Co je to online a digitální marketing? Poznejte jeho výhody a nástroje

Online marketing zahrnuje aktivity, které vyvinete na propagaci společnosti, osoby, značky, zboží nebo služeb prostřednictvím internetu. Může to být zmínka na sociální síti, reklamní banner v placené kampani, ale i vizitka v Google Moje firma. Jaký je rozdíl mezi online marketingem a digitálním marketingem? Zatímco v případě online marketingu distribuujete své sdělení přes internet, digitální marketing zahrnuje všechna digitální média (televize, rádio atd.).

Přečtěte si o výhodách online marketingu, které mohou i váš projekt posunout o krok dál. Co všechno pod něj spadá?

Co je to online a digitální marketing? Poznejte jeho výhody a nástroje
Co je to online a digitální marketing? Poznejte jeho výhody a nástroje

Online marketing zahrnuje aktivity, které vyvinete na propagaci společnosti, osoby, značky, zboží nebo služeb prostřednictvím internetu. Může to být zmínka na sociální síti, reklamní banner v placené kampani, ale i vizitka v Google Moje firma. Jaký je rozdíl mezi online marketingem a digitálním marketingem? Zatímco v případě online marketingu distribuujete své sdělení přes internet, digitální marketing zahrnuje všechna digitální média (televize, rádio atd.).

Přečtěte si o výhodách online marketingu, které mohou i váš projekt posunout o krok dál. Co všechno pod něj spadá?

Co je to online a digitální marketing? Poznejte jeho výhody a nástroje

Jaké jsou nástroje online marketingu?

Výraz online marketing zahrnuje velké množství aktivit, díky kterým jsou značky a produkty viditelné na internetu. Pokud hledáte odborníky na online marketing, dnes už platí, že se na váš projekt lépe podívá PPC-čkář, SEO specialista, social media manager, UXák, copywriter nebo ideálně one-stop shop agentura, která má tyto všechny pod jednou střechou. Každý z nich ovládá daný nástroj online marketingu do hloubky a dokáže naplno využít jeho potenciál ve váš prospěch. Které to jsou?

Placená reklama – PPC reklama (Pay-per-click)

Placená reklama je jednou z prvních možností, jak dělat online marketing. Kromě nejpoužívanější PPC reklamy, kde platíte, až když uživatel na vaši reklamu klikne (platba za kliknutí – pay per click), existuje ještě několik druhů placené reklamy. Příkladem je CPT/CPM, kde je zpoplatněn počet zhlédnutí (například reklamního banneru). 

I v případě PPC reklamy máte několik možností, jak zaujmout své publikum: 

  • reklamu ve vyhledávání (Search Ads)
  • bannerové reklamy (Display Ads) 
  • reklamy na sociálních sítích (Social Ads)
  • Google nákupy (Google Shopping)
  • video reklamy (Youtube)

Největší výhodou tohoto online marketingového nástroje je, že PPC reklamu můžete kdykoliv vypnout a znovu zapnout, případně měnit její nastavení a optimalizovat. A samozřejmě to, že platíte za reklamu až tehdy, když se uživatel prostřednictvím ní proklikne.

SEO (Search Engine Optimization) – optimalizace pro vyhledávače 

Optimalizace webové stránky pro vyhledávače sice není placený online marketingový nástroj, ale vyžaduje si znalosti odborníka. Kromě technického SEO (rychlost načítání stránek, struktura webu – mapa stránek, struktura dat, SSL certifikáty, atd.) je tu ještě onpage a offpage SEO s množstvím parametrů, které dělají web pro vyhledávač čitelnější. 

Proč je to důležité? Čím lépe váš web obstojí z obsahové stránky pro vyhledávací dotazy a z technické na neustále se zvyšující nároky na rychlost, přehlednost a dostupnost pro všechny typy zařízení (responzivita), tím lépe se umístí ve výsledcích vyhledávání. Cílem je dostat se minimálně na první stránku SERP-u (stránka s výsledky vyhledávání), ideálně na první tři příčky po placené reklamě. Protože právě na tyto výsledky lidé klikají nejvíce.

Content marketing – obsahový marketing

Obsah je artikl, na který se aktuálně klade velký důraz. Není se čemu divit, content marketing nabízí jeden z nejlepších nástrojů, jak proměnit návštěvníka na platícího zákazníka. A vytvořit pro svůj e-commerce projekt konkurenční výhodu bez extra výrazných nákladů. Unikátní obsah je to, co prodává a odlišuje vás od konkurenta se stejným zbožím. 

Dobře napsané produktové popisky zastoupí ve vašem e-shopu prodavače. Blog s tipy, radami a bonusovým obsahem přiláká nové zákazníky, i napříč neplacenými kanály (SEO). A user friendly texty v rámci nákupního procesu provedou zákazníka nákupem bez toho, abyste mu házeli klacky pod nohy. Pokud navíc prémiový obsah dokážete zpracovat formou, jakou aktuálně lidé preferují (kromě článků jsou to audio nahrávky, podcasty, infografiky či videa), výsledky na sebe nenechají dlouho čekat.

