Co je PPC reklama a jaké typy kampaní v Google Ads známe?
PPC reklama je jedním z nejpoužívanějších nástrojů online marketingu. Z anglického překladu “pay per click” vyplývá, že za ni inzerent platí až v okamžiku, kdy uživatel na reklamní sdělení klikne. PPC kampaně mají různé formáty, které můžete přizpůsobovat podle svých potřeb. Nejznámější reklamní síť pro tento typ reklamy je Google Ads.
Zajímá vás více? Čtěte dále. Stručně vám prozradíme:
- co je PPC reklama a jak funguje
- jaké jsou výhody “pay per click” reklam
- kde všude se PPC reklamy zobrazují
- jaké různé typy PPC kampaní máte k dispozici (např. v Google Ads)
- proč jsou důležitá klíčová slova
- zda je PPC reklama vhodná i pro vás a váš projekt
Co je PPC reklama a jak funguje?
I když je z překladu zřejmé, že vás tento typ reklamy bude stát ukrojení z rozpočtu až ve chvíli, kdy o inzerovaný obsah někdo projeví zájem, pozadí PPC reklam je o něco komplikovanější. Díky dostupným nástrojům na její spravování si PPC kampaně můžete vyklikat i sami. Avšak k tomu, aby byly opravdu efektivní, budete potřebovat odborníky.
Vybrat si můžete nejen formát reklamy, ale i to, kam potenciálního zájemce pošlete. Může to být produktová stránka, homepage nebo přímo objednávkový formulář. Důležité je, aby se v okamžiku po prokliku ocitl na stránce, která s obsahem reklamy souvisí. Tento parametr se vyhodnocuje jako relevantnost nebo kvalita reklamy. Kromě něj hraje důležitou roli i to, kolik jste ochotni za klik zaplatit.
Vyhledávač Google pro výsledné umístění reklamy ve vyhledávání kombinuje právě tyto dva faktory – cenu za klik a relevantnost reklamy. Pokud jsou vaše reklamy relevantní a texty dobře napsané, snadno se může stát, že i s nižším rozpočtem získá vaše reklama lepší umístění, než méně relevantnější konkurence s mnohem větším rozpočtem.
Využijte výhody PPC reklamy
Důvodů, proč patří PPC reklamy k nejoblíbenějším a nejčastěji používaným formám performance marketingu, je hned několik.
Za reklamu platíte, až když splní svůj účel
To znamená, že z rozpočtu, který si stanovíte na reklamu, ubude tehdy, když váš potenciální zákazník klikne na inzerát (banner, textovou reklamu a podobně). Za zobrazení, řekněme i tisícům uživatelů, kteří se však přes reklamu neprokliknou, neplatíte vůbec nic.
Sami si zvolíte, komu inzerát zobrazit
V rámci inzerentského systému (např. Google Ads a pod.) si můžete zvolit, komu se vaše reklama bude zobrazovat. Na výběr máte z různých publiík, které spojují stejné znaky. Například demografické, zájmové nebo geografické. Díky tomu zvyšujete pravděpodobnost, že reklamou oslovíte vaši cílovou skupinu.
PPC reklama je cenově dostupná
PPC kampaně si mohou nastavit nejen velké společnosti s výraznějším rozpočtem na reklamu. Bez problémů si pomocí ní propagujete i cestovatelský blog nebo webovou stránku s originálními recepty pro diabetiky. Kvalitně nastavená Google Ads reklama vám na stránku přivede návštěvníky do takové výše nákladů, jak si sami určíte.
Díky měřitelným výsledkům ji můžete vyhodnocovat
Výhodou online marketingu ve srovnání s klasickou reklamou je, že ho můžete měřit. Víte přesně zjistit nejen počet lidí, kterých reklama zaujala, ale také i to, jací jsou to lidé, odkud přicházejí, zda je váš inzerát zaujal natolik, aby vykonali další konverzi (nákup, objednávka a pod.). A nakonec i to, zda se vám PPC kampaně vyplatí.
