Jak ovládnout světové trhy: Inspirace a poznatky z Paris Retail Week
Rozhovor s CEO ui42 Andrejem Kajanem, který se zúčastnil prestižní konference Paris Retail Week, odhaluje klíčové inovace, které hýbou světem e-commerce. Přečtěte si, jak největší světoví hráči investují do nových technologií a co znamená pro budoucnost obchodu ignorování východoevropských trhů.
Paris Retail Week, jedna z největších světových konferencí zaměřená na inovace v maloobchodě, se konala v září a přinesla množství nových myšlenek a technologických trendů. Mezi hlavními vystavovateli dominovaly čínské společnosti se svými průlomovými technologiemi, jako jsou doručovací drony a pokročilá senzorová řešení. Andrej Kajan se vrátil plný nových nápadů a pro naše klienty přiblížil největší novinky, stejně jako to, proč velké západoevropské firmy nemají zájem o expanzi do východní Evropy. V rozhovoru také odhalil, jak navázal nové spolupráce a jaké strategie by měly e-commerce podniky zvážit, aby uspěly na globálním trhu.
Jak bys shrnul své pocity po návratu z Paris Retail Week?
Po třech dnech mám stále smíšené pocity, ale jedno je jasné – Paris Retail Week byla absolutní špička! Byla to neuvěřitelně inspirativní konference světového formátu, na které se setkalo 20 000 účastníků a více než 370 vystavovatelů.
Co na tebe nejvíce zapůsobilo na konferenci?
Nejvíce mě překvapili Číňané, kteří obsadili téměř čtvrtinu prostoru a investovali obrovské množství peněz do své prezentace. Technologie, které přinesli, zejména v oblasti logistiky, byly špičkové – například obrovské drony na doručování zboží, které už v Číně používají.
Vidíš z této technologie potenciál i pro naše trhy?
Určitě ano. I když východní Evropa, bohužel, nebyla pro vystavovatele velmi zajímavá. Když jsem se ptal agentur, zda by jejich klienti měli zájem expandovat do našeho regionu, většina řekla, že to pro ně nemá smysl. Francouzský trh je pro ně tak velký, že nepotřebují hledat příležitosti jinde.
Podařilo se ti během konference dohodnout nějaké nové spolupráce?
Ano, dohodl jsem spolupráci s top společností, která se zaměřuje na SEO. Také jsem jednal s čínskou firmou, která chce rozběhnout aktivity v Evropě a USA a ui42 je pro ně výborná volba. Kromě toho jsem otevřel několik zajímavých debat s dalšími potenciálními klienty.
Jak hodnotíš vystavená řešení v oblasti e-commerce?
Viditelně nejvíce rezonoval zájem o B2B trhy a personalizaci. Setkal jsem se s firmami, které nabízejí řešení velmi podobná našemu produktu AI Recommender, přičemž mají několikanásobně vyšší rozpočty na marketing. Výborná zpráva je, že navzdory rozdílům v marketingu je náš produkt technologicky na stejné úrovni. Ujistili mě, že to, jak máme Recommender postavený, jaké technologie využívá a jak pracuje s daty je špička nejen na Slovensku, ale celosvětově.
Proč projevují tak malý zájem o expanzi na východ?
Je to zarážející, ale zároveň pochopitelné. Jejich trhy jsou dostatečně velké a stabilní. Například francouzská agentura SEO.fr vůbec neřeší východní Evropu, protože jim to zatím nevychází. Jsou úplně spokojeni s tím, co mají. Postup na východ je vždy opožděný, vidíme to i na globálních hráčích, kteří v případě expanze do Evropy, otevírají nejprve západní Evropu. Některé V4 nebo CEE otevřou až o pár let.
Co to znamená pro naše lokální značky a ecommerce?
Můžeme si z toho vzít několik věcí, ale po rozhovoru s velkými značkami vnímám zejména to, že CEE trh je ideální pro expanzi lokálních hráčů. Obecně není tak saturovaný, jako například právě Francie, kde je cesta k úspěchu komplikovanější i finančně nákladnější. CEE trh je velký a rostoucí trh s více než 400mil. obyvateli.
Jaké další firmy tě zaujaly?
Setkal jsem se se zajímavými společnostmi jako Brightinsights, kteří scrapují data, nebo Netlinking.fr, s kterými jsem vedl zajímavou debatu o nákupu backlinků. Zajímavý byl i Booper, který nabízí řešení podobná našemu AI Recommenderu, ale s větším důrazem na marže.
Co ti tato konference přinesla?
Potvrzení, že ui42 je se svými službami a produkty na světové úrovni. To, že jsem se v rozhovorech s globálními hráči neztratil a naopak, mé poznatky z našich produktů je zajímaly, mi potvrdilo, že to děláme skutečně špičkově.
Určitě musíme častěji chodit na světové konference. Je to skvělá příležitost nejen pro nás, ale i pro naše klienty, kterým můžeme domů nosit světové novinky a zprostředkovávat témata, která hýbou globálním ecommerce trhem.
Sledujte Andreje na Linkedinu, kde pravidelně sdílí novinky z ecommerce světa.
Co je Paris Retail Week?
Paris Retail Week, vedoucí událost v omnichannel obchodu s účastí 20 000 lidí z celého světa, která spojuje hlavní značky, maloobchodníky a poskytovatele řešení, vám pomůže dešifrovat trendy, prozkoumat inovace v tomto sektoru a odpovědět na všechny tyto otázky.
V současném kontextu protichůdných požadavků musí maloobchodníci zvolit svou strategii, aby se prosadili nebo přežili, ale zároveň musí odpovědět na mnohé otázky: jak přehodnotit své podnikání přechodem z lineárního růstového modelu na kruhový růstový model? Jak nabídnout produkty „Made in France“ a zároveň se rozvíjet mezinárodně? Jak se odlišit od jiných značek tím, že budou nabízet silnou DNA a silný příslib? Jinými slovy, vrátit se k základům a najít zdravý rozum ve světě plném paradoxů.