Jak prodávat přes marketplace?

Online prodej už dávno není jen o vlastním e-shopu. Díky marketplace platformám můžete prodávat rychle, jednoduše a bez vysokých vstupních nákladů i mimo svůj web. Právě proto se prodej přes marketplace stává čím dál oblíbenějším řešením. Údaje hovoří až o 57 % zákaznících nakupujících převážně nebo výlučně na online tržištích.

Zvažujete, zda by online tržiště nebo cenový srovnávač nebyl vhodnou strategií i pro váš byznys? Zjistěte, pro koho se vyplatí, jak si vybrat tu správnou platformu a jak přes marketplace prodávat.

Jak prodávat přes marketplace?
Jak prodávat přes marketplace?

Online prodej už dávno není jen o vlastním e-shopu. Díky marketplace platformám můžete prodávat rychle, jednoduše a bez vysokých vstupních nákladů i mimo svůj web. Právě proto se prodej přes marketplace stává čím dál oblíbenějším řešením. Údaje hovoří až o 57 % zákaznících nakupujících převážně nebo výlučně na online tržištích.

Zvažujete, zda by online tržiště nebo cenový srovnávač nebyl vhodnou strategií i pro váš byznys? Zjistěte, pro koho se vyplatí, jak si vybrat tu správnou platformu a jak přes marketplace prodávat.

Jak prodávat přes marketplace?

Pro koho je prodej přes marketplace vhodný?

Marketplace, jako způsob prodeje přes internet, má velký potenciál pro různé typy prodejců a produktů. Na své si přijde handmade tvůrce, malý lokální výrobce, reseller nebo klidně i etablovaný e-shop, který hledá nový prodejní kanál.

Dá se prodávat přes marketplace bez vlastního e-shopu?

Prodej přes marketplace je jednoduchý způsob, jak řešit prodej přes internet i bez vlastního e-commerce řešení. Nemusíte řešit tvorbu webu, platební bránu ani technickou stránku provozu. Stačí vám produkt, kvalitní fotografie, dobrý popis a můžete začít prodávat prakticky okamžitě. Právě proto tento způsob prodeje volí:

  • Umělci a handmade výrobci: Na marketplace-och jako Sashe nebo Etsy můžete prezentovat vaši tvorbu velkému množství zákazníků bez nutnosti vlastního webu.
  • Řemeslníci: Online tržiště jsou skvělým místem na testování nových produktů či klidně i na expanzi na další trhy.
  • Obchodníci s cílem dalšího prodeje: Pro prodejce velkého množství produktů poskytuje online tržiště přístup k obrovskému množství zákazníků bez nutnosti velké investice i v případě, když nemají vlastní e-shop.

To, zda se prodej přes marketplace vyplatí, jsme spolu s výhodami i nevýhodami tohoto způsobu prodeje přes internet, podrobně rozebrali v článku na našem blogu.

Prodej přes marketplace jako doplněk k e-shopu? 

Pokud už ale svůj e-shop máte, marketplace platformy mohou sloužit jako výborný doplňkový prodejní kanál. Věděli jste, že až 63 % zákazníků upřednostňuje nákup na marketplace před běžným e-shopem? Diverzifikace prodejních kanálů s sebou nese možnost oslovit zákazníky, kteří by se na váš web nemuseli dostat a zvýšit povědomí o své značce.

Díky prodeji přes marketplace tak můžete:

  • rychle expandovat na nové trhy,
  • získat nové zákazníky bez výrazného navýšení nákladů na marketing,
  • možnost otestovat, jak by se nové produkty ve vašem portfoliu prodávaly dříve, než spustíte kampaně.

Výhody a nevýhody prodeje přes marketplace

Prodej přes internet na online tržišti s sebou kromě výhod přináší i určitá omezení. Stále platí, že jde o externí kanál, kde je třeba řídit se pravidly, odlišnými pro každý marketplace. 

