Andrej Kajan, CEO ui42: Budoucnost e-commerce píše AI, ale přežít mohou jen ti, kteří najdou své unikum

V 9. epizodě podcastu Biznislab jsme přivítali  Andreje Kajana, CEO a spolumajitele agentury ui42, který se podělil o své cenné poznatky o trendech, umělé inteligenci a e-commerce. Andrej s více než 19letými zkušenostmi v online světě, nám poskytl hluboký pohled na vývoj digitálního marketingu a výzvy, kterým čelí značky a e-shopy v dnešní době.

Andrej Kajan, CEO ui42: Budoucnost e-commerce píše AI, ale přežít mohou jen ti, kteří najdou své unikum

V 9. epizodě podcastu Biznislab jsme přivítali  Andreje Kajana, CEO a spolumajitele agentury ui42, který se podělil o své cenné poznatky o trendech, umělé inteligenci a e-commerce. Andrej s více než 19letými zkušenostmi v online světě, nám poskytl hluboký pohled na vývoj digitálního marketingu a výzvy, kterým čelí značky a e-shopy v dnešní době.

AI a „průmyslová revoluce“ v online světě

Andrej zdůrazňuje, že v současnosti prožíváme novou „průmyslovou revoluci“, kterou přinesla umělá inteligence. Ačkoli AI není úplnou novinkou a v B2B segmentu ji firmy jako Netflix či Amazon využívaly už roky, v posledních dvou letech jsme svědky masivního „hypu“ v B2C segmentu, kde ji zákazníci vědomě využívají.

Vývoj je podle Andreje neuvěřitelně rychlý: „Každý týden přijde nějaká novinka“, která radikálně zjednodušuje kdysi zdlouhavé procesy. Tento progres vidí i v agentuře, kde AI změnila tvorbu obsahu, vizuálů a práci pro klienty.

Zásadní změny ve vyhledávání a e-commerce pod vlivem AI

Andrej podrobně rozebírá, jak umělá inteligence přepisuje pravidla v online prostředí:

  • Konec „free trafficu“: Andrej konstatuje, že éra „free trafficu neexistuje“. Dnes si musíte každého uživatele koupit, ať už přes PPC nebo sociální sítě. Ačkoli SEO není mrtvé, jeho udržení si vyžaduje značné investice do obsahu a zpětných odkazů, což z něj v konečném důsledku dělá placený kanál.
  • Generace Z a AI: Zajímavým trendem je podle Andreje „romantický vztah“ generace Gen Z s umělou inteligencí, která se na ni spoléhá více než jakákoli jiná generace a „úplně všechno konzultují s AI-kom“.
  • Checkout procesy v AI: Předpovídá, že v blízké budoucnosti „celý check-out proces nebude probíhat na stránce nebo v e-shopu, ale bude v AI-ku“. Očekává vznik burzy, která propojí checkout procesy v AI, podobně jako Google PPC nebo Google Etsy.
  • Google a Gemini: Google už změnil způsob zobrazování výsledků vyhledávání, zejména prostřednictvím Gemini. „Lidé stále googlí, ale uspokojí se s odpovědí Gemini AI Overview, a tím pádem nejdou dál a proklikovost  trpí“. To vede k poklesu kliků a ohrožuje byznys model Google založený na pay-per-click, což se projevilo i na poklesu cen akcií.
  • Návrat Bingu: Andrej doporučuje značkám začít používat Bing, protože OpenAI využívá jeho algoritmus. Navíc, Microsoft propojil Bing s LinkedInem, což znamená, že „přes Bing se indexují i LinkedIn příspěvky“. Toto otevírá nové možnosti pro viditelnost obsahu.

Klíčové výzvy a doporučení pro značky a e-shopy

V turbulentní době, kterou s sebou přináší umělá inteligence a rostoucí konkurence, Andrej Kajan nabízí značkám a e-shopům zásadní doporučení.

Pro malé hráče v online světě je klíčové budovat silný brand, najít si vlastní segment a neustále komunikovat svou výjimečnost. V tomto neustále se měnícím období je mimořádně důležité najít si spolehlivého konzultanta, který vás provede přes všechny výzvy. 

Andrej také zdůrazňuje, že diverzifikace v podnikání je obzvlášť na Slovensku extrémně důležitá. ui42 se snaží mít diverzifikované portfolio velkých i malých klientů, aby se předešlo přílišné závislosti na jednom subjektu.

Růst e-shopů: Od SaaS po custom řešení

V podcastu se Andrej Kajan věnoval i optimální cestě pro růst e-shopů. Pro začínající hráče jsou ideální SaaS (Software-as-a-Service) řešení jako Shopify nebo Shoptet. Jsou to rychlé a cenově dostupné možnosti, které umožňují pohotově ověřit váš prodejní nápad na trhu.

Rostoucí e-shopy však často narazí na limity "krabicových" řešení. Pokud máte miliony produktů, potřebujete komplexnější kategorizaci, vstupujete do B2B segmentu, nebo vyžadujete automatizaci faktur a objednávek, je čas investovat do custom řešení. Cílem je rozvíjet unikátní vlastnost vašeho byznysu a optimalizovat všechny faktory, které ovlivňují konverzi na webu – od designu, rychlosti, UX, až po SEO, velikost portfolia a integrace s ERP systémy.

Konkurence, unikátnost a budoucnost e-commerce

Globální trh e-shopů prošel obrovským nárůstem, z 5,8 milionu v roce 2014 na neuvěřitelných 31 milionů v letech 2022 až 2024. Tento exponenciální růst vedl k extrémní konkurenci, a jak Andrej Kajan podotkl, rok 2025 už přinesl mírné „pročištění“ trhu. Příchod gigantů jako Temu a Allegro dále ztěžuje pozici menších hráčů, protože zvyšují ceny PPC reklamy. Tam, kde kdysi stačil jeden dolar nebo euro na získání potřebného návštěvníka, dnes potřebujete dva až třikrát více. Andrej předpokládá, že to povede k „většímu úbytku menších hráčů“.

Malé e-shopy musí s velkými hráči, jako je Alza, bojovat tím, že nabídnou něco navíc. Klíčem je vynikající zákaznická zkušenost (CX) a unikátnost. Andrej zdůrazňuje, že bez unika se nedá přežít. Pro začínající e-shoperov je v marketingu klíčová absolutní autenticita při tvorbě obsahu na sociálních sítích.

Doporučená literatura pro inspiraci

Na závěr podcastu Andrej doporučil knihu Byrona Sharpa „How Brands Grow“, která se zaměřuje na „evidence-based marketing“ a přináší do marketingu reálné fakty a čísla, což odráží jeho přístup k měřitelnosti v byznysu.

Z rozhovoru s Andrejem je jasné, že e-commerce a online marketing stojí na prahu bezprecedentní transformace, kterou naplno rozproudila umělá inteligence. Pro každou značku, bez ohledu na její velikost, je nyní absolutně klíčové přizpůsobit se novým výzvám, investovat do špičkových technologií a budovat silný, nezaměnitelný brand, který nadovše staví na výjimečné zákaznické zkušenosti. Kromě toho je nezbytná i strategická diverzifikace a autenticita v komunikaci

Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

 

Děkujeme za odběr!
Čeká vás ještě jeden krok. Klikněte na potvrzovací odkaz, který máte v e-mailu.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později