Umělá inteligence Zvyšte výkon svého e-shopu pomocí umělé inteligence.
Doporučovací nástroj pro e-shopy založený na umělé inteligenci
Doporučovací nástroj je v případě e-shopu osvědčeným způsobem up-sell a cross-sell produktů nebo služeb. V určitém okamžiku, kdy internetový obchod rozšíří své portfolio, selže manuální proklik nebo náhodné zobrazení doporučených produktů. Umělá inteligence nabízí řešení. Výsledek v podobě automatizace (to, co dříve řešili administrátoři, zvládne systém sám), ale zejména vyšší počet důležitých metrik, potěší každého klienta. A přesně to se nám v ui42 díky našemu doporučovacímu nástroji daří.
Specifika slovenského e-commerce trhu
Umělou inteligenci v e-commerce prostředí úspěšně využívají významní světoví hráči, jako jsou YouTube, Alibaba a Netflix. Používají ji k tomu, aby návštěvníkům zobrazovaly personalizovaný obsah, aniž by o sobě museli zadávat jakékoli údaje. Tyto projekty však pracují s velkým množstvím dat, s nimiž mohou vytvářet datové soubory a trénovat modely, aby dosáhly požadovaného výsledku. Hypotéza, kterou jsme si stanovili na začátku našich experimentů, byla tedy jasná:
Problém, který řeší mnoho e-shopů
- potřeba najít vhodný nástroj pro doplňkový prodej v e-shopu s velkým množstvím zboží
- nabízet relevantní produkty/služby, o které by měl konkrétní uživatel zájem
- automatizace up-sell/cross-sell aktivit
- zlepšení konverzí v podobě míry prokliku/prodeje
Je umělá inteligence použitelná i v případě e-shopů, které zpracovávají mnohem menší množství dat?
Řešení: Doporučovací nástroj od ui42
Zvyšuje revenue v detailu produktu o 25 % na návštěvu.
Zvyšuje míru prokliku (CTR – Click Through Rate) 3-5krát ve srovnání s původním řešením.
Zvyšuje počet aktivit na jednu návštěvu
Prodlužuje čas strávený na stránce v průměru o 100 %
Zvyšuje revenue v košíku o 4,5 % na návštěvu
Jak to celé funguje?
O tom, že v ui42 experimentujeme s umělou inteligencí, jsme již naznačili v našem blogu. Strojové učení (ML - machine learning), jako oblast umělé inteligence, dokáže pomocí získaných dat a nastaveného algoritmu vytvořit určitý statistický model. Ten se při správném pochopení může implementovat v rámci aplikací webové stránky (doporučování, virtuální asistent, spam AI). Díky dostupnosti rychlejších grafických karet (graphics processing unit - GPU) a vlastnímu serveru, který jsme příznačně pojmenovali Centrální mozek lidstva - CML, můžeme získaná data trénovat na vlastních modelech a ty následně aplikovat v praxi. Bonusově zde máme také A/B testování, které je pro nás tak typické. Právě pomocí něj totiž dokážeme relevantně vyhodnotit přínos našeho pilotního projektu v rámci umělé inteligence - doporučovacího nástroje.
Pro koho je tento nástroj určen?
malé a střední e-shopy s potenciálem zvýšit výkonnost
e-shopy s velkým počtem produktů
e-shopy s velkým počtem objednávek (dat),
které potřebují funkční cross-sell
nebo up-sell nástroj
webové stránky s obsahem, kde je obtížné přiřadit produkt pomocí příznaků
Požadavky na straně e-shopu
Základem nasazení umělé inteligence na pozadí webu jsou kvalitní data. Zejména množství dat, která může klient generovat a která mu pomáháme shromažďovat, aby k nim mohl přistupovat. Množství produktů, které se navíc hůře přiřazují na základě vágních atributů (fotografie, barva, použití atd.), bývá skutečným úskalím pro klasický způsob tvorby produktových doporučení. Pro e-shop s širokým portfoliem je vytvoření takového nástroje křížového prodeje pomocí ručního prokliku prakticky nereálné. Doporučovací nástroj však může nabídku zobrazit zcela automaticky bez jakéhokoli zásahu, což je pro návštěvníka e-shopu zajímavé, protože je přizpůsobena každému konkrétnímu uživateli.