Výhody marketplace prodeje

Nevýhody marketplace prodeje

Rychlý a jednoduchý start prodeje

Provize z každého prodeje snižuje marži

Okamžitý přístup k velkému počtu zákazníků

Omezené možnosti budování vlastní značky

Nízké vstupní náklady a malé finanční riziko

Nutnost dodržovat pravidla a podmínky marketplace

Testování nových produktů bez velkých investic

Vysoká konkurence – vaše produkty jsou přímo porovnávány s konkurencí

Snížené náklady na marketing a provoz

Menší kontrola nad zákaznickými daty a možnostmi remarketingu

Jednoduché technické nastavení bez potřeby vlastního webu

Závislost na algoritmech marketplace (například zobrazování produktů)

Možnost expanze na zahraniční trhy

Omezené možnosti personalizace komunikace a služeb zákazníkům

Jak prodávat přes internet efektivně a vybrat si vhodný marketplace?

Výběr správného marketplace je důležitým krokem, který zásadně ovlivní úspěch prodeje na těchto platformách. Každé online tržiště má totiž své specifika, cílení zákazníků a podmínky, proto je třeba zvážit několik klíčových faktorů.

Doporučená online tržiště podle segmentu

Segment

Doporučené marketplace platformy

Proč právě tyto?

Handmade a umění

Sashe (SK), Etsy (globálně)

Silná komunita kreativců a zákazníků orientovaných na originální produkty.

Móda a obuv

Glami, Zalando

Publikum vyhledávající módní kousky, rozšířené filtry podle velikostí a stylů.

Nábytek a bytové doplňky

Favi, Biano

Specializované na bydlení, vysoká návštěvnost hledající inspiraci pro interiér, spíše porovnávače než marketplace, kde je možný přímý prodej.

Elektronika a široký sortiment (i potraviny)

Alza, Allegro, Heureka 

Robustní infrastruktura a rozsáhlá zákaznická základna napříč kategoriemi.

Zdraví, kosmetika

Notino, Alza

Silný poptávka po beauty a health zboží, vlastní logistika a promo kampaně.

Klíčová kritéria výběru marketplace

Kromě produktů, které chcete na online tržišti prodávat, je důležité zvážit i obecné podmínky, které mohou rozhodnout ve chvíli kdy zjistíte, že je pro váš tovar vhodných hned několik marketplace-ů. Na jaké parametry se zaměřit?

  • Provize a poplatky: Zjistěte, jaké provize marketplace účtuje za prodej. Následně si vyhodnoťte, zda zůstanete v zisku i po odečtení těchto poplatků.
  • Velikost a charakteristika zákaznické základny: Vyberte platformu, jejíž publikum odpovídá vaší cílové skupině. Důvodem je přizpůsobené prostředí daného tržiště.
  • Dostupnost technických nástrojů a automatizace: Pokud už máte e-shop, upřednostněte online marketplace s podporou XML feedů, API integrací nebo propojení přes platformy nabízející automatizaci. Díky tomu ušetříte čas a náklady potřebné na administraci na dalším prodejním kanálu.
  • Možnosti marketingové podpory: Prověřte si, zda a hlavně za jakých podmínek nabízí marketplace možnost propagovat vaše produkty prostřednictvím interních kampaní nebo placených reklam.
  • Logistika a doprava: Ověřte, zda máte k dispozici integrovanou logistiku, nebo si ji musíte řešit sami. Některé platformy mají totiž vlastní výhodné smlouvy s dopravci.

Ověřené tipy, jak vybrat ten správný marketplace

Překrývá se vaše prodejní portfolio se zaměřením více tržišť? Například Allegro, Alza či Heureka patří k těm, které mají opravdu široký záběr produktů. Nikdo neřekl, že se musíte zaměřit jen na jedno tržiště. Klidně otestujte více platforem najednou a po určitém časovém horizontu vyhodnoťte, který marketplace přináší nejvíce prodejů a nejlepší poměr nákladů k zisku. 

Aby jste předešli výrazné investici do času (pokud neexistuje automatizace na propojení e-shopu s marketplacem nebo e-shop nemáte a musíte produkty nahrávat ručně), doporučujeme prodej přes internet s menším počtem produktů, na kterých si platformu otestujete a až následně začít škálovat. 

