Co je analýza klíčových slov a proč je důležitá?

Analýza klíčových slov je základním kamenem pro SEO, ale také pro placené PPC reklamy. Tedy, aby se váš web objevoval ve výsledcích vyhledávání na co nejvyšších příčkách. Díky analýze klíčových slov můžete propagovat svůj online byznys efektivněji. Jde o souhrn výrazů, které vaši potenciální zákazníci zadávají do vyhledávání. V tomto článku vám detailně popíšeme:

  • co jsou klíčová slova, 
  • jak je získat,
  • co je analýza klíčových slov,
  • jaký je její význam v rámci online marketingových aktivit,
  • a jak z ní vytěžit maximum.
Co je analýza klíčových slov a proč je důležitá?

Co je analýza klíčových slov a proč je důležitá?

Analýza klíčových slov je základním kamenem pro SEO, ale také pro placené PPC reklamy. Tedy, aby se váš web objevoval ve výsledcích vyhledávání na co nejvyšších příčkách. Díky analýze klíčových slov můžete propagovat svůj online byznys efektivněji. Jde o souhrn výrazů, které vaši potenciální zákazníci zadávají do vyhledávání. V tomto článku vám detailně popíšeme:

  • co jsou klíčová slova, 
  • jak je získat,
  • co je analýza klíčových slov,
  • jaký je její význam v rámci online marketingových aktivit,
  • a jak z ní vytěžit maximum.
Co je analýza klíčových slov a proč je důležitá?

Co jsou klíčová slova? 

Klíčová slova (keywords) jsou přesné pojmy a výrazy, které lidé zadávají do vyhledávače. Na zadaná klíčová slova následně vyhledávač vyselektuje ty nejrelevantnější dotazy a zobrazí je ve výsledcích vyhledávání. Cílem každé webové stránky je umístit se ve výsledcích vyhledávání na co nejvyšších místech, protože na ty klikají lidé nejvíce. Dosáhnout toho lze vhodnou optimalizací stránek na vybraná klíčová slova nebo placenou reklamou, která je na klíčových slovech založena.

Jaké typy klíčových slov známe? 

Existuje několik druhů klíčových slov. Dělí se podle více parametrů nebo záměru, s kterým je lidé vyhledávají. 

Délka klíčového slova 

Keyword – klíčové slovo, neznamená v online marketingovém slovníku vždy jen jednoslovný výraz. Z tohoto pohledu známe:

Hlavní klíčová slova (short tailová) jde o obecné keywords, které mají velkou vyhledávanost a zahrnují příliš velký okruh zájmů (například “televizor”, “pračka”, “sportování” a podobně).

Long tailová klíčová slova tato klíčová slova lze spíše nazvat frázemi protože se skládají z více slov. Určují bližší vyhledávací záměr a vymezují užší oblast vyhledávacích dotazů. Long tailové klíčové slovo může mít klidně i tři až čtyři slova (například “malý televizor do ložnice”, “tichá pračka zhora plněná”, “sportování v nepříznivém počasí” a podobně).

Hlavní versus long tailová klíčová slova. Které použít? 

Z pohledu vyhledávanosti platí, že long tailové výrazy mají obvykle nižší objem vyhledávání. To však není důvod, proč je pro optimalizaci stránek nevyužít. Právě naopak. Kvůli nižší konkurenceschopnosti představují ideální cestu, jak se umístit na dobrých příčkách vyhledávání. Ne vždy je však jednoduché stránku na takové klíčové slovo optimalizovat. Proč je využívat? 

Celkový charakter vyhledávacích dotazů se změnil. Zatímco v minulosti převažovaly spíše hlavní klíčová slova, s narůstajícím množstvím obsahu na internetu a vývojem vyhledávače se lidé naučili googlit tak, aby získali co nejrelevantnější výsledky. Do vyhledávacího pole zadávají až v 91,8 % případů právě long tailové výrazy

Záměr klíčového slova 

Klíčová slova dále můžeme rozdělit podle jejich charakteru nebo vyhledávacího záměru, který prozrazuje více o motivu vyhledávání. Známe proto:

Lokalizační klíčová slova – jde o spojení hlavního klíčového slova a místa, v rámci kterého ho chce vyhledávající lokalizovat. Příkladem je vyhledávání ve městě, obci nebo státě (“zmrzlina Bratislava”, “mhd šurany” a podobně). Tato klíčová slova hrají velkou roli v rámci lokálního SEO.

Brandové (značkové) klíčová slova – podobně, jako lokalizační kw, spojují předmět (obvykle zboží) s konkrétním názvem značky nebo výrobce (“žehlička Phillips”, “šampon Dixie” a podobně). Tato keywords jsou často součástí produktových PPC kampaní.

