User experience je důvod, proč se vaši zákazníci vrátí na web zpět. Poznejte UX tipy a další kroky, díky kterým váš e-shop raketově vystřelí. I v období pandemie.

User experience je důvod, proč se vaši zákazníci vrátí na web zpět. Poznejte UX tipy a další kroky, díky kterým váš e-shop raketově vystřelí. I v období pandemie.

Pokud jste ještě nenahlédli do soudku s názvem uživatelská zkušenost (user experience – UX), vězte, že právě nastal ten správný čas. Víte, jaké překážky na vašem webu zákazníci překonávají a proč opouštějí košík dříve, než za nákup zaplatí?

Přečtěte si, jak se díky UX testování dozvíte odpovědi na tyto a další otázky a co byste rozhodně neměli v blízké budoucnosti, i v souvislosti s pandemií koronaviru, zanedbat. 

Co nový den, to nový e-shop. Pomocí UX můžete kráčet vždy o krok před konkurencí nebo si vyšlapat svou vlastní cestičku přímo k zákazníkům

Události uplynulého roku překvapily. Většinu sice nemile, ale přece se našlo odvětví, kterému se z koronakrize podařilo vytěžit. E-commerce se posunul mílovými kroky. Internetových obchodů přibývá jako hub po dešti, ke konci roku 2020 byl zaznamenán dokonce 14% nárůst nováčků v online prostředí.1 

Zdroj: heureka.cz2

Otázka, kterou si automaticky položí každý prodejce a poskytovatel služeb, je jasná – Jak obstát v moři konkurence? V ui42 odpověď na základě našich případových studií známe. Je jí UX – uživatelská zkušenost.  

Co je user experience a co ji ovlivňuje?

Uživatel si po nákupu v e-shopu odnáší dvě podstatné věci. Zboží (službu) a zkušenost s nákupem. Ačkoli tu první mnohdy ovlivnit nelze, většina internetových obchodů má stále velké mezery právě v té druhé. Uživatelská zkušenost – user experience (UX) hraje velkou roli právě v momentě, kdy se návštěvník vaší stránky rozhoduje, zda nakoupí u vás nebo u konkurence. Cílem každého e-shopu by tedy mělo být, aby byla zákaznická zkušenost co nejlepší. 

Kromě designových a funkčních prvků na webu hraje ještě větší roli to, zda se návštěvník na stránce bez problémů orientuje, na jaké chyby při jejím používání narazí, zda jsou prostředí a obsah stránky zapamatovatelné a zda je nakonec s celým procesem nákupu spokojený. 

Skvělou zprávou je, že toto vše lze změřit. Už 5 lidí, účastných na UX testování, dokáže odhalit až 80% chyb na vašem e-shopu. 

Jak se zalíbit vyhledávači? UX prověří vaše stránky a posune je o úroveň výše

Dosud platilo, že must-have pro stránku, která v očích nejvýznamnějšího vyhledávače v Česku získá cenné body, jsou zejména mobilní verze webu, bezpečné prohlížení a s ním spojený bezpečnostní certifikát (HTTPS). Nebo například i to, kolikrát na návštěvníka stránky vyskočí rušivý pop-up či jiná reklama, která mu překryje větší část obrazovky. 

V roce 2021 však přichází Google s novými doporučeními pro vyladěné a funkční webové stránky s dobrým hodnocením v očích vyhledávače. 

A ty se týkají zejména rychlosti načítání stránky, interaktivity a vizuální stability webu. V překladu to znamená, že pokud na své stránky vpustíte UX, může to ušetřit vaše náklady na SEO či placenou reklamu na Googlu. Pokud budou vaše stránky dostatečně rychlé a jejich vizuál nebude zpomalovat chod webu, odrazí se to i na výsledcích vyhledávání a vy se můžete těšit na lepší pozice ve vyhledávání.3

Zdroj: developers.google.com4

Jak optimalizovat konverze e-shopu ve třech krocích? Spojte ověřené UX tipy, přizpůsobte je svému zákazníkovi a nakonec otestujte

Cílem každého e-commerce projektu je získat co nejvíce konverzí. Každý přece chce, aby se v jeho e-shopu více nakupovalo, aby přicházelo více objednávek na služby nebo aby více návštěvníků webu vyplnilo formulář. 