UIČKOVSKÝ TIP: Trend prodeje na marketplace-och je na Slovensku ještě tak trochu v plenkách. Vedle zvučných zahraničních platforem jako Ebay či Amazon funguje na Slovenském trhu i polské Allegro, na kterém nakupuje cca 15 milionů aktivních zákazníků. Více detailů, jak na prodej přes Allegro, najdete v článku na našem blogu.   

Co si připravit před startem prodeje přes marketplace?

Dříve, než se pustíte do registrace na některém z tržišť, je dobré vědět, co všechno budete k prodeji potřebovat. Důsledná příprava vám ušetří pozdější přepisování údajů, zbytečné storno objednávek a možná i ztrátu hodnocení zákazníků, které má na marketplace cenu zlata.

Kvalitní fotografie a popisy

Většina marketplace‑ů vyžaduje minimální rozlišení 1200 × 1200 px, bílé nebo neutrální pozadí a bez rušivých vodoznaků. Protože fotka prodává. Pokud prodáváte módu, zásobte se fotografiemi z 3 – 5 různých úhlů, při elektronice nezapomeňte fotky s detailem na porty a balení. Názvy produktů přizpůsobte vyhledávání nebo podmínkám daného online marketplace

Příklad: 

značka + model + klíčový parametr 

Nike Air Zoom Pegasus 41 dámské běžecké boty, mix barev

Ceník a nastavení marží na marketplace

Provize marketplace se pohybuje od 5 % při elektronice až po 20 % při handmade segmentu. 

Marketplace

Provize (% z prodeje)

Upřesnění

Alza.sk

7 – 25 % podle kategorie

Podrobné členění podle segmentu, např. elektronika 7 %, audio/video 15 %, domácí spotřebiče 15 – 25 %

Kaufland.sk

7 – 16 % podle kategorie

Nejčastěji 13 % nebo 14 %, některé segmenty (jako šperky) 16 %

Mall.sk

8 – 20 % podle kategorie

Plus fix 0,36 € za objednávku

Allegro

4 – 15 % podle kategorie

Většina kategorií 4 – 11%, výjimečně až 15%

Heureka Marketplace

cca 5 – 17 % podle segmentu

Na základě vlastních obchodních podmínek, platba formou provize za zprostředkování prodeje

Do cenotvorby, kterou si pro marketplace nastavíte, doporučujeme zahrnout tyto položky:

1. Nákupní cena + balení

2. Provize a případné poplatky za platební bránu

3. Náklady na marketing v rámci platformy (bidding, sponzorované pozice)

4. Rezerva na slevové akce

Výsledkem je minimální prodejní cena, pod kterou byste neměli klesnout.

Skladová dostupnost a logistika

Rychlost doručení může být klíčový rozhodovací parametr. I na marketplace zákazník počítá s tím, že dostane svůj tovar co nejdříve. Pokud spravujete skladové hospodářství ručně, aktualizujte stav alespoň jednou denně. Při větším portfoliu se rozhodně vyplatí automatizace přes ERP nebo různé integrátory (Baselinker a pod.), díky kterým feed aktualizuje dostupnost v intervalu několika minut.

Fakturace a legislativa

Bez IČO, DIČ a transparentních obchodních podmínek vás marketplace jako prodejce neschválí (výjimkou jsou některá handmade tržiště). Kromě základních fakturačních údajů budete s velkou pravděpodobností potřebovat:

  • GDPR, kde jasně definujte, jak zpracováváte osobní údaje z platformy,

  • reklamační řád v souladu se zákonem a pravidly tržiště,

  • fakturační software pomocí kterého připravte šablony s logem, variabilním symbolem a QR‑kódem, aby jste fakturu odeslali automaticky hned po expedici.

Prodej přes online marketplace od registrace přes logistiku až po zákaznický servis

Začít prodej přes internet na marketplace není náročné, ale každý krok, zejména v začátcích, vyžaduje precizní zpracování, aby jste se vyhnuli zbytečným komplikacím. 

