E-shop od nápadu po úspěch: Sledování pohledu (eyetracking)

E-shop od nápadu po úspěch: Sledování pohledu (eyetracking)

Sledovače pohledu (eye trackers) jsou ve světě relativně nové, ale čím dál více dostupné zařízení na testování použitelnosti.


Tobii TX300 je součástí obrazovky

Sledovač pohledu je zařízení, které slouží k měření pohybu očí. Sledovač je připevněný k monitoru počítače či notebooku a slouží k monitorování očí účastníka při interakci s tímto zařízením. Sledovač pohledu se na první pohled podobá na obyčejnou kameru. Skládá se však také ze zdroje infračerveného světla vytvářejícího odraz v oku a kamery, která je citlivá na toto infračervené světlo. Tato kamera oči snímá a software vyhodnotí pozici pohledu.
Výsledek se zobrazuje ve formě barevných kroužků, které označují místa, kam se účastník díval.

Podle toho, jakou analýzu potřebujeme, se dají exportovat různé typy výstupů:

  • porovnání chování více účastníků na jedné stránce,
  • analýzu každého účastníka zvlášť,
  • heatmapy,
  • videa se záznamem pohledu účastníka atd.

Pohyb pohledu účastníka můžeme na stránce sledovat i v přímém přenosu při testování.

Testování eyetrackerem pomáhá ještě lépe pochopit chování uživatelů než při běžném testování. Dostaneme z něj detailní informace o tom, na která místa a jak dlouho se účastník dívá, které prvky přitahují jeho pozornost, které přehlíží a jakým způsobem se na stránce vizuálně orientuje.

Je to velmi dobrá pomůcka, když nevíme zjistit, proč se uživatelé v nějakém procesu zaseknou, když chceme názorně ukázat, že na barevný animovaný banner se už nikdo nedívá, nebo vypíchnout problémové místo, které se někomu jinému zdá být v pořádku.

Na následujícím obrázku můžeme například vidět, jak se účastník snažil orientovat na stránce cestovní kanceláře, na které chybí hlavní menu. Pohled se fixuje v prvním případě na breadcrumb.

A ve druhém případě na seznam linek vpravo od hlavního textu – oba prvky připomínají navigaci.

Jak můžeme vidět, stránka je sice na první pohled graficky hezky zpracovaná, ale když se na ní uživatel ztrácí kvůli chybějící navigační struktuře, nezachrání to ani grafika a hezké obrázky. Záznam ze sledovače pohledu potvrdil i hypotézu, že dlouhá modrá tlačítka si uživatelé nevšimli.

S "brýlovým" sledovačem pohledu - eye trackerem - jste se mohli setkat i během letošního MastersGate-u přímo na stánku ui42, kde ho prezentovali naši UX kolegové (Dušan Vereš na fotce).

Před nějakým časem jsme vám přinesli článek o profesionálním eye tracking zařízení Tobii Pro X2-60.

Chcete vědět více o eye trackingu, UX testování? Rádi byste posunuli váš web vpřed? Nebojte se nás kontaktovat. 

Článek je z knihy Martina Krupy "E-shop: od nápadu po úspěch"

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.