Sociální sítě a influencer marketing

Social media marketing úzce souvisí s tvorbou obsahu a také PPC reklamou, pokud se rozhodnete pro placené kampaně. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn či aktuální boom jménem Tik-Tok mají skvělé možnosti cílení na publika, geografické i demografické skupiny. Velmi přesně tak dokážete zadefinovat, komu chcete svou reklamu zobrazit. Kromě toho platí, že je to způsob, jak budovat se svými zákazníky užší kontakt a vytvářet komunitu. 

Při výběru sociální sítě, kterou si zadefinujete jako hlavní komunikační kanál, přihlížejte zejména na to, kde se nachází největší skupina vašich potenciálních zákazníků. Z obsahového hlediska nezapomínejte nastavit konzistentní ton of voice, vytvářet příspěvky, které vám zajistí organický dosah (bez placené reklamy) a reagovat na komentáře pod příspěvky. Pravidelná tvorba příspěvků a mediální plán by měly být samozřejmostí, pokud si chcete pozornost v moři konkurence získat a udržet. Atraktivní možností propagace je dnes vyhledávaný influencer marketing. Spočívá v tom, že vybraná osoba s určitým vlivem – influencer, propaguje vaše výrobky nebo služby na základě předem dohodnutých pravidel.

E-mail marketing 

Newsletter, jako nosný nástroj e-mail marketingu, patří k prvním způsobům, jak začaly značky a společnosti komunikovat na své zákazníky. Základem je databáze kontaktů, na které můžete newsletter zasílat. Nemusí to být však výhradně prodejní e-maily. Své sledující můžete informovat o novinkách ve firmě nebo například i prémiovém obsahu v článku, který jste právě publikovali na blogu. 

E-mail marketing je ověřený způsob, jak budovat se zákazníky vztah a vrátit je zpět na váš web. Zajímavý newsletter s poutavým předmětem zvyšuje míru zájmu a tím i požadovanou konverzi. Navíc, tento online marketingový nástroj lze velmi přesně vyhodnocovat a také testovat různé verze či rozdělit databázi kontaktů na různé skupiny a tím zasílat odlišné nabídky. 

Affiliate marketing 

Pomocí affiliate marketingu vzniká vztah mezi publisherem (tvůrcem obsahu, majitelem webu) a inzerentem (prodejcem produktu nebo služby). Jeho výsledkem je zprostředkování prodeje nebo jiné konverze v online prostoru. V jednoduchosti to funguje například tak, že tvůrce blogu napíše článek, ve kterém umístí odkaz na vybraný produkt (vloží vygenerovaný affiliate link nebo banner s linkem). Když na něj čtenář článku klikne a vykoná požadovanou akci (nákup zboží, objednávka služby, vyplnění formuláře), publisher dostává od inzerenta provizi. Takovou spolupráci je možné řešit pomocí affiliate sítě nebo v případě větších společností často i individuálně.

Marketplaces, nebo online tržiště, umožňují prodejcům nabízet své produkty nebo služby přímo zákazníkům prostřednictvím centralizované platformy. Tyto platformy poskytují nejen širší dostupnost produktů a jednodušší způsob nakupování, ale také umožňují affiliate partnerům získávat provize za doporučení zákazníků. Mezi největší marketplaces patří například Amazon, Alibaba, eBay, Rakuten či Walmart.

Marketplaces jsou aktuálním tématem číslo 1 v e-commerce segmentu, protože si získávají čím dál větší popularitu. Všechny světové průzkumy a predikce naznačují, že segment e-commerce se bude čím dál, tím více přesouvat právě na online tržiště a očekává se, že už v tomto roce ovládnou více než 50% online nakupování. 

Výkonnostní (akviziční) marketing 

Výkonnostní marketing se zaměřuje na strategické využívání reklamních kampaní s cílem dosáhnout maximální efektivity v konverzích a přímých prodejích. Tento přístup využívá různé analytické nástroje na monitorování a optimalizaci výsledků v reálném čase, což umožňuje marketérům rychle přizpůsobovat kampaně na základě výkonnostních údajů. Hlavním cílem je maximalizace návratnosti investice (ROI) případně dosahování požadovaných obratů s ohledem na podíl nákladů na obratu (PNO) prostřednictvím precizního targetování a efektivního využití marketingového rozpočtu.

Brandový marketing 

Brandový marketing se na rozdíl od výkonnostního soustředí na dlouhodobou strategii budování značky (awareness), zaměřenou na emocionální angažovanost a loajalitu zákazníků. Kladě důraz na vyprávění příběhů značky, které rezonují s hodnotami a očekáváními cílové skupiny. Cílem je posílit povědomí o značce a její pozitivní vnímání na trhu, což v konečném důsledku vede k vyšší tržní hodnotě a konkurenční výhodě.

