Pandemie COVID-19 měla na slovenské e-shopy pozitivní vliv. Až šest z deseti online obchodů zaznamenalo za toto období nárůst tržeb. Třetina o více než 30 %. Nárůst obratu očekávají i během aktuálního předvánočního období. Ani prosperujícím e-shopům se však nevyhnuly obtíže. Bojovaly zejména s výpadkem dodavatelů a problémy s logistikou. Tyto zjištění vyplynula z pátého ročníku průzkumu E-shop Barometer, který realizovala KPMG na Slovensku ve spolupráci se společností ui42.
Pandemie COVID-19 měla na slovenské e-shopy pozitivní vliv. Až šest z deseti online obchodů zaznamenalo za toto období nárůst tržeb. Třetina o více než 30 %. Nárůst obratu očekávají i během aktuálního předvánočního období. Ani prosperujícím e-shopům se však nevyhnuly potíže. Bojovaly zejména s výpadkem dodavatelů a problémy s logistikou. Tyto zjištění vyplývají z pátého ročníku průzkumu E-shop Barometer, který realizovala KPMG na Slovensku ve spolupráci se společností ui42.
Na rozdíl od ostatních segmentů, které významně zasáhla pandemie, zůstává e-commerce na Slovensku v stejně pozitivní náladě jako minulý rok. Nárůst obratu v aktuálním předvánočním období ve srovnání s minulým rokem očekává 60 % slovenských e-shopů. Osm z deseti slovenských online obchodů zároveň předpokládá, že průměrná výše nákupu v jejich e-shopu se v předvánočním období zvýší. Více než polovina online podnikatelů odhaduje, že tento nárůst bude do 20 %.
Z výsledků průzkumu KPMG a ui42 zároveň vyplývá, že slovenské e-shopy standardně vznikají zejména z touhy mít vlastní podnikání. Vyjádřila se tak třetina respondentů.
„Specifikem roku 2020 je vznik e-shopů z důvodu rozšíření prodejních kanálů, jelikož pandemie COVID-19 omezila obchodníky prodávat své produkty a služby v kamenných prodejnách. Tento důvod podnikání v online prostoru uvedla téměř pětina dotázaných,“ konstatuje Ivana Mazániková, partnerka KPMG na Slovensku zodpovědná za sektor maloobchodu.
Většině e-shopů se během pandemie koronaviru daří. Více než polovina (60%) zaznamenala nárůst tržeb. Musely však zápasit i s problémy. Nejčastěji uváděly výpadky na straně dodavatelů a problémy s logistikou.
V reakci na pandemii více než polovina slovenských e-shopů zařadila nové produkty a služby do portfolia. Třetina dotázaných nedělala žádná speciální opatření a pětina respondentů spustila výprodeje a slevy.
„Do našeho produktového portfolia, hlavně jako reakce na pandemii, přibyla rouška od známých značkových výrobců cyklistického oblečení, nákrčníky a i cyklistické kukly na chladnější měsíce," vyjmenovává Andrea Podstrelencová, majitelka a výkonná ředitelka e-shopu Holokolo, který aktuálně působí v 7 zemích Evropy.
Za svou největší konkurenční výhodu považují slovenští online obchodníci specializaci e-shopu na konkrétní typ produktů/služeb. V témže duchu se vyjádřilo až 46 % dotázaných.
„Přínos specializace e-shopu může být v tom, že zákazníci si ho nevybírají primárně kvůli ceně, ale zohledňují i související služby. Při růstu obratu může e-shop začít budovat vlastní značku a získat tak v komunitě příznivců další konkurenční výhodu," vysvětluje Robo Háger, manažer marketingu ui42.
Na přilákání širší zákaznické základny třetina e-shopů vynaložila v roce 2020 nejvíce prostředků na propagaci svého online obchodu. Marketing se tak v otázce, do jaké oblasti svého podnikání nejvíce investovali, umístil na první příčce již po páté v řadě. Zajímavostí je, že pětina e-shopů v témže roce žádné významnější investice nedělala.
Většina online obchodů zároveň vyjádřila ambici rozšiřovat své podnikání do zahraničí. Aktuálně téměř tři čtvrtiny respondentů tohoto průzkumu působí pouze na slovenském trhu.
„Až 43 % slovenských e-shopů má v plánu expandovat a další pětina o této možnosti aktuálně uvažuje. K úspěšné expanzi do zahraničí může pomoci právě specializace na konkrétní produkt nebo službu,“ uzavírá R.Háger.
Poslechněte si nás
Proč vznikaly e-shopy v roce 2020
Ivana Mazániková, partnerka KPMG na Slovensku zodpovědná za sektor maloobchodu
Jaké změny udělaly e-shopy kvůli pandemii
Andrea Podstrelencová, majitelka a výkonná ředitelka e-shopu Holokolo
Proč je výhodou specializace e-shopu
Co pomůže při expanzi
Robo Háger, manažer marketingu ui42
O průzkumu
Průzkum E-shop Barometer 2020 uskutečnila společnost KPMG na Slovensku ve spolupráci se společností ui42 formou online dotazníku na vzorku 74 respondentů. Osloveni byli zástupci e-shopů na Slovensku, které nabízejí široké spektrum produktů i služeb pro koncové spotřebitele i firmy. Mezi respondenty byli zástupci etablovaných, stejně jako začínajících e-shopů. Polovina dotázaných působí na trhu více než 5 let, další třetina více než 3 roky. Sběr dat probíhal v měsíci listopadu 2020.