Pokud spojíte tři faktory, které ovlivňují zákaznickou zkušenost, jste na nejlepší cestě svůj cíl dosáhnout. Které jsou to?

Využijte to, co už zjistil někdo před vámi – ověřené UX tipy, díky kterým se bude vašim zákazníkům nakupovat lépe

Existují standardy z řad uživatelské zkušenosti, které může na svém webu aplikovat kdokoli. Díky výsledkům testování, pozorování a různých měření vznikl soubor UX tipů, pomocí kterých se návštěvníkům v online prostředí orientuje lépe. Z velkého množství zmíníme některé obecnější:

  • breadcrumb navigation (známá také jako drobečková navigace) umožní návštěvníkovi stránky návrat na přesně tu úroveň, kterou hledá
  • navštívené produkty ho i po delší době spolehlivě přivedou k posledním produktům, o které se zajímal
  • důležité informace, jako například výše poštovného či dodací podmínky, uvedené přímo v detailu produktu, sníží míru odchodu z části nákupního procesu 
  • recenze zákazníků pomohou v rozhodování se bez toho, aby návštěvník opustil stránku
  • minikošík poskytne potřebný přehled na kterékoliv stránce bez zbytečných překliků

Pokud vás zajímá více uživatelsky přívětivých tipů, určitě nepřehlédněte i 4 důležité informace, které zavedla koronakrize

Doporučení a UX tipy nejsou vše. Nezapomeňte je adaptovat na svou cílovou skupinu a nakonec otestovat

Ať už jsou rady a tipy z oblasti UX jakkoli funkční, zkopírovat je, například od konkurence, není nejlepší cesta, jakou se vydat. Pokud znáte svou cílovou skupinu, určitě je přizpůsobte jejím potřebám nebo samotnému segmentu produktů, které v e-shopu prodáváte. V opačném případě by mohly být nefunkční.

Jak se dozvíte, že byly vaše kroky správné? Jednoduchou a nejúčinnější metodou je UX testování

V našem UX labe pozorujeme potenciální zákazníky z cílové skupiny přímo při práci s hotovým produktem. Díky ověřeným postupům tak dokážeme odhalit až 80% chyb, které brání návštěvníkům vašeho webu nakoupit nebo dosáhnout jinou konverzi, kterou sledujete. A v případě, pokud zavládne dilema v tom, co by bylo lepší, neváháme nasadit AB testování. Spolehlivě dokáže rozlousknout dilemy při designu, funkcionalitě nebo samotném obsahu ve chvíli, kdy je ve hře několik řešení problému.

Přicházejí noví zákazníci. Covid-19 posouvá věkovou hranici a mění chování návštěvníků

Nezareagovat na změny související s pandemií koronaviru je jako zmeškat svůj vlak. Uzavřením kamenných prodejen se, přirozeně, zvýšil zájem o nákupy přes internet napříč celým věkovým i sociálním spektrem společnosti. 

Vyskakují i vám v analytice čísla, která jste tam ještě před rokem neviděli? V tom případě přivítejte novou cílovou skupinu. Obecně lze říci, že má několik společných znaků. 

Noví návštěvníci na vašich stránkách:

  • hledají rychle a intuitivně
  • nakupují online poprvé
  • nemají čas ani chuť porovnávat
  • pokud jsou spokojeni, nemají důvod navštívit konkurenci

Tak je přivítejte vyladěným webem, který odpoví jejich nárokům a díky pozitivní uživatelské zkušenosti je promění z návštěvníků na věrné zákazníky. V ui42 vám s tím rádi pomůžeme. Stačí, pokud nás kontaktujete.

ZAJÍMAJÍ MĚ VÝSLEDKY VAŠICH PROJEKTŮ 

--------------------------------------

1Zdroj: https://onas.heureka.cz/pandemia-vyhnala-e-commerce-k-takmer-tretinovemu-rastu
2Zdroj: https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience
3Zdroj: https://onas.heureka.cz/upload/593-infografika-obrat-e-commerce-2020-sk.png
4Zdroj: https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience

Přečtěte si také

 

Děkujeme za odběr!
Čeká vás ještě jeden krok. Klikněte na potvrzovací odkaz, který máte v e-mailu.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později