User experience je důvod, proč se vaši zákazníci vrátí na web zpět. Poznejte UX tipy a další kroky, díky kterým váš e-shop raketově vystřelí. I v období pandemie.

User experience je důvod, proč se vaši zákazníci vrátí na web zpět. Poznejte UX tipy a další kroky, díky kterým váš e-shop raketově vystřelí. I v období pandemie.

Pokud jste ještě nepronikli do sudu s názvem uživatelská zkušenost (user experience – UX), vězte, že právě nastal ten správný čas. Víte, jaké překážky na vašem webu zákazníci zdolávají a proč opouštějí košík dříve, než za nákup zaplatí?

Přečtěte si, jak se díky UX testování dozvíte odpovědi na tyto a další otázky a co byste rozhodně neměli v blízké budoucnosti, i v souvislosti s pandemií koronaviru, zanedbat. 

Co nový den, to nový e-shop. Pomocí UX můžete kráčet vždy o krok před konkurencí nebo si vyšlapat svou vlastní cestičku přímo k zákazníkům

Události uplynulého roku překvapily. Většinu sice nemile, ale přece se našel obor, kterému se z koronakrize podařilo vytěžit. E-commerce se posunul mílovými kroky. Internetových obchodů přibývá jako hub po dešti, ke konci roku 2020 byl zaznamenán dokonce 14% nárůst nováčků v online prostředí.1 

Zdroj: heureka.cz2

Otázka, kterou si automaticky položí každý prodejce a poskytovatel služeb, je jasná – Jak obstát v moři konkurence? V ui42 odpověď na základě našich případových studií známe. Je jí UX – uživatelská zkušenost.  

Co je user experience a co ji ovlivňuje?

Uživatel si po nákupu v e-shopu odnáší dvě podstatné věci. Zboží (službu) a zkušenost s nákupem. Ačkoliv tu první často ovlivnit nelze, většina internetových obchodů má stále velké mezery právě ve druhé. Uživatelská zkušenost – user experience (UX) sehrává velkou roli právě v okamžiku, kdy se návštěvník vaší stránky rozhoduje, zda nakoupí u vás nebo u konkurence. Cílem každého e-shopu by tedy mělo být, aby byla zákaznická zkušenost co nejlepší. 

Kromě designových a funkčních prvků na webu hraje ještě větší roli to, zda se návštěvník na stránce bez problémů orientuje, na jaké chyby při jejím používání narazí, zda jsou prostředí a obsah stránky zapamatovatelné a zda je nakonec se celým procesem nákupu spokojený. 

Skvělou zprávou je, že to vše lze změřit. Už 5 lidí, účastnících se UX testování, dokáže odhalit až 80% chyb na vašem e-shopu. 

Jak se zalíbit vyhledávači? UX prověří vaše stránky a posune je o level výše

Dosud platilo, že must-have pro stránku, která v očích nejvýznamnějšího vyhledávače na Slovensku získá cenné body, jsou zejména mobilní verze webu, bezpečné prohlížení a s ním spojený bezpečnostní certifikát (HTTPS). Nebo například i to, kolikrát na návštěvníka stránky vyskočí rušivý pop-up nebo jiná reklama, která mu překryje větší část obrazovky. 

V roce 2021 však přichází Google s novými doporučeními pro vyladěné a funkční webové stránky s dobrým hodnocením v očích vyhledávače. 

A ty se týkají zejména rychlosti načítání stránky, interaktivity a vizuální stability webu. V překladu to znamená, že pokud na své stránky vpustíte UX, může to ušetřit vaše náklady na SEO nebo placenou reklamu na Googlu. Pokud budou vaše stránky dostatečně rychlé a jejich vizuál nebude zpomalovat chod webu, odrazí se to i na výsledcích vyhledávání a vy se můžete těšit na lepší pozice ve vyhledávání.3

Zdroj: developers.google.com4

Jak optimalizovat konverze e-shopu ve třech krocích? Spojujte ověřené UX tipy, přizpůsobte je svému zákazníkovi a nakonec otestujte

Cílem každého e-commerce projektu je získat co nejvíce konverzí. Každý přece chce, aby se v jeho e-shopu více nakupovalo, aby přicházelo více objednávek na služby nebo aby více návštěvníků webu vyplnilo formulář. 

Pokud spojíte tři faktory, které ovlivňují zákaznickou zkušenost, jste na nejlepší cestě svůj cíl dosáhnout. Které jsou to?

Využijte to, co už zjistil někdo před vámi – ověřené UX tipy, díky kterým se bude vašim zákazníkům nakupovat lépe

Existují standardy z řad uživatelské zkušenosti, které může na svém webu aplikovat kdokoliv. Díky výsledkům testování, pozorování a různých měření vznikl soubor UX tipů, pomocí kterých se návštěvníkům v online prostředí orientuje lépe. Z velkého množství zmíníme některé všeobecnější:

  • breadcrumb navigation (známá také jako drobečková navigace) umožní návštěvníkovi stránky návrat na přesně tu úroveň, kterou hledá
  • navštívené produkty ho i po delší době spolehlivě přivedou k posledním produktům, o které se zajímal
  • důležité informace, jako například výška poštovného či dodací podmínky, uvedené přímo v detailu produktu, sníží míru odchodu z části nákupního procesu 
  • recenze zákazníků pomohou v rozhodování bez toho, aby návštěvník opustil stránku
  • minikošík poskytne potřebný přehled na kterékoliv stránce bez zbytečných překliků

Pokud vás zajímá více uživatelsky přívětivých tipů, určitě nepřehlédněte i 4 důležité informace, které zavedla koronakrize

Doporučení a UX tipy nejsou všechno. Nezapomeňte je adaptovat na svou cílovou skupinu a nakonec otestovat

Jakoliv funkční jsou rady a tipy z oblasti UX, zkopírovat je, například od konkurence, není nejlepší cesta, kterou se vydat. Pokud znáte svou cílovou skupinu, určitě je přizpůsobte jejím potřebám nebo samotnému segmentu produktů, které v e-shopu prodáváte. V opačném případě by mohly být nefunkční.

Jak se dozvíte, že byly vaše kroky správné? Jednoduchou a nejúčinnější metodou je UX testování

V našem UX labu pozorujeme potenciální zákazníky z cílové skupiny přímo při práci s hotovým produktem. Díky ověřeným postupům tak dokážeme odhalit až 80% chyb, které brání návštěvníkům vašeho webu nakoupit nebo dosáhnout jiné konverze, kterou sledujete. A v případě, když zavládne dilema v tom, co by bylo lepší, neváháme nasadit AB testování. Spolehlivě dokáže rozluštit dilema při designu, funkcionalitě nebo samotném obsahu v okamžiku, když je ve hře několik řešení problému.

Přicházejí noví zákazníci. Covid-19 posouvá věkovou hranici a mění chování návštěvníků

Nereagovat na změny související s pandemií koronaviru je jako zmeškat svůj vlak. Zavřením kamenných prodejen se, přirozeně, zvýšil zájem o nákupy přes internet napříč celým věkovým i sociálním spektrem společnosti. 

Vyskakují i vám v analytice čísla, která jste tam ještě před rokem neviděli? V tom případě přivíte

Přečtěte si také

Děkujeme za odběr!
Brzy dostanete náš newsletter.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.