovky online přátel, kteří bez váhání sdíleli často velmi soukromé informace.

Tato přednáška měla pro mě dvě roviny – kromě již zmíněného lehkomyslného chování v online světě experiment potvrdil, jak jednoduché je získat fiktivní přátele. V trochu upravené formě se jako online marketér setkávám čím dál častěji s tím, jak jednoduché je získat like-y na svou stránku / příspěvky / fotky ... často až podezřele jednoduché ...

Ano, chci mluvit o tématu, které je u nás ještě stále tabu – kupování like-ů. Nejdu polemizovat o tom, zda se to děje, nebo ne. Děje se to běžně, like-y koupíte na specializovaných webech, ale i přes eBay za pár eur.

 

Jak poznáte kupování like-ů?

Spravuje vám FB profil někdo jiný, organizujete soutěže na Facebooku, nebo se jich sami účastníte a něco se vám prostě nezdá? Existuje několik znaků, které mohou indikovat kupování like-ů.

1. Rychlý nárůst like-ů během krátkého času bez příčiny.

Asi nejjednodušší znak toho, že se něco děje. Slíbil vám správce vašeho firemního profilu, že do tří měsíců získá alespoň 5000 like-ů, měsíc se nic nedělo a najednou tam jsou? Zkuste si prohlédnout statistiky (Facebook Insights), zda noví fanoušci přišli díky populárním příspěvkům, reklamě, nebo jen tak sami od sebe a bez příčiny? Organizujete fotosoutěž na FB a běžně mají fotky 10-20 like-ů, ale jedna má 500 a žádný share? To určitě stojí za povšimnutí.  

2. Jsou noví fanoušci ze zahraničí?

Je vaše stránka zaměřená na domácí trh, přispíváte jen po slovensky, ale náhle vám přibyli fanoušci z zemí, které znáte jen na mapě? Asi bude někde problém. Zkontrolujte si nastavení placené reklamy (pokud ji využíváte), ale právě rapidní nárůst fanoušků ze zahraničí bez příčiny je jedním z jasných „giveaways“ (proto i název článku).

3. Engagement stagnuje

Poslední hřebíček do rakve falešných fanoušků je engagement, resp. spíše jeho absence. Falešní fanoušci se nijak neprojeví, jsou to mrtvé duše, které nereagují na žádný váš příspěvek a mají pro vás nulovou hodnotu.

 

Pokud jste na všechny tři body odpověděli ano, tak mám pro vás špatnou zprávu. Vezměte správce vašeho FB profilu na pokec u kávy a nebojte se ptát.

P.S. Existuje jedna možnost, jak odpovědět na všechny tři otázky ano a přesto nejde o kupování like-ů. Pokud je vaše FB stránka jen jazykovou mutací globální FB stránky, tak ještě před tím, než vyhodíte správce vašeho profilu, ujistěte se, že nedošlo jen ke sloučení stránky s ostatními pod jeden global page. Like-y narostou, najednou máte zobrazovaný audience z celého světa a engagement často na tuto změnu reaguje jen velmi pomalu.

Přečtěte si také

Děkujeme za odběr!
Brzy dostanete náš newsletter.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.