PPC reklama přináší okamžité výsledky
Je to jednoduché. Po schválení se kampaně podle vašich nastavení začnou zobrazovat vybranému publiíku. Ve chvíli, kdy se rozhodnete, je během pár minut znovu vypnete. Ve srovnání se SEO, kde je na výsledky potřeba čekat někdy i dlouhé měsíce, přináší PPC reklama výsledky obratem.
Testováním a optimalizací PPC kampaní získáte ještě více
Nepřináší vám reklama výsledky, jaké jste očekávali? Kdykoliv můžete inzerát přizpůsobovat a měnit jeho parametry. Pokud si nejste jistí, kdo přesně je vaše cílová skupina a co na ni zabírá, můžete vyzkoušet i AB testování různých formátů a zároveň je zobrazovat různým publiím.
Nevýhodou PPC reklamy je, že i když je přístupná pro kohokoliv, prokousat se platformou, jako je například Google Ads, dá zabrat. Zkušení marketéři už přesně vědí, jak nastavit PPC kampaň tak, aby byla opravdu efektivní a výběrem relevantních klíčových slov a dobře nastaveného publika přinášela pro inzerenta co největší užitek.
Kde se PPC reklamy zobrazují?
Dosah reklamních inzerátů je napříč celým online prostorem. Je to nejen klasická webová stránka, kterou nejčastěji navštěvujete, online magazín, již zmíněné výsledky vyhledávání (kromě nejznámějšího vyhledávače s nástrojem Google Ads je například v Čechách používaný i Seznam.cz s platformou Sklik), video na Youtube, prostředí oblíbené aplikace nebo dokonce e-mail. Tento formát reklamy funguje úspěšně i na sociálních sítích (Facebook reklama, Instagram reklama a pod.) a v různých porovnávačích jako Heuréka nebo Favi.
Dívali jste se nedávno na nový tablet a zvažujete jeho koupi? Pokud má jeho prodejce nastavený v PPC reklamě remarketing, nebuďte překvapeni, že se vám zobrazí o týden později, když si očima probíháte aktuality ze světa. A přesně takto můžete napříč celým internetem “masírovat” své potenciální zákazníky i vy.
Jaké typy PPC kampaní (v Google Ads a i.) známe
Reklamy ve vyhledávání
Nejpoužívanější vyhledávač v našich zeměpisných šířkách – Google, zobrazuje ve výsledcích vyhledávání na prvních místech právě reklamní inzeráty. Tyto pozice mohou patřit i vám. Stačí spustit PPC kampaně přes Google Ads. Reklama v takovéto textové formě by měla splňovat několik technických kritérií, vhodná klíčová slova a také poutavý nadpis a text, který vzbudí zájem.
Bannerová reklama
Na rozdíl od textu jde o grafickou formu inzerátu – banner, animaci či gif. Tento typ kampaně patří do obsahového kontextu, protože se nejčastěji umisťuje přímo na webových stránkách, které inzerentský prostor nabízejí.
Google nákupy
Atraktivní možností reklamy v případě prodeje produktů je Google Shopping Ads. Přímo na stránce s výsledky vyhledávání se zobrazuje jako kombinace fotografie, názvu produktu, prodejce a dokonce i ceny. Bonusem takovéto produktové kampaně je atraktivní zobrazení a vyšší viditelnost.
Video reklama
Oblíbeným formátem jsou kampaně formou video reklam. Ty se zobrazují nejen na platformách jako Youtube, ale i v případě, že je video součástí například článku nebo jiného obsahu na webové stránce. Existuje několik možností takovýchto kampaní a to například přeskočitelné (platí se jen za zhlédnutí celé reklamy) nebo nepřeskočitelná kratší videa.
Reklamy na sociální síti
PPC reklama je oblíbenou formou propagace na sociální síti. Sponzorované příspěvky můžete nastavit velmi adresně – například <b