Testování použitelnosti a jeho význam

Usability testing nebo testování použitelnosti je způsob, jak odhalit nedostatky, resp. bariéry vašeho produktu nebo služby, které často brání vašim zákazníkům splnit cíl, s kterým přišli, např. nákup produktu, vyplnění formuláře, získání informace, stažení dokumentu a pod. UX testování samozřejmě nezůstává jen u hledání chyb. Při správně zvoleném postupu testování můžete z rozhovoru s uživatelem identifikovat inspirace a tipy na nové funkce, které na vašem webu chybí a uživatel je pozitivně hodnotí například při testování konkurenčních produktů nebo služeb.

Testování použitelnosti a jeho význam

Testování použitelnosti a jeho význam

Usability testing nebo testování použitelnosti je způsob, jak odhalit nedostatky, resp. bariéry vašeho produktu nebo služby, které často brání vašim zákazníkům splnit cíl, s kterým přišli, např. nákup produktu, vyplnění formuláře, získání informace, stažení dokumentu a pod. UX testování samozřejmě nezůstává jen u hledání chyb. Při správně zvoleném postupu testování můžete z rozhovoru s uživatelem identifikovat inspirace a tipy na nové funkce, které na vašem webu chybí a uživatel je pozitivně hodnotí například při testování konkurenčních produktů nebo služeb.

Testování použitelnosti a jeho význam

Testování použitelnosti nebo usability testing je způsob, jak odhalit nedostatky, resp. bariéry vašeho produktu nebo služby, které často brání vašim zákazníkům splnit cíl, s kterým přišli, např. nákup produktu, vyplnění formuláře, získání informace, stažení dokumentu a pod.

UX testování samozřejmě nezůstává jen u hledání chyb. Při správně zvoleném postupu testování můžete z rozhovoru s uživatelem identifikovat inspirace a tipy na nové funkce, které na vašem webu chybí a uživatel je pozitivně hodnotí například při testování konkurenčních produktů nebo služeb.

Jak to funguje

V praxi to funguje jednoduše – moderátor pozoruje a poslouchá vašeho reálného zákazníka během toho, jak používá a interaguje s vaším produktem nebo službou. Na základě rozhovorů s několika vašimi zákazníky se identifikují návrhy na úpravu designu s cílem minimalizovat bariéry, které brání častějším konverzím na vašem webu nebo aplikaci.

Vaši zákazníci myslí jinak

Testováním dostanete přímý pohled na to, jak vaši reální zákazníci využívají vaši službu nebo produkt. Jakkoliv se snažíte tvořit produkt nebo službu podle nejnovějších UX trendů, kopírováním úspěšné konkurence, UX standardů, vidět vaše zákazníky naživo pracovat s vaším produktem je často pokorná zkušenost. Musíte si uvědomit, že vy nejste váš uživatel. Nebojte se je tedy  začlenit do procesů tvorby a vývoje vašich produktů a služeb.

V ui42 se věnujeme testování už od roku 2008. Od roku 2010 máme k dispozici vlastní usability laboratoř, kde jsme realizovali už více než 100 testování a provětrali více než 800 uživatelů.
Velkou výhodou testování v UX labu je, že moderátor i klient mohou bezprostředně vidět interakci uživatele s webem/aplikací, jeho mimiku, gestikulaci, což jsou vyjádření, které také hodně říkají o lehkosti používání webu nebo aplikace.

Podívejte se na krátké video, jak to vypadá v našem labu během testování.

Kdy využít UX testování?

Testovat můžete produkt nebo službu v každé fázi jeho vývoje. Zapojit testování a uživatele do procesu úpravy webu nebo aplikace vám může ušetřit náklady a vyhnout se opravám, které byste museli dělat na konci procesu. 

U nás v ui42 testujeme design v různých fázích jeho vývoje: ať už jde o testování aktuálního řešení, navrženého prototypu nebo naprogramované verze nového webu, vždy je výhodné a efektivní ověřit, zda jsou zamýšlené úpravy v souladu s tím, jak uvažuje zákazník. 

Remote testování, resp. testování použitelnosti na dálku

Přes lásku k našemu labu, jsou chvíle, kdy může být výhodnější zvolit tzv. remote testing nebo testování na dálku. Jde o způsob testování, kdy se s uživatelem spojíte přes video-konferenční nástroj, kde můžete jednoduše sdílet obrazovku a nahrávat celý rozhovor pro další lidi v týmu. 

Díky tomuto typu testování jsme i během korona krize dokázali pokračovat ve vývoji produktů a služeb u několika našich klientů bez toho, aby projekt neměl zpětnou vazbu od zákazníka.

obr.: Zahraniční remote testování pro HB Reavis

obr.: Zahraniční remote testování pro HB Reavis

Volba remote testování by však neměla nastávat stylem „jen když to jinak nejde. Je několik dobrých důvodů, proč tento typ testování zavést do běžné praxe:

  • remote testování je dobrá volba, pokud potřebujete testovat specifickou cílovou skupinu, ke které může být těžší se dostat, např. kvůli geografické poloze
  • díky remote testování dokážete pokrýt vaši cílovou skupinu přes geografické rozdíly a pokrýt tak případné regionální rozdíly. 
  • zároveň může být tento typ testování efektivnější a méně náročný na koordinaci a logistiku.

Přes UX testování se vždy dozvíte, jak designovat váš produkt nebo službu o něco lépe. A pokud byste se chtěli poradit, jaký typ a v jakém rozsahu takové testování použitelnosti udělat, velmi rádi si s vámi dáme kávu.

V případě otázek testování použitelnosti kontaktujte:

Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.