Řešení z ui42 versus klasické doporučovací nástroje
Ve chvíli, kdy nastane čas automatizace, má klient několik možností. A jsme hrdí na to, že umělá inteligence od ui42 nejen úspěšně konkuruje, ale také překonává výsledky "klasických řešení" doporučovacích nástrojů založených na algoritmech. Na základě testování hovoříme dokonce o 80% nárůstu konverzí ve srovnání s oblíbeným doporučovacím nástrojem, který používá mnoho slovenských e-shopů s velkým sortimentem.
Průběh implementace
Sběr dat
Sběr dat je jedním z klíčových bodů pro nasazení strojového učení. V ui42 zpracováváme analytiku pomocí nástroje, který běží na našem serveru. Jedná se o alternativu k původně používanému nástroji Google Analytics, který nebyl pro potřeby tohoto nástroje dostačující. Hlavním důvodem je skutečnost, že doporučovací systém má přístup k transakčním analytickým datům (tj. nejen k agregovaným datům) a navíc má díky tomuto řešení data plně pod kontrolou.
Sledování, měření a vyhodnocování úspěchu
Důležité je průběžné sledování a kontrola dat. Chyba v nastavení analytického nástroje může způsobit, že sběr dat začne znovu. K ověření výsledků používáme A/B testování, v některých případech dokonce A/B/C testování. V tomto procesu porovnáváme nejen původní a naše řešení doporučovacího nástroje, ale také jeho další alternativní nastavení.
Příprava datasetů a trénování modelu
Transakčně rozčleněná data je pak třeba zpracovat do datasetů. Ty jsou seskupeny na základě relací, které pak vstupují do neuronové sítě.
Příklad:
V případě klienta Dedoles jsme pracovali s následujícími údaji.
- Návštěvy stránky produktu (zobrazení produktu)
- Objednané produkty
- Produkty přidané do košíku
Výsledky nástroje pro doporučení na stránce produktu
Umělou inteligenci ui42 jsme úspěšně aplikovali v e-shopu Dedoles ve formě modelu "Mohlo by se vám líbit" v detailu produktu.
Vstupní údaje: Návštěvy produktových stránek (product views) > 80 000 000 záznamů
Cíl: Doporučovat související produkty podle vkusu zákazníka
Sledovaná metrika: CTR (Click Through Rate) oproti původnímu doporučení
Výsledek: Na třech největších trzích (SK, CZ a DE) dosáhl klient Dedoles 3-5x vyššího prokliku oproti původnímu doporučení
Ověření: A-B testování
Výsledky pro nástroj doporučení v košíku
Druhou alternativou pro umístění umělé inteligence ui42 je doporučení v košíku, které funguje na jiném algoritmu než detail produktu.
Vstupní data: nákupy v košíku (soubor dat o objednávkách) > 4 000 000 záznamů
Cíl: Doporučit produkty, které by zákazník chtěl zakoupit v nákupním košíku na základě jeho obsahu.
Sledovaná metrika: Výše objednávky.
Výsledek: Zvýšení průměrné ceny objednávky
Ověřování: testování A-B-C
Kde všude je možné umělou inteligenci od ui42 využít?
- stránka kategórie (category page) a optimalizácia umiestnenia produktov (podkategórií) v rámci nej
- domovská stránka
- a iné
Ještě jsme neskončili, naopak...
Po prvních úspěších a experimentech s umělou inteligencí se posouváme v ui42 dál. Nový doporučovací nástroj pomáhá mnoha našim klientům růst a zároveň automatizovat procesy v jejich projektech elektronického obchodování se skvělými výsledky. Pokud vás zajímá, zda může také střílet křivky ve vašem e-shopu, kontaktujte nás, rádi se na to podíváme.
Máte zájem o doporučovací nástroj založený na umělé inteligenci?
Kontaktujte nás a domluvte si nezávaznou konzultaci. Můžeme se sejít osobně nebo online.
-
Andrej Kajan
CEO
-
Samuel Štassel
Sales & Marketing Specialist