Transakční klíčová slova – jsou to dotazy, které spojují konkrétní záměr vyjádřený slovesem a předmětem, o který má člověk zájem. Tato keywords je vhodné zařadit do optimalizace podstránek e-shopu, například jde o výrazy jako “koupit kvalitní kávu”, “objednat masáž” a podobně. 

Informační klíčová slova – v rámci záměru vyhledávání zachycují zákazníka ve stádiu, kdy vyhledává informace například pomocí částic nebo konkrétních otázek, například “jak prodávat na internetu”, “jak objednávat z Aliexpressu” a podobně. 

UIČKOVSKÝ TIP: Informační klíčová slova jsou skvělým podkladem pro vytvoření článku na blog nebo jiného contentu na webové stránce/sociálních sítích, pomocí kterého potenciálního zákazníka přivedete přímo k vašim produktům nebo službám. Pokud máte e-shop s botami, vytvořte podrobný návod, jak si vybrat vhodnou obuv. V něm vhodně použijte relevantní klíčová slova. Pokud Google vyhodnotí obsah za přínosný (obsahuje odpovědi na vyhledávané otázky a unikátní informace podané v přehledné formě), je velká pravděpodobnost, že odkaz na tuto vaši stránku umístí ve výsledcích vyhledávání vysoko. Znamená to zvýšení šance, že na výsledek klikne více lidí, kteří se dostanou přímo na vaše stránky. Jak je přeměnit dále na zákazníky jsme psali v článku o content marketingu.

Odkud získat klíčová slova? 

Zjistit, co lidé vyhledávají, lze celkem přesně. Existuje na to hned několik nástrojů, pomocí kterých můžete získat klíčová slova související s vaším předmětem podnikání. K množství klíčových slov se však dostanete i sami. Stačí, když se zamyslíte nad svým business core a tím, v jakém kontextu by ho mohli lidé vyhledávat. Co všechno je zdrojem klíčových slov?

Nástroje a našeptávače 

Na získání klíčových slov existuje několik desítek nástrojů, které najdete v neplacené i placené verzi. Příkladem jsou Google Keyword Planner, Marketing Miner, Keywordtool.io, Ubersuggest a podobně. Klíčová slova Google dokonce našeptává i sám. Stačí, když si u hlavních klíčových slov budete všímat Související vyhledávání ve spodní části stránky.

Vlastní webová stránka 

Díky analytickým nástrojům, jako například Google Analytics, můžete zjistit, přes jaká konkrétní klíčová slova k vám návštěvníci na web přicházejí. Hledejte tuto možnost v sekci Chování/Vyhledávání na webu/Hledané výrazy. Podobně je to v případě Google Search Console, kde si v části Návštěvnost z vyhledávání/Vyhledávací dotazy můžete vygenerovat seznam klíčových slov v tabulce.  

Konkurenční průzkum 

I konkurenční stránky jsou dobrým zdrojem pro získání relevantních klíčových slov. Konkurenční weby, které se ve výsledcích vyhledávání umisťují na nejvyšších příčkách v neplaceném vyhledávání, mají stránky optimalizované na klíčová slova správně. Inspirujte se jejich umístěním v nadpisech, podnadpisech, meta titulcích, celkové struktuře webu a pod.

Klíčová slova Google Ads 

Nástroj na placené kampaně Google Ads je také hodnotným zdrojem pro získání relevantních klíčových slov. Stačí se přihlásit do svého účtu a v části Campaigns/Keywords vyselektovat pomocí záložky Search Terms nejvyhledávanější klíčová slova, která se v kampaních používají.

Klíčová slova a Google. Kde všude je využijete? 

Práce s klíčovými slovy je důležitá hned v několika oblastech při realizaci vaší online marketingové strategie. V zásadě souvisí s jejími kanály, které využívají Google a jeho nástroje pro získání návštěvníků webu a nových zákazníků. Které jsou to?

Klíčová slova v SEO 

SEO (Search Engine Optimization) – optimalizace pro vyhledávače je soubor praktik a metod, pomocí kterých se webová stránka umisťuje na co nejvyšších příčkách ve vyhledávání. V našich končinách pokrývá drtivou většinu vyhledávání právě Google a proto, pokud mluvíme o SEO, na Slovensku optimalizujeme web pro vyhledávač Google (v ČR má celkem významné postavení Seznam, který má své vlastní vyhledávací algoritmy). 

Optimalizace znamená úprava stránek z pohledu obsahu, ale i technických požadavků tak, aby roboty vyhledávače vyhodnotili webovou stránku relevantní k vyhledávacímu dotazu a zařadili ji

Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.