Použitelnost webu (Usability) mluví o tom, jak dokážou uživatelé webové stránky interagovat s jejím obsahem nebo jak dokážou web používat. Jinak řečeno, zda dokážou najít informace, které hledají, objednat si produkt nebo službu, případně dosáhnout jakékoli jiné konverze. Použitelnost webu výrazně ovlivňuje UX – user experience, uživatelskou zkušenost. Ta rozhoduje o tom, zda se návštěvníci stránky cítí pohodlně, uspokojí své potřeby (nákup, objednávka služby) a stanou se i vašimi zákazníky. V ideálním případě dokonce věrnými.
Pokud jste ještě použitelnost na svém webu neřešili, nastal ten správný čas to změnit. Shrnujeme pro vás několik důležitých informací o tom, jaké jsou prvky použitelnosti a tipy, jak ji zlepšit.

Co znamená použitelnost webu a koho by měla zajímat?
Pokud je webová stránka použitelná, neznamená to nic jiného, než že slouží svému účelu. Bylo by přece zbytečné vytvářet e-shop, na kterém by si návštěvník nemohl nic koupit. Důvodů proč, je hned několik – nedostatek informací o produktech, matoucí navigace, nedostatečné vyhledávání, nefunkční tlačítka a podobně. Web, který dbá na to, aby byl použitelný, hledá způsob, jak tyto prvky co nejvíce vylepšit.
Zlepšení použitelnosti se samozřejmě netýká jen e-shopů. Jakýkoli typ webové stránky (informační portál, magazín, srovnávač, blog a podobně), ale také například i aplikace by měly mít v současnosti na zřeteli důležitý cíl. Nabídnout návštěvníkovi, kterého krvopotně dostali na své stránky, co nejlepší uživatelskou zkušenost.
Proč je použitelnost důležitá pro návštěvníky a majitele webu?
Uživatelsky přívětivá webová stránka, která klade důraz na maximální možnou použitelnost, je win-win situace, z níž profitují oba. Majitel webu i uživatel.
Zlepšení použitelnosti = lepší uživatelská zkušenost
Návštěvníci stránek oceňují, pokud se dokáží v obsahu rychle zorientovat a nemusí po informaci pátrat dlouhé minuty. Někdy dokonce bezvýsledně. Podobně je to i ve fázi, kdy mají už nákup vložený v košíku, ale zdlouhavý formulář s kolonkami s nesmyslnou validací je připraví o nervy už ve druhém kroku. Výsledek? Uživatel web opouští a s největší pravděpodobností se mu bude obloukem vyhýbat. I když má možná nejlepší ceny.
Naopak, vyladěnou webovou stránku z pohledu UX, která mu nehází klacky pod nohy, rád navštíví znovu, případně napíše pozitivní recenzi nebo ji doporučí svým známým.
Co přináší zlepšení použitelnosti majiteli webu?
V množství konkurence stojí dnes skutečně nemalou námahu zákazníka na web nalákat. Ať už si platíte reklamní kampaně, nebo budujete kvalitní webovou stránku z pohledu SEO, bylo by škoda přijít o něj z důvodu, že je web nepoužitelný. Na stránkách, které nepokulhávají ve výše zmíněných bodech, návštěvníci s lehkostí vykonají přesně ty konverze, které od nich očekáváte.
UIČKOVSKÝ TIP: Sledujete kromě makrokonverzí (nákup, objednávka, vyplnění formuláře) na svém webu i mikrokonverze? Přečtěte si, proč je nepodceňovat a jak díky nim rychleji dosáhnout cíle.
Použitelnost navíc výrazně ovlivňuje i zmíněné SEO a tedy pozice, které web v rámci výsledků vyhledávání obsadí. Platí, že čím delší návštěvník na stránkách stráví, tím je algoritmus vyhledávače považuje za relevantnější. Opačný případ je, pokud se člověk už po prvních sekundách nedokáže na stránce zorientovat a opouští ji – zvyšuje tím míru okamžitých odchodů (tzv. bounce rate) a v rámci optimalizace pro vyhledávač ztrácí cenné body.
Lepší použitelnost tak výrazně napomáhá
- zvyšovat konverzní poměr (více dosažených cílů – prodej, objednávka)
- zvyšovat návštěvnost stránek (prolinkování mezi souvisejícím obsahem, plynulá a bezproblémová cesta webem)
- budovat povědomí o značce (vyladěná uživatelská zkušenost přináší pozitivní recenze a budování brandu díky doporučením)
- přispívat k pozitivnímu hodnocení z pohledu SEO
Základní prvky použitelnosti webu
Aby návštěvník stránky získal co nejlepší uživatelskou zkušenost, je možné rozdělit prvky použitelnosti webu na několik oblastí. Kromě těch vizuálních (přehlednost, responzivní design) jsou tu i obsahové a technické parametry, které dělají webové stránky použitelnějšími. Které patří mezi ty nejzákladnější?
Srozumitelná a jasná navigace
Z jedné strany je to zmíněný obsah a z druhé její zobrazení. Věcné a trefné názvy, z nichž uživatel jasně pochopí, co se mu po výběru zobrazí, jsou pro jeho orientaci v menu základem. Druhou stranou mince je její vizuální provedení navigace. Z něj by mělo být nad slunce jasné, kde se právě uživatel nachází, jak se snadno dostane zpět, případně do jiné části webu.
Strukturované informace a přehledný obsah
Také souvisí s bezproblémovou orientací na stránce. Existují určité zažité prvky, které uživatel intuitivně hledá v hlavním menu. Pokud je obsahu nebo informací více, je vhodné logicky je rozdělit na důležitější a méně důležitější a vytvořit strukturu, která návštěvníkovi cestu stránkou usnadní. Tak například, máte kontaktní informaci uvedené dostatečně zřetelně? Ví je návštěvník stránky kdykoli rychle najít?
