V podzimním období probíhá seriál akceleračních MastersGate školení, které navazují na jarní vyvrcholení druhého ročníku soutěže MastersGate, zaměřené na akceleraci e-shopů. V aktuálním rozhovoru s Jarom Chrapkom, CEO e-shopu Dedoles, vám přinášíme informace o tom, jak se v současnosti daří jednomu z vítězů úvodního ročníku akceleračního projektu MastersGate. Jaro nám s neskrytým nadšením poutavě vyprávěl o zajímavém eventu, na kterém se zúčastnil, inspirativních lidech, které tam potkal, jako i o tom, co mu přinesla investice do HR v osobním životě i byznysu.
Eventy
RH: Jaro, sleduješ letošní MastersGate?
JCH: Soutěž jsem, bohužel, nemohl sledovat. Na finále soutěže MastersGate Ecommerce Summit jsem měl původně i přednášet, v té době jsem však odcestoval do Izraele na globální summit Forbes Under 30 Summit EMEA (Forbes pod 30). Na tomto podujatí jsem se mohl zúčastnit díky zařazení v rámci žebříčku Forbes 30 pod 30 na Slovensku, který každoročně prezentuje 30 nejúspěšnějších Slováků z různých oblastí jako umění, byznys, věda, technologie, startupy a sport. Jak už napovídá samotný jeho název, každý účastník summitu má méně než 30 let. Na světě se organizují jen dvě takovéto konference. Další podobně velká se bude konat v Bostonu. Tato akce bude skutečná „masovka“ a organizátoři očekávají, že ji navštíví přibližně 6.000 lidí. Event v Izraeli byl ve srovnání s tím bostonským mnohem menší, když se na něm zúčastnilo asi 600 lidí.
RH: To je úžasný úspěch! Prozraď nám, kdo se ještě zúčastnil na summitu „Forbes 30 pod 30“ v Izraeli? Kolik z nominovaných úspěšných Slováků se na něm zúčastnilo?
JCH: Mladých slovenských podnikatelů, vítězů letošního slovenského žebříčku Forbes 30 pod 30, jsem zastupoval jen já a Andrej Kiska ml. Celkově se však na podujatí zúčastnili mladí podnikatelé z Ameriky a Evropy. Za každým z nich stojí pořádný kus poctivé práce, každý z nich i skutečně něco inspirativního udělal a dokázal.
RH: Jak vypadal program summitu „Forbes 30 pod 30“? Měl jsi možnost něco prezentovat?
JCH: Ne, na summitu jsem neměl aktivní vystoupení, neboť program byl předem připravený. Zároveň to však byla úžasná příležitost na networking a další inspirace vhodné pro rozvoj Dedolesu. V rámci programu jsme nejprve navštívili Tel Aviv, kde jsme měli i volný program a čas na zábavu. Mohli jsme se seznámit s tamní start-upovou komunitou a osobně navštívit množství start-upů z různých oblastí. V Izraeli jsou v současnosti velkým trendem např. hardwarové start-upy. Jeden z dobrých příkladů je senzor do mobilu, který měří nutriční hodnotu potravin a jejich kvalitu, ale i procentuální podíl tuku v těle. Samotného eventu se zúčastnilo i množství Izraelců. Ze zajímavého programu bych vyzdvihl např. vystoupení syna Šimona Peréze, který řídí největší jeruzalémský VC fond. Pro zajímavost - Šimon Peréz byl jedním ze zakladatelů Izraele, je nositelem Nobelovy ceny za mír a zároveň velkým vizionářem. Na summitu vystoupil např. i známý youtuber Tyler Oakley, který má, myslím, že až 7 mil. followerů, modelka a podnikatelka Ashley Graham nebo Sean Rad, spoluzakladatel Tinderu. Hlavním cílem tohoto podujatí bylo ukázat, co všechno dokážou lidé uskutečnit už v takovém mladém věku.
RH: Setkal jsi se ty osobně v Izraeli s někým výjimečně zajímavým?
JCH: Každý člověk, kterého jsem tam potkal, byl skutečně zajímavý a výjimečný. Kdybych měl vybrat jednoho z nich, určitě by to byl 22letý Američan, který dělá merchandising pro FIFA a k velkému úspěchu se dopracoval jen vlastními silami. Tento chlapík dodává trička Mezinárodní fotbalové federaci. Předtím začal vyrábět skládací brýle ve stylu „Ray Ban“, na kterých získal potřebný kapitál, a potom rozjel zmíněné další věci. Na summitu jsme se všichni navzájem seznamovali, možná ho tak označit za jeden velký networkingový event. Za čtyři dny, které jsem tam strávil, jsem stihl potkat a mluvit s mnoha zajímavými lidmi. Neobvyklý rozhovor jsem měl například s jedním mladým Rusem, který konstruuje roboty. Pochází z města Perm, které je poutavé i tím, že v něm sídlí „brutální“ technická univerzita - Perm Polytechnic University.
