Příběh ui42 se začal psát ještě v předchozím miléniu. Bylo to v době, kdy 1.FC Košice domácí fotbalový titul oslavovali a následně v Lize mistrů hráli proti Juventusu Turín (dnes 30 milionů followerů na Facebooku) a Manchesteru United (až 74 milionů Facebook fans). Psalo se rok 1997.
Tehdy skupinka nadšenců z Ústavu informatiky MFF UK číslo dveří 42 (ano, to je inspirace pro dodnes platný název firmy!) odstartovala jedinečný webový projekt, který nejenže dodnes přetrvává, ale stále roste a rozvíjí se na mnoha online frontách. Na jeho čele nadále stojí dva ze tří původních zakladatelů - Robo Mráz a Martin Krupa.
Oživme si společně s nimi klíčové události z historie uička (uičko = ui42, uičkář = pracovník ui42) v této stručné a věřím, že zajímavé rekapitulaci.
Původní ui42 logo, jehož autorem je Martin Šútovec
1997 - www.yeti.sk - yeti na sněhu
Robo: “Náš úplně první projekt s aktuálními informacemi o stavu sněhu ve slovenských lyžařských střediscích. Jako první jsme skriptem generovali online mapu s informacemi z e-mailu z lavinového střediska z Jasné. Souřadnice lyžařských středisek jsme vypočítali z tištěného atlasu Slovenska, žádné dostupné online mapy tehdy neexistovaly.”
1997 - www.profesia.sk - velmi významný uičkovský produkt, který ovlivnil směřování firmy
Martin: “Vytvořili jsme web - významnou značku, která dodnes úspěšně funguje na slovenském trhu, a kterou předpokládám není třeba nijak zvlášť představovat. Naštartovali jsme ji už v roce 1997, v začátcích internetu na Slovensku, jako jeden z opravdu dobrých nápadů. Zaměřili jsme se na reálné potřeby lidí a firem a díky dobře navržené a realizované webové aplikaci se z Profesie časem stal lídr na slovenském internetovém trhu práce. Prodej společnosti Profesia strategickému investorovi vnímáme jako potvrzení správné orientace ui42 na synergiu kvalitních lidí a profesionálního internetového softwaru.”
V tom samém roce vyšel z dílny ui42 první e-commerce projekt www.bookshop.sk
Robo: “Bookshop byl zaměřený na online prodej zahraniční odborné literatury ve spolupráci s Jurajem Hegerem a jeho Vydavatelstvím Slovart. Objednávek bylo pár měsíčně.”
Martin: “V 97. roce vznikl Yeti na houbách - jako letní doplněk k zimním sněhovým zprávám ve spolupráci s mykoložkou Ivonou Kautmanovou ze SNM. Jeho přímým pokračováním je současný velmi úspěšný Nahuby.sk, který připravuje Roland Baranovič.”
1999 - BUXUS - první CMS na Slovensku
Rok 1999 zaznamenal významný mezník - na barcelonském Nou Campu se odehrálo jedno z nejpamátnějších finále fotbalové Ligy mistrů mezi dvěma giganty světového fotbalu - Bayernem Mnichov a Manchesterem United. Do dějin fotbalu se parta kolem Davida Beckhama zapsala hlavně nevídaným obratem díky dvěma gólům v nastaveném čase. Prostě nikdy se nevzdávat a makat až do konce.
I v uičku nastal jeden velký obrat a jeden z dalších top mezníků v 20leté historii - BUXUS - první CMS na Slovensku.
Robo a Martin: “Vyvinuli jsme první verzi našeho redakčního systému BUXUS na základě požadavku klienta z Prahy, který chtěl webové stránky editovat sám. Tehdy neexistoval žádný redakční systém typu open source. Dostupné byly jen drahé publikační systémy pro velké organizace, navíc mnohé nebyly čistě internetové a vyžadovaly si instalaci dalšího softwaru u klienta. Proto jsme se rozhodli vyvinout vlastní s příjemným uživatelským rozhraním, který bude fungovat výhradně přes web a bude postavený na open source technologiích (vybrali jsme platformu LAMP - Linux, Apache, MySQL a PHP). Termín redakční systém neexistoval, byli jsme mezi prvními na Slovensku a v Čechách, kteří tento termín popularizovali. Zdůrazňovali jsme, že BUXUS je výhradně internetový, což tehdy nebylo úplně samozřejmé, existovaly i redakční systémy, které byly nainstalované na PC a na internet jen exportovaly výsledné HTML stránky.
V tom samém roce 1999 uviděl světlo světa první provizní obchod www.veci.sk
Na závěr této části připojuji ještě 2 vybrané drobné pikantnosti:
- Pojmenování Content Management System (CMS) a Web Content Management (WCM) se objevily až později po roce 1999.
- Věděli jste např. že uičko je jen o 8 let mladší než web, ale za to o 1 rok starší než Google? A o Facebooku ani nemluvě... :-)
Konec první části. Sledujte naše blogy a těšte se na pokračování článku o ui42. V tom následujícím se podíváme na další roky a uičkářské počiny.