Jak probíhá registrace do marketplace?

Registrace do většiny online tržišť probíhá podobně:

1. Vytvoření účtu: Zvolíte si typ účtu – podnikatelský nebo firemní. Vyplníte základní údaje o firmě včetně IČO, DIČ, adresy, kontaktů a čísla bankovního účtu. Po vyplnění následuje ověřování těchto údajů platformou. 

UIČKOVSKÝ TIP: Jeden z marketoplaců v našich zeměpisných podmínkách má trochu specifické podmínky, protože vznikl z klasického e-shopu, a není prioritně marketplace. Mluvíme o Alza.sk. Legislativní postavení partnera v AlzaTrade je trochu odlišné – partner není prodávajícím ve vztahu k zákazníkovi, tím je vždy Alza.cz a.s. nebo Alza.sk s.r.o. (podle webu, kde se prodává). Partner/e-shop vystupuje jako dodavatel Alzy. 

2. Ověření identity a bankovního účtu: Marketplace vyžaduje ověření totožnosti a bankovního účtu prodejce. Obvykle stačí nahrát sken občanského průkazu a výpis z bankovního účtu, případně provést symbolickou platbu pro potvrzení účtu. Schválení proběhne většinou do 1 – 2 pracovních dní.

3. Nastavení profilu značky nebo obchodu: Kvalitně vyplněný profil značky či obchodu zvyšuje důvěryhodnost u zákazníků. Uveďte základní informace, přidejte logo a jasný popis vašeho podnikání.

Vkládání produktů na marketplace a jejich správa

Produkty můžete přidávat dvěma způsoby – manuálně nebo automatizovaně. Automatické nahrávání pomocí XML feedů nebo API je ideální, pokud máte více produktů nebo využíváte více prodejních kanálů. V rámci optimalizace názvů a popisů produktů či kategorií je důležité přehledné pojmenování, kategorie vždy zvolte podle pokynů marketplace, aby byly produkty dobře dohledatelné. Například Heureka využívá vlastní standardizovaný XML feed a pro správné zalistování doporučuje používat kompletní kategorizaci podle jejich stromu.

UIČKOVSKÝ TIP: Ačkoliv žádné tržiště nedovoluje v popisech reklamní texty či odkazy na vlastní e-shop, i marketplace je kanál, jak budovat vlastní značku. V některých je například povoleno vložit do balíku personalizovanou kartičku s URL vašeho e-shopu, pokud v ní neuvádíte slevový kód mimo platformu.

Jak fungují logistika, platby a zákaznický servis na online marketplace?

Z pohledu logistiky máte na výběr vlastní dopravu nebo služby marketplace-u (například Mall Delivery, Alza Shipping Model). Vlastní doprava nabízí větší flexibilitu, koordinovaná zase vyšší komfort za cenu nižší marže. Většina slovenských marketplace-ů zabezpečuje platební bránu, přičemž peníze vám jako prodejci posílá v pravidelných intervalech. Vždy si ale ověřte, zda platforma neúčtuje dodatečné poplatky i za zpracování plateb. 

UIČKOVSKÝ TIP: Pro porovnání – Alza si neúčtuje žádný měsíční poplatek za registraci do Alza Trade a nejsou ani poplatky za správu portfolia. Jediným nákladem pro partnera je tedy odvedená marže z realizovaných objednávek. Kaufland Global Marketplace zase používá dvousložkový model. Měsíční programový poplatek (Basic za 39,95 € měsíčně a Plus za 59,95 € měsíčně) + provizi z prodeje. 


Jako prodejce řešíte na tržišti i reklamace a komunikujete se zákazníky. Pozor na to, že rychlost i kvalita vašeho zákaznického servisu je sledována, přičemž nízká hodnocení mohou vést k omezení viditelnosti vašich produktů. 

Na vstup do Heureka se například vyžaduje, aby e-shop už měl certifikát Ověřeno zákazníky s kladným hodnocením a zároveň musí být obchod zapojen v placeném PPC režimu na Heurece. To v překladu znamená, že obchod existuje alespoň 90 dní, uskutečnil minimálně 10 transakcí a dosahuje spokojenost zákazníků nad 90 % (podmínka pro udělení certifikátu). 

