I když se může zdát, že podíl návštěvnosti generované AI asistenty je zatím nízký, trend z posledních měsíců ukazuje dynamický růst, který se vyplatí sledovat.
Na základě průzkumu, který jsme v ui42 realizovali na reprezentativním vzorku tvořeném z 80 e-shopů – od malých lokálních prodejců až po velké eshopy s milionovými obraty – se jasně ukazuje, že AI asistenti začínají hrát významnější roli jako zdroj návštěv, a tedy při získávání zákazníků.
Říjen 2025: Stabilizace návštěvnosti a růst obratu v sezóně
Vstupem do plné předvánoční sezóny (říjen/listopad) se návštěvnost z AI asistentů stabilizovala na vysoké úrovni, kterou naznačil zářijový růst. Zajímavé je, že se výrazně zvýšila i její konverzní hodnota, což signalizuje, že uživatelé přicházející přes AI jsou v hlavní sezóně relevantnější.
Průměrná návštěvnost z AI asistentů v říjnu 2025 dosáhla 0.40%. Ještě důležitější je však průměrný podíl obratu z AI asistentů, který se zvýšil na 0.13%, což představuje mírný nárůst oproti září a signalizuje lepší konverzi AI návštěvnosti v klíčovém období roku.

Září 2025: Návrat k růstu díky sezóně
Po srpnovém poklesu, kdy celková stagnace v e-commerce segmentu stáhla s sebou i návštěvnost z AI asistentů, přinesl září očekávané oživení. Zahájení sezóny se projevilo v růstu návštěvnosti i obratu z AI nástrojů.
Průměrná návštěvnost z AI asistentů v září 2025 dosáhla 0,40%, což je výrazný nárůst oproti srpnovým 0,22%. I když průměrný podíl obratu z AI asistentů byl 0,09%, což je mírně méně než 0,18% v srpnu, vyšší podíl návštěvnosti signalizuje, že AI asistenti se opět stávají relevantnějším kanálem pro přivádění potenciálních zákazníků na e-shopy. Uvidíme, jak se tento trend projeví v konverzích v následujících měsících hlavní e-commerce sezóny.

Srpen 2025: Červencový nárůst narazil na srpnový pokles
Extrémní růst podílu návštěvnosti z AI asistentů, který jsme viděli v červenci, v srpnu narazil na celkovou a plošnou stagnaci návštěvnosti v e-commerce segmentu. Většina segmentů v e-commerce v srpnu zaznamenala pokles nejen v návštěvnosti, ale i v obratu. Tento pokles se nevyhnul ani AI asistentům, který v srpnu tvořil jen 0,22%,

a podíl AI asistentů v obratu tvořil jen 0,18%.

Červenec 2025: 8-násobný nárůst v návštěvnosti eshopů z AI asistentů
Zatímco v lednu 2025 tvořil průměrný podíl návštěvnosti z AI jen 0,03%, v červenci 2025 to už bylo 0,26%, což znamená nárůst více než osminásobně. Zajímavé je, že tento trend se liší podle velikosti e-shopu. Zatímco velké e-shopy dosahují podíl návštěvnosti AI řádově 0,01–0,05%, menší a specializované obchody zaznamenávají čísla blížící se 1%.

Nový konkurenční nástroj pro menší?
Tento jev lze nejen vysvětlit obsahovou strategií, ale navíc, otevírá nové konkurenční dveře právě pro menší značky v boji s velkými: menší specializované e-shopy často nabízejí více odborného obsahu, podrobné recenze produktů a optimalizovaný zákaznický zážitek (CX), který AI asistenti dokáží lépe vyhodnotit a doporučit svým uživatelům.
O analýze:
- Analýzu sestavujeme každý měsíc na základě dat v GA4
- Do průzkumu jsme zapojili 80 eshopů z různých segmentů, různé velikosti i sezónnosti
- Vyhodnocujeme zdroj návštěvnosti chatGPT, jako globálně nejpoužívanějšího AI asistenta na trhu