PPC (Pay Per Click – platba za kliknutí) reklama je v současnosti asi nejrozšířenější forma online marketingu. Je pojmenovaná podle způsobu zpoplatnění, kdy zadavatel reklamy platí za kliknutí na reklamu na rozdíl od bannerové reklamy, u které se tradičně platí za zobrazení. PPC reklamu poskytují vyhledávače (Google, YouTube, Seznam, Yandex), porovnávače (Heureka, Favi) a sociální sítě (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn).
Z hlediska e-shopu je důležité vědět, kde se vyplatí investovat do PPC reklamy. Pokud máte produkt, který lidé znají (např. knihu, tenisky, sekačku), začněte s PPC reklamou v porovnávačích a ve vyhledávačích Google a YouTube. Pokud máte nový produkt, který lidé ještě neznají (např. chcete prodávat na trhu ještě neznámou značku tenisek nebo inovativní nábytek vlastní výroby), začněte s PPC reklamou na sociálních sítích (zejména Facebook), ve vyhledávači Google a zvažte i bannerovou reklamu. Na propagaci nových produktů je vhodný i YouTube, jeho vliv velmi roste. Při propagaci novinek mohou výrazně pomoci i online magazíny a blogery.
PPC reklama na porovnávačích, Google a YouTube je vhodná, pokud už znáte klíčová slova, přes která potenciální zákazníci hledají produkty. PPC reklama na Facebooku a YouTube je vhodná na vytvoření povědomí a poptávky u potenciálních zákazníků, kteří ještě o vašem produktu nevědí.
YouTube jako jediný umí pokrýt jak přímou poptávku po produktech, tak pomoci při vytváření poptávky. Je to momentálně druhý největší vyhledávač na světě a rostoucí trend v jeho vyhledáváních mají právě videa typu „how to“, tj. jak něco udělat, vyrobit, opravit, použít atd.
Na Slovensku je několik samostatných poskytovatelů online reklamy (Azet, Etarget, Modrý koník), kteří nabízejí i PPC reklamu. Podle našich zkušeností je však těžší přes ně získat podobné výsledky jako přes Google, YouTube a Facebook. Při rozjezdu e-shopu má smysl se jimi zabývat, pokud víte najít velký průnik vašich potenciálních zákazníků s jejich cílovým publikem.
Pozn.: článek je z knihy Martina Krupy - E-shop: Od nápadu po úspěch