Máte strach, aby váš e-mail neskončil u zákazníka ve spamové složce?
Je možné vůbec na straně internetových provozovatelů služeb a stránek předcházet tomu, aby nekončila vaše elektronická pošta ve spamech vašich zákazníků? Problémy nastávají zejména u legitimních a automaticky generovaných e-mailů, jejichž obsahem je například potvrzení registrace a podobně.

10 nezbytných principů, jak mít vysokou doručitelnost a nízké SPAM skóre
V následujícím textu najdete několik zajímavých triků, jak lze předejít tomu, aby vaše e-maily nekončily v elektronických koších vašich zákazníků.
Mimochodem, zde se podívejte přesně jaká je definice SPAM - u podle wikipedie (s pár užitečnými příklady)
1. Budujte si vysokou důvěryhodnost
Pokud nechcete, aby se vaše e-maily toulaly kade tade a padaly zákazníkům do spamu, je třeba vykročit do boje a zajistit několik důležitých věcí.
Důvěryhodnost e-mailového serveru a samotného e-mailu
Základním poznatkem je skutečnost, že důvěryhodnost vašeho e-mailového serveru ovlivňuje vše, co z něj odesíláte. Pokud chcete, aby byl server hodnocen jako důvěryhodný, ideální je mít vlastní IP adresu, přes kterou odesíláte jen vaše e-maily a ne i poštu jiných klientů.
Pokud budete přes tuto IP adresu odesílat i newslettery, zbystřete pozornost. Pro účely zasílání letáků je totiž někdy lepší vytvořit samostatný e-mailový server. Proč je to tak, se dozvíte i v následujících řádcích.
2. Používejte vlastní e-mailový server
Při problematice newsletterů tak ještě chvíli zůstaneme. Pokud ani vy nejste začátečníkem v tomto sektoru, určitě jste už měli tu čest s některým z e-mailových serverů. My jsme se seznámili se službou www.elasticemail.com, která se hned stala naším dobrým přítelem.
Oslovily nás zejména její příjemné vlastnosti. Stačí v ní vytvořit účet a nastavit SMTP v CMSovém System Options. Je to přítel, jak se patří. Jako bonus vám poskytne možnost posílat až 25 tisíc e-mailů za měsíc. Pokud se už řadíte mezi borce s větším publikem, nezaplatíte více než 0,19 USD za tisíc e-mailů.
My využíváme i self-hosted aplikaci sendy.co. Hostujeme ji přímo u nás, integrovanou do našeho redakčního systému BUXUS. Vlastní server pro zasílání e-mailů si můžete zřídit i prostřednictvím služby Amazon SES. Tisíc e-mailů vás zde vyjde na 0,10 USD. Využít však můžete i vlastní virtuální server.
Výhodou obou zmíněných služeb je to, že umožňují posílat tzv. transakční e-maily a zároveň vyklikávat kampaňové. Nezáleží přitom na tom, zda posíláte newslettery, nebo e-maily s jiným obsahem. Důležité je, aby byl e-mailový server schopen prokázat, že je oprávněn odesílat e-maily pod jménem vaší domény.
3. Funkční odesílatel (adresa "from") s dobrou reputací
Jedním z důvodů, proč jsou vaše e-maily někdy zařazovány do spamového složky, je skutečnost, že jsou odesílány z jednoho e-mailového serveru, kdy váš klient, za kterého rozesíláte e-mailing, neměl zřízený vlastní server. V takových případech „from“ adresa typu noreply@klient.sk často vůbec neexistuje, a to je červená vlajka pro spam filtry.
Pokud posíláte větší množství e-mailů najednou z toho samého serveru a děláte tak v krátkém časovém horizontu, může nastat situace, že vás Google dočasně zablokuje. Je přitom úplně jedno, kdo je odesílatelem – „from“ adresa, protože cílové e-maily budou chodit i do Google a stále z toho samého serveru. Je proto dobré pamatovat si, že zejména Google je citlivý na frekvenci přicházejících e-mailů.
