Pokud jste se rozhodli rozjet e-shop, tak první krok má být výběr zodpovědné osoby. Stejně, jako je za kamennou prodejnu zodpovědný její vedoucí, za e-shop má být zodpovědný e-commerce manažer.
Rozdíly v provozu kamenné a online prodejny
Aktivity, které e-commerce manažer vykonává, jsou jiné než v případě vedoucího kamenné prodejny. Samozřejmě, oba musí zajistit, aby:
- byl zboží atraktivní, aktuální a aby ho bylo dostatek,
- se lidé o jeho prodejně a zboží dozvěděli,
- lidi jejich prodejna nebo zboží něčím zaujali,
- se v ní cítili příjemně, aby bylo zboží přehledně uložené,
- na případné otázky odpovídal zkušený prodavač,
- platba, balení, případně doprava zboží proběhly bez problémů,
- případná výměna nebo reklamace zboží byly také bezproblémové,
- zákazník měl motivaci se znovu vrátit.
Rozdíl je v konkrétních aktivitách, které jsou v online světě jiné. Vedoucí kamenné prodejny zajišťuje mnoho na první pohled běžných záležitostí, například, aby byl obchod otevřený ve stanovený čas, aby v něm byli fyzicky přítomné prodavačky nebo prodavači, aby bylo dostatek zboží v regálech i na skladě, aby bylo vystavené zboží čerstvé, aby bylo v prodejně čisto, aby byl ve výloze zboží, které přiláká okoloidoucí, aby bylo dostatek balicího papíru, aby byly letáky s akcemi prodejny v poštovních schránkách obyvatel okolních ulic atd.
E-commerce manažer má obchod otevřený sice 24 hodin denně, ale jen v případě, že funguje webový server a na něm běžící software, který nazýváme e-shop.
- Webová stránka e-shopu se musí otevřít v prohlížeči rychle, jinak uživatelé odejdou.
- Prodavači v e-shopu na první pohled nemusí být, ale pokud chcete poskytnout online poradenství například přes chat, musíte zorganizovat lidi, kteří sedí u počítačů a komunikují s návštěvníky e-shopu.
- E-shop musí mít dostatek zboží na skladě a obvykle více než v kamenné prodejně.
- Produkty musí být v e-shopu uspořádány jinak, protože prodejní plochy na obrazovce je mnohem méně než v regálech v prodejně.
- Produkty musí být kvalitně nafoceny, aby si je mohli návštěvníci prohlédnout z více stran a zblízka.
- Objednávky musí být zabalené bezchybně, rychle a úhledně.
- Odběr a doručení zboží zákazníkům musí být ve slíbeném čase.
- Internetová reklama musí efektivně zasáhnout správné uživatele.
- Opakovaný e-mail nesmí obtěžovat lidi svou frekvencí ani obsahem.
Pracovní náplň e-commerce manažéra si vyžaduje jiné znalosti a zkušenosti než pracovní náplň vedoucího klasické prodejny. Jsou to více technické a organizační znalosti a zkušenosti. Práce s lidmi, vedení lidí jsou v obou případech důležité dovednosti.
Kde vzít e-commerce manažéra?
E-commerce se zatím na Slovensku nikde komplexně nevyučuje. Mnohé předměty, které jsou součástí náplně e-commerce managementu, se vyučují na vysokých školách ekonomického, obchodního, manažerského, ale i technického zaměření. Mnoho potřebných informací je dostupných online nebo prostřednictvím kurzů a školení. Doporučujeme hledat potenciálního e-commerce manažera mezi vlastními pracovníky. Pokud máte šikovnou a spolehlivou vedoucí prodejny, která má chuť se učit, je šance, že z ní bude šikovná e-commerce manažerka. Pokud máte šikovného a spolehlivého IT specialistu bez obchodních zkušeností, jeho přerod na e-commerce manažera může být náročnější. Vedoucí prodejny je obvykle zručnější s vedením lidí a rozumí obchodu z praktické stránky. IT specialisté často preferují práci osamoceně a obchodní záležitosti je moc nezajímají. IT specialista však má být součástí e-commerce týmu.
(Detailní popis pracovní pozice e-commerce manažér Vám na vyžádání rádi pošleme)
E-commerce tým
Podobně jako v kamenné prodejně i v online e-shopu pracuje více lidí a jen výjimečně může vše zabezpečit jeden člověk. Kromě interních pracovníků má e-shop mnoho partnerů a dodavatelů.
- Například v IT oblasti je partnerem společnost, která programuje e-shop nebo nastavuje e-commerce CMS,
- dodavatelem je například webhostingová nebo serverhostingová firma, která vlastní a provozuje servery ve svém datovém centru.
- V oblasti marketingu partnerem může být PPC agentura nebo SEO agentura.
- V oblasti logistiky to mohou být dvě-tři kurýrní společnosti.
- Ve finanční oblasti banka nebo platební brána.
Pro každou oblast potřebujete někoho, kdo jí rozumí a umí zajistit, aby efektivně fungovala.
Rozjezd e-shopu potřebuje projektového manažéra
Když při rozjezdu e-shopu nemáte ještě e-commerce manažéra, nevadí to. Potřebujete však člověka, který se postará o rozjezd e-shopu od jeho návrhu až po realizaci, dokončení a spuštění. Realizace e-shopu je stejně jako stavba domu projekt, který si vyžaduje svého manažéra, který dohlíží na výběr dodavatelů a partnerů, koordinaci prací, plnění plánů, termínů a cen. Ideální je člověk se zkušenostmi s podobnými projekty. Bez něj se často rizika změní na realitu a výsledkem bývá nedokončený e-shop nebo e-shop dokončený daleko po termínu s překročeným rozpočtem a rozhádanými partnery a dodavateli.
Majitel, e-commerce manažer, e-commerce tým a projektový manažer v jednom?
Je běžné, hlavně v případě rozjezdu malého e-shopu, že se všechny zmíněné role kumulují a dělá je jen jeden člověk. Navíc často vedle své běžné práce. Když se ocitnete v takové situaci poprvé, počítejte s tím, že vám to zabere hodně času, mnohem více, než očekáváte. Připravte se na kompromisy ve věcech, kterým nebude úplně rozumět. Najděte si lidi, kterým důvěřujete a pomohou vám alespoň dobrou radou. Zvažte, zda vlastní čas na přípravu e-shopu není lepší věnovat raději jeho provozu a zda přece jen neinvestujete více peněz do jeho výroby, aby byl e-shop rychleji hotový.
Jsme rádi, že jste si článek přečetli až do konce. V případě otázek nejen ohledně e-commerce manažera jsme vám k dispozici.