ROZBEH E-SHOPU - Online marketing

ROZBEH E-SHOPU - Online marketing

Po měsících plánování a výroby máte e-shop téměř připravený. Možná se vám zdá, že v něm ještě potřebujete hodně věcí dodělat. Neváhejte však a spusťte ho co nejdříve, drobné nedostatky odstraníte během prvních týdnů. Uvědomte si, že další čekání znamená, že přicházíte o nákupy, stejně jako o první zkušenosti s online prodejem. Jen na základě reálné odezvy od zákazníků zjistíte, co skutečně potřebujete zlepšit. Pro rozjezd e-shopu je klíčové získat první návštěvníky, z nichž se stanou spokojení platící zákazníci.

Informaci o spuštění e-shopu rozešlete nejspíš nejdříve svým známým e-mailem a oznámte to i přes sociální sítě. Stačí to však jen výjimečně, obvykle toho musíte udělat mnohem více. V případě kamenné prodejny prvními návštěvníky jsou okoloidoucí, proto je umístění prodejny v případě maloobchodu tak důležité. Z uvedeného důvodu jsou nájmy obchodních prostor na hlavních ulicích a v nákupních centrech dražší než jinde. Na internetu okoloidoucí návštěvníci vlastně neexistují málokdo v současnosti jen tak prohlíží webové stránky, jak to bylo na začátcích webu před více než dvaceti lety, o čemž svědčí i fakt, že katalogy webových stránek jsou už léta irelevantní.

Internet se teď používá jiným způsobem: z velké části na online komunikaci přes sociální sítě, dále na zábavu, tj. online hraní, online sledování YouTube, seriálů, filmů a online poslech hudby. Samozřejmě, lidé využívají internet i na práci, vzdělávání, stejně jako nakupování. Při těchto aktivitách uživatelé vědí, co chtějí najít, a to je velký posun od doby, kdy lidé na internetu jen tak „bravzovali“ (prohlíželi si, listovali). Aby se o vašem novém e-shopu zákazníci dozvěděli, musíte se postarat, aby se informace o něm dostala k nim, ideálně ve správný čas a na správném místě. V případě kamenné prodejny to bylo obvykle roznášení letáků do schránek, reklama hlavně v lokálních novinách a výrazné reklamní tabule. V případě webu je možností mnohem více a jsou mnohem rafinovanější, což je jeden z důvodů, proč může být online prodej úspěšný ve srovnání s kamennými prodejnami.

Obrázek č. 64: Katalog webových stránek na Zoznam.sk

Poznámka k obrázku: Katalog webových stránek na Zoznam.sk byl hlavním obsahem při jeho vzniku před 20 lety. Od té doby se změnil na katalog firem, nachází se až dole na třetí obrazovce úvodní stránky, ve verzi pro smartphony je až na konci.

Když je možností mnoho, je třeba je opatrně vyzkoušet. Jinými slovy, potřebujete připravit marketingovou kampaň na rozjezd e-shopu. Pro každou možnost nebo odborně řečeno pro každý komunikační a reklamní kanál si stanovte cíle a rozpočet.

Cíle si dejte minimálně na 3 nejbližší měsíce včetně cílového obratu (bez DPH) a rozpočtu. Kromě toho sledujte i návštěvnost, konverze a průměrnou cenu objednávky. Je důležité je monitorovat hlavně na začátku kampaně, kdy se už po krátké době lépe reviduje plán a je vidět, zda je problém v průměrné ceně objednávky nebo ve třikrát horší konverzi oproti plánu.

Stejně jako v případě technologického řešení pro e-shop i v případě marketingové kampaně byste měli rozumět jednotlivým kanálům marketingu, hlavně jejich možnostem. Plánování, realizaci a vyhodnocení kampaně by měl mít na starosti člověk, který tomu rozumí natolik, aby věděl včas zastavit nebo korigovat neúspěšné části kampaně, případně podpořit efektivní části kampaně. Výhoda online marketingu oproti offline marketingu (jako je reklama v TV, na billboardech nebo v časopisech) je i v tom, že se dá průběžně upravovat.


Obrázek č. 65: Žebříček nejnavštěvovanějších webů na Slovensku

Poznámka k obrázku: Světové reklamní systémy Google, Facebook, Youtube a Instagram dominují i v žebříčku nejnavštěvovanějších webů na Slovensku. I proto patří mezi nejpoužívanější v online reklamě při rozjezdu e-shopů.

Za předpokladu, že rozjíždíte e-shop se standardním zbožím, které zákazníci znají, začnete porovnávači (Heureka), které vám mohou přinést okamžité nákupy a první příjmy, pokračujete PPC reklamou ve vyhledávačích (Google Ads), následně PPC reklamou na sociálních sítích (Facebook Ads) a vedle toho pracujete na SEO svého e-shopu, který vám přinese nákupy a příjmy v horizontu měsíců až let.

Užitečný pohled na kanály online marketingu poskytuje například Avinash Kaushik, který je dělí na placené, přenajaté a vlastní. Placené jsou především PPC reklamy přes Ads, Facebook, YouTube nebo porovnávače. Placené kanály fungují, jen když platíte. Mezi přenajaté kanály patří především Facebook stránka, Instagram nebo YouTube kanál. Za přenajaté se neplatí, ale nemáte je plně pod svou kontrolou. Když například Facebook změní svůj algoritmus zobrazování příspěvků, může to zásadně ovlivnit návštěvnost vašeho e-shopu a nic s tím neuděláte. I SEO patří svým způsobem mezi přenajaté kanály. Mezi vlastní kanály patří váš e-shop, vaše e-maily nebo váš vlastní blog.

Dominance dvojice Google a Facebook je výrazná a stále roste. Aktuálně více než 60% investic do online reklamy v USA jsou příjmy dvojice Google a Facebook. 

CHCI ROZJET SVŮJ ONLINE MARKETING

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.