Zdroj: iStock
4. Nastavení vlastního ověřování domény: DKIM a SPF
Jak jsme již naznačili, při používání vlastního serveru mohou nastat problémy s jeho důvěryhodností. Poskytovatelé internetových služeb (ISP), jako Google, Yahoo či Microsoft, kontrolují přicházející e-maily prostřednictvím ověření DKIM a SPF. Následně rozhodují o jejich dalším osudu a vyhodnocují, zda je zařadí do spamu nebo jako zloděje adres. Ani jedna z uvedených možností přitom není pro vás vytouženým cílem.
SPF je jednoduché nastavení speciálního DNS záznamu na konkrétní doméně. Jinými slovy, určuje IP adresy, odkud vlastník domény povoluje odeslání pošty s hlavičkou této domény. Při DKIM se zase jedná o digitální podpis každého e-mailu privátním klíčem, který si poštovní servery umí ověřit prostřednictvím DNS, když je ve speciálním záznamu zveřejněn k privátnímu klíči i odpovídající veřejný klíč.
Při e-mailech, které mají smůlu a neprojdou přes SPF a DIKM ověření, se následně zvyšuje pravděpodobnost, že skončí v nevyžádané poště. Pokud se tomu chcete vyhnout, zkuste rozběhnout funkcionalitu na podepisování e-mailů – DKIM a ověřování SPF pro vaši doménu. Jak na to? Funkci najdete přímo v doporučeních vrácených, respektive nepřijatých e-mailů.
5. Databáze e-mailových adres a aktivní příjemci
Při posílání newsletterů je důležitá ještě jedna věc. E-mailová databáze by měla být vytvořena postupně a přirozeným způsobem. Mohou v ní být zařazeni vaši zákazníci, účastníci soutěží (kteří souhlasili s odběrem) či návštěvníci webu, kteří se dobrovolně přihlásili k odběru e-mailových zpráv.
Pozor na blacklist
Vyhněte se nákupu e-mailové databáze od třetích stran. Může se vám přitom stát, že budete odesílat e-maily na adresy, které už nejsou aktuální, nebo budete mít vysoký bounce rate - míru vrácených e-mailů z důvodu staré nebo nefunkční adresy, resp. plné schránky příjemce. Snadno se vám tak může stát, že se najednou ocitnete na blackliste poskytovatelů e-mailových schránek.
Provideři za tímto účelem využívají tzv. „spam traps“. Jsou to e-mailové schránky bez konkrétního majitele. Pokud adresu dlouho nikdo nevyužívá, chodí na ni e-maily a schránka je přeplněná, odesílatel e-mailů může být označen za nedůvěryhodného. Proto je velmi důležité neustále kontrolovat seznamy adresátů. Zdroj
E-mailové adresy, z kterých se vám zprávy vracejí zpět, je třeba ihned vymazávat. Dejte si přitom pozor na hlášení těchto e-mailů a sledujte, zda se vám vrátily zpět proto, že neexistují, nebo je schránka plná. Ujistěte se, že jste je odstranili z mailing listu dříve, než se z nich stane spam trap.
6. Používejte „double-opt in“
Pokud si chcete být jisti, že vám nehrozí zmíněné situace, můžete použít i tzv. double-opt funkci.
Přes ni si ověříte, zda patří e-mailová adresa skutečné osobě. Je to velmi účinný způsob, pomocí kterého zachytíte překlepy přihlašovatelů do newsletteru a falešné e-mailové adresy, které by mohly být považovány za „spam traps“.
V praxi to vypadá tak, že po zadání emailu bude muset Váš budoucí odběratel ještě kliknout na email, který mu přišel a tak potvrdit svou identitu.
7. Neskrývejte link na odhlášení se z odběru
K problematice newsletterů je třeba přistupovat s náležitou péčí a citlivě.
V žádném letáku by neměl chybět odkaz na odhlášení se z odběru. Dostatečnou pozornost byste proto měli věnovat předmětu rozesílaného e-mailu, z kterého musí být na první pohled zřejmé, čeho se týká.