RH: Narazil jsi tam na něco natolik inspirativního, co jsi měl chuť okamžitě implementovat k vám do firmy?
JCH: Tato akce byla absolutně anti e-commerce. V žádné části programu se e-commerce nijak neřešil. V programu jsme měli jeden event, kde jsme měli vymyslet nový start-up. Na výběr však bylo jen z oblastí kyber bezpečnosti, zdraví, potravin, fin-tech nebo smart mobility. Bohužel, e-commerce tam zahrnutý nebyl. Na druhé straně však bylo skvělé poznat novou zemi a i lidi z jiných oblastí. Takže summit jako celek pro mě byl velkým obohacením a inspirací.
HR
RH: Celé to zní velmi poutavě a vnímám to tak, že právě díky úspěchu tvého businessu jsi se mohl kvalifikovat na takový zajímavý event. Dále o tebe vím i to, že s Dedolesem jsi se stal součástí studie o slovenských internetových scale-upech (rychle rostoucích businessech) od SAPIE, kde byl s tebou natáčený referenční příspěvek. Jak zvládáš časově všechny podobné aktivity? Nejde to na úkor tvého podnikání? Jsi dnes více zaneprázděný člověk?
JCH: Minulý rok jsem investoval množství času a energie do toho, abych správně nastavil celý chod firmy. Dnes už běží velmi dobře a v mnohém je úplně samostatná. Za skutečně klíčovou považuji práci s lidmi a nastavení systému. Tým musí být sám od sebe nastavený a motivovaný společnost vylepšovat. Samotný majitel či manažer nikdy nemůže být jediným motorem podniku. To znamená, že firma musí dávat zaměstnancům dostatek prostoru na seberealizaci. Chci tím zdůraznit, že mít v týmu lidi, kteří posouvají firmu dopředu, je ta nejklíčovější věc ze všech. Další způsob zefektivnění chodu společnosti jsou technologie, které umí krásně automatizovat různé procesy. Jsme novým technologiím velmi otevření a jsme i velcí příznivci neustálých změn. V e-commerce jsou nové technologie a rychlost jejich implementace nevyhnutnou cestou k konkurenceschopnosti. Pokud však chcete rozjet takový nápad, stejně důležitá jako iniciativa sama o sobě, jsou i správní lidé.
RH: Chápu to tedy správně, že minuloroční investicí do HR a procesů jsi si vlastně věci zařídil tak, abys se mohl věnovat i takovým eventům, které jsme zmínili na začátku?
JCH: Ano, i. Firma funguje, denní procesy jsou na 100% pokryté. Snažím se maximum věcí delegovat. Znám více CEO firem, kteří si dovolí odejít i na měsíc pryč. Potřebují to kvůli hledání inspirace mimo každodenní realitu a i já věřím tomu, že nakonec je to pro firmu přínos. Je pravda, že se netřeba úplně zahlcovat prací.
RH: Já jako Pezinkan jsem při kontaktu s lidmi v našem městě zachytil, že Dedoles je v regionu nejen známou značkou, ale i oblíbeným zaměstnavatelem. Jak to vnímáš ty?
JCH: Ano, zaměstnancům se v naší firmě líbí. Důvodem je, že mají určitou svobodu. Každý zaměstnanec je zodpovědný sám za sebe v tom, jak se v práci chová. Tento přístup velmi dobře funguje. Samozřejmě, existují i určitá základní pravidla, která však nabízejí dostatek prostoru na flexibilitu. Zaměstnanci například mohou občas pracovat z domova. Díky tomu se lidé cítí ve firmě velmi dobře.
RH: Kromě rostoucího byznysu roste i váš tým lidí?
JCH: Momentálně nás je 20 full-time a 20 part-time. Po Vánocích 2016 nás zůstalo více, než momentálně potřebujeme. Dnes by nás teoreticky mohlo být i méně a měli bychom tak vyšší efektivitu, toto však není naše cesta.
Pokračování rozhovoru přineseme za pár dní. Podíváme se na e-commerce jako takový. Jaro otevřeně řekne o byznysu a jeho aktuálním vývoji, zákaznících, novinkách, úspěších, ale i o výzvách, kterým dnes Dedoles čelí.
Zeptal se Robo Háger, marketing, ui42