Tipy, jak z marketplace vytěžit maximum

Ačkoliv může být na úvod to množství informací odstrašující, pokud si správně vyberete, dokončíte registraci a podle pravidel zalistujete produkty, prodej přes marketplace jde už automatizovaně. Vzhledem k množství konkurentů však musíte být o krok vpřed. Aby jste nedělali zbytečné chyby začátečníka a nemuseli prodej přes internet na online tržišti zklamaně odpískat, zaměřte se na tyto kroky:

1. Pracujte s daty, ne s pocity: Pravidelně sledujte v administraci CTR, konverzní poměr, průměrnou marži a storno. 

2. Dynamické přeceňování: Většina marketplace‑ů podporuje automatické porovnávání cen konkurence. Nastavte proto svou minimální marži (viz info výše) a nechte systém, aby vás sám udržoval v topovaných nabídkách.

3. Nezanedbávejte recenze: Po potvrzení přijetí zásilky pošlete zákazníkovi žádost o hodnocení, například s s malou motivací na další nákup. Pozitivní recenze přispějí k důvěryhodnosti vašeho profilu a jsou často klíčovým momentem v nákupním procesu.

4. Interní reklama s rozumem: Investujte kredity do sponzorovaných pozic jen tam, kde máte vysokou marži nebo unikátní produkt. Průběžně měřte ROAS, pokud klesne pod vámi stanovenou hranici, kampaň pozastavte.

5. Automatizujte logistiku: Při více než dvaceti objednávkách denně je API napojení na kurýra doslova nezbytností. Ušetří čas, minimalizuje chyby a zkrátí SLA expedice pod 24 hodin.

6. Využijte marketplace na expanzi: Jedno tržiště neznamená jen jeden trh. Více online marketplace vám přináší způsob, jak prodávat přes internet i na zahraničních trzích, bez další zdlouhavé byrokracie. Skvělá možnost, jak otestovat svůj potenciál při expanzi.


ZDROJE:

Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Nejčastější otázky o prodeji přes marketplace

Zákazníci vracejí zboží přímo prodejci nebo platformě, která provizi při vrácení refunduje. Povinnost vyřízení reklamací leží většinou na prodejci, ale některé marketplace poskytují zákaznický servis i samy.


Máte pocit, že je prodej přes marketplace pro váš byznys skvělý způsob, jak prodávat přes internet, ale stále máte nezodpovězené otázky nebo byste uvítali pomoc? Kontaktujte nás, v ui42 vám rádi pomůžeme.

Tržby z prodeje na marketplace vyplácejí obvykle po odečtení provizí, některé jednou nebo dvakrát měsíčně, jiné i častěji. Vyplácení může být vázáno na lhůty vrácení zboží a zpracování reklamací.

Většinou prodejce balí a odesílá objednávky sám, avšak některá tržiště nabízejí i vlastní fulfillment služby nebo integrovanou dopravu prostřednictvím svozů, kde se o skladování a doručení starají oni.

Nejčastěji se připojujete přes XML feed nebo API, které musí být pravidelně aktualizováno. Mnohé platformy nabízejí testovací prostředí a integrační nástroje pro jednodušší správu.

Marketplace si obvykle účtuje provize od 4,5 % do 25 % z prodejní ceny podle kategorie a často i měsíční paušál, který se liší podle platformy. Při vrácení zboží se provize většinou vrací, další poplatky jsou vzácné.

Potřebujete platnou živnost nebo firmu, pro automatizaci i kvalitní a aktuální XML nebo API feed produktů s EAN kódy a zákaznickou podporu v jazyce trhu. Některé platformy vyžadují dodatečné ověření, jako například videorozhovor.

Přečtěte si také

 

Děkujeme za odběr!
Čeká vás ještě jeden krok. Klikněte na potvrzovací odkaz, který máte v e-mailu.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později