Rychlost načítání stránek
To, jak rychle se web zobrazí a jak svižně dokáže reagovat na podněty návštěvníka, je dnes klíčovým parametrem uživatelské zkušenosti. Pomalé weby zákazníci opouštějí. Podle dat od Google jich dokonce odejde více než 53% ve chvíli, pokud se stránka nenačte do 3 sekund. Více o tom, jak rychlost webu ovlivňuje konverze jsme psali v článku Konverze je ovlivněna rychlostí webu. Jak ji zlepšit?
Srozumitelnost a ton of voice
Pokud chcete, aby návštěvníci porozuměli vašemu obsahu, nezanedbejte jeho srozumitelnost. Dejte si pozor, abyste nepoužívali příliš technickou terminologii a obsah svých sdělení interpretovali dostatečně srozumitelně pro svou cílovou skupinu. Detail, který také dokáže ovlivnit uživatelskou zkušenost a to, zda se ze zákazníka stane návštěvník, je tonalita, jakou s ním stránka komunikuje.
Přehledné formuláře
Formuláře jsou často drobnost, na kterou se z pohledu použitelnosti zapomíná. Zbytečné kolonky, oklieštěná validace, špatně odkomunikované informace a tvary, v jakých je doplnit, často způsobí, že nad nimi zákazník zalomí rukama a odejde ke konkurenci. Obzvlášť pozor, pokud je vyplnění formuláře hlavní konverzí, kterou sledujete.
UIČKOVSKÝ TIP: Inspirujte se případovou studií pro Generali, kde jsme zlepšili použitelnost kalkulačky pro výpočet pojistného a zvýšili tak klientovi konverze o 56%.
Jak zlepšit použitelnost webu?
O lepší použitelnost vašeho e-shopu nebo webu můžete z části přičinit i sami. A to hned na několika úrovních. Druhou možností je svěřit ji odborníkům a získat tak odpovědi nejen na otázky co je špatně, ale také jak to vylepšit.
Zlepšete obsah
Díky nástrojům jako například Google Search Console víte zjistit, jak návštěvníci vaše stránky vyhledávají. Tato zjištění snadno pomocí optimalizace snadno implementujete do obsahu stránek na potřebná místa. Celkem určitě si můžete projít i formuláře (kontaktní, objednávkový a pod.), které na stránkách máte. Snažte se snížit počet kolonek na ty nejnutnější a jasně popsat, co má být jejich obsahem. Nakonec platí, že obsah je nástroj, který zastává ve vašem webu úlohu průvodce. Zaměřte se na přínosné texty v popisech, unikátní informace v článcích na blozích a také na mikrocopy – krátké texty tlačítek, hlášek a podobně.
Zjednodušte navigaci
Projděte si navigaci a snažte se zjistit, kde název jednotlivých stránek v menu neodpovídá obsahu. Při pojmenování kategorií se snažte vytěžit maximum z analýzy klíčových slov. Nabízí nejen hodnotný podklad pro SEO, ale také právě ty výrazy, které lidé hledají (protože je používají). V rámci přehledné navigace nezapomeňte na intuitivně umístěná call to-action tlačítka a vysoce funkční vyhledávání. Jak na něj, jsme shrnuli v článku s UX tipy pro fasetové vyhledávání.
Vyzkoušejte nástroje na analýzu a zlepšení použitelnosti
Existuje hned několik nástrojů, díky kterým můžete odhalit, kde váš web z hlediska použitelnosti pokulhává. Je jím například i Google Analytics – nástroj, ve kterém podle dat dokážete analyzovat chování návštěvníků na všech podstránkách. Z technického pohledu pomohou různé volně dostupné nástroje na měření rychlosti webu nebo heatmapy. Ty poukážou na místa, kam uživatel soustředí svůj zájem a také cestu, jakou napříč webem prochází (například zda používá menu, nebo prolinkování přes krátké odkazy).
Prověřte si přístupnost webu
S použitelností a celkovým UX souvisí také přístupnost webu (Accessibility). Váš web totiž navštěvují různé skupiny zákazníků. Nebo by alespoň chtěli. Jsou jim webové stránky přístupné? Jinak řečeno, zvládne jejich ovládání i starší člověk, případně ten, který má nějaké zdravotní znevýhodnění? Pokud ano, máte vyhráno. Přístupnost webu je řešení, jak se z nich stanou vaši věrní zákazníci.
Vsaďte na testování použitelnosti webu
Testování použitelnosti může probíhat na různých úrovních. Takové laické, kde se přesvědčíte, zda dokáže uživatel používat web bez větších problémů, si můžete vyzkoušet i sami. Stačí, pokud zadáte úkol nějaké vybrané vzorce známých či přátel a budete sledovat, zda někde nenastanou problémy. Další možností je AB testování dvou různých verzí, které je technicky náročnější a kde je potřeba sledovat mnohem větší vzorek uživatelů.
Nuže, a nakonec, nejefektivnější testování uživatelské zkušenosti. V rukou odborníků dokáže odhalit až 80%-ní chybovost a po odstranění chyb zvýšit konverzní poměr na vašich stránkách. UX testování probíhá za účasti moderátora, kterým má možnost sledovat chování testera v přímém přenosu. Tím je člověk, který reprezentuje cílovou skupinu a tedy používá web s určitým záměrem. Takové testování může být použito ve fázi vývoje webu, ale klidně i v kterékoliv fázi jeho existence. Přečtěte si více o tom, jaký je jeho význam.
Rádi byste i vy zlepšili použitelnost svého webu? Kontaktujte nás. V ui 42 máme totiž za sebou už více než 100 úspěšných usability testování.