Remarketing 

Remarketing je taktika, která umožňuje znovu oslovit návštěvníky, kteří projevili zájem o produkty nebo služby, ale neuskutečnili nákup. Pomocí personalizovaných reklam, které jsou zobrazovány na různých platformách, se snažíme znovu zaujmout a motivovat tyto osoby k návratu na web a dokončení transakce. Tento proces často využívá data o chování uživatelů, čímž umožňuje efektivnější a cílenější oslovení.

Proč dělat online marketing? Toto jsou jeho výhody

Zásadním důvodem je, že se v online prostoru pohybují vaši potenciální zákazníci. Nakonec, ani v rámci offline marketingu nemá smysl umístit banner uprostřed lesa, kde ho nikdo nevidí. Pokud tyto dva typy propagace porovnáme, je zřejmé, že online marketing má nepopiratelné výhody.

Online marketing je měřitelný 

Jen těžko lze odhadnout, kolik lidí na zastávce autobusu osloví váš plakát. Nebo kolik z nich si přečte vaši reklamu v novinách a zareaguje na ni. Pokud se však rozhodnete pro PPC reklamu ve známém online médiu, na Facebooku nebo přímo ve vyhledávání, vždy přesně víte, kolik z nich zareagovalo a dokonce i uskutečnilo konverzi. Online marketingové nástroje jsou totiž snadno měřitelné. Můžete je vyhodnocovat, testovat, porovnávat a přehodnotit svou strategii podle výsledků. 

Online marketing je cílený a adresný 

Díky dostupným datům, které o sobě uživatelé internetu uvádějí, můžete zobrazit reklamu na kabelky dámě, která se zajímá o módu. Nebo zacílit příspěvek o novinkách v oblasti smartphonů na vysokoškoláka, kterého baví technologie. I v rámci jednotlivých nástrojů si můžete vytvářet konkrétní publika – cílové skupiny se stejnými parametry (věk, pohlaví, záliby…) a segmentovat svá reklamní sdělení podle nich.

Globální možnosti pro menší hráče a lokální cílení 

Chapadla internetu a online světa nemají omezení z hlediska velikosti společnosti. I malý e-shop může oslovit stejně velké publikum, jako známý celosvětový prodejce. A klidně expandovat i do zahraničí. Naopak, velkou sílu má i lokální optimalizace, díky které můžete prostřednictvím kampaní a například vhodně zvolených klíčových slov oslovit lidi ve svém okolí a vhodně tak propojit své online podnikání s kamennou prodejnou.

Potěší vás nižší náklady na režii 

Odmyslete si náklady na tisk reklamních letáků, bannerů, citylightů, promotérky, náklady na cestování, ubytování a podobně. Online marketing ve srovnání s tištěnou reklamou způsobí ve vašem rozpočtu na reklamu o něco menší průvan. Samozřejmě, i webová grafika a zkušenosti online marketérů něco stojí, ale existují některé nástroje, které si můžete vzít pod palec i vy sami. Pokud se trochu zorientujete, vytvářet unikátní obsah s přidanou hodnotou – ať už na blogu, nebo v rámci sociálních sítí, zvládnete na začátku i sami.

Jak dělat online marketing?

Protože online marketing a z části i digitální marketing patří mezi poměrně mladá odvětví propagace, množství informací se dozvíte právě na internetu. Navíc platí, že reklama v online se neustále vyvíjí. Přibývají trendy, mění se potřeby uživatelů a také algoritmy různých online marketingových nástrojů. 

Když si k tomu připočítáme vznik nových kanálů a způsobů propagace (sociální sítě, podcasty…), je jasné, že bez aktuálních informací budou tradiční aktivity na internetu neefektivní. Reklamní formáty si důsledkem reklamní slepoty vyžadují pořádnou dávku kreativity a neustále se zvyšující nároky ve prospěch uživatele – návštěvníka stránky vyvíjejí tlak na neustálou optimalizaci vizuálu i funkčnosti.

Zatímco tedy na jedné straně platí, že je pozadí online marketingu snadno dostupné pro každého, každé jedno z jeho odvětví si vyžadují znalosti a čas, bez kterého nebude vaše propagace na internetu účinná. Pokud se tedy nechystáte ponořit se do jeho hloubky naplno, řešením je svěřit tyto úkoly odborníkům. A to buď částečně nebo, v ideálním případě, komplexně – na základě kvalitní online marketingové strategie. Potřebujete takovou? V ui42 najdete odborníky na všechny zmíněné (a mnohé další) odvětví pod jednou střechou. Rádi se na váš online projekt podíváme.

Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Přečtěte si také

 

Děkujeme za odběr!
Čeká vás ještě jeden krok. Klikněte na potvrzovací odkaz, který máte v e-mailu.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později