Také velmi doporučuji neskrývat link na odhlášení se z odběru, právě naopak, zvýrazněte ho. V praxi se běžně stává, že když odběratel emailů neví najít odkaz na odhlášení, tak raději klikne na "Nahlásit SPAM" což vaší email reputaci jen uškodí.
Pro vás je také důležité, abyste měli co nejmenší procento odhlášených uživatelů, a aby zasílaná pošta nepadala zákazníkům do spamu. Potom by se vám mohlo také stát, že provideři (Google, Seznam, Microsoft, Yahoo a další) mohou začít posílat i jiné vaše e-maily do spamových složek vašich zákazníků a vaše snaha zaujmout tak vyjde nazmar.
Pozor si však třeba dát i na fakt, že podmínky zařazování e-mailových zpráv do spamů se neustále mění. Tyto změny se odvíjejí i od toho, které e-maily a newslettery uživatelé označují za spam. Příkladem toho je i gmail, který také filtruje nevyžádanou poštu podle uvedeného klíče. V gmailu můžete zprávy označit jako spam, nebo toto označení zrušit. Gmail přitom i samostatně identifikuje spam a podezřelou poštu a tyto pak automaticky hází do spamu.
8. Mějte seriózní a důvěryhodné předměty zpráv (subject lines)
V předmětu e-mailu se třeba vyhýbat některým konkrétním frázím, které jsou označovány jako zavádějící - z anglického „triggers“. Na přiloženém odkazu od Hubspot najdete seznam těchto triggerů. Jsou uvedeny v anglickém jazyce, pomoci však mohou i slovenským tvůrcům.
Také doporučujeme kroťte se v používání smajlíků, velkých písmen a spam slov, které zbytečně upozorní na to, že apelujete na nízké pudy a instinkty lidí s cílem získat proklik (otevření emailu).
Samozřejmě, z času na čas můžete použít i levnější znění subject line (předmětu zprávy), jen to hlavně nepřehánějte.
9. Ověřte si, zda nemáte blokovanou IP adresu
Pokud máte problém s odesláním e-mailu, důvodem může být zablokovaná IP adresa. V takovém případě můžete využít volně dostupné online nástroje, jako např. abuseat.org, prostřednictvím kterých zkontrolujete, zda se adresa připojení nedostala do spam listu.
To vám ukáže, zda vaše IP adresa není na seznamu CBL list, a zda náhodou nevykazuje známky toho, že je infikovaná trojským koněm, nebezpečným odkazem, nebo nějakou jinou formou z botnetu.
10. Zablokovaný server
Zablokování serveru některým z poskytovatelů adres se možná nevyhnete. V takovém případě však můžete postupovat tak, že ověříte IP adresu e-mailového serveru nebo doménu, zda se nenachází v konkrétních DNS blocklistech: spamcop.net, spamhaus.org, sorbs.net, případně v nějakém agregovaném kontroloru jako například http://mxtoolbox.com/blacklists.aspx.
U Microsoftu zas často stačí pouze vyplnění formuláře a do pár dní vám ho odblokují: https://support.live.com/eform.aspx?productKey=edfsmsbl3&ct=eformts&scrx=1.
Negativem je, že právě uvedené společnosti nepoužívají žádné externí DNS blocklisty a každý tak využívá své vlastní techniky. Můžeme tedy tvrdit, že Microsoft, Google i Amazon mají své vlastní tajemství.
Ostatní, menší e-mailoví provideři, používají právě tyto třetí strany jako spamhaus, sorbs, mcafee a různé jiné. Z tohoto důvodu je také nelze zosumarizovat. Jejich kombinace je téměř vždy unikátní pro konkrétní mailový server.
Využívání výše uvedených principů vám v mnohém pomůže a ušetří množství času potřebného na jiné byznys aktivity. Vzdělávání v tomto sektoru se však ani tímto nekončí, a proto je dobré svěřit se do péče odborníkům, kteří se specializují na danou problematiku a kteří vám tak ušetří množství drahocenného času.