Co je PPC reklama a jaké typy kampaní v Google Ads známe?

PPC reklama je jedním z nejpoužívanějších nástrojů online marketingu. Z anglického překladu “pay per click” vyplývá, že za ni inzerent platí až v okamžiku, kdy uživatel na reklamní sdělení klikne. PPC kampaně mají různé formáty, které můžete přizpůsobovat podle svých potřeb. Nejznámější reklamní síť pro tento typ reklamy je Google Ads. 

Co je PPC reklama a jaké typy kampaní v Google Ads známe?
Co je PPC reklama a jaké typy kampaní v Google Ads známe?

PPC reklama je jedním z nejpoužívanějších nástrojů online marketingu. Z anglického překladu “pay per click” vyplývá, že za ni inzerent platí až v okamžiku, kdy uživatel na reklamní sdělení klikne. PPC kampaně mají různé formáty, které můžete přizpůsobovat podle svých potřeb. Nejznámější reklamní síť pro tento typ reklamy je Google Ads. 

Co je PPC reklama a jaké typy kampaní v Google Ads známe?

AKTUALIZOVÁNO: Blogový článek jsme původně publikovali 13.3.2023 a aktualizovali 03.4.2025. 

Co je PPC reklama a jak funguje?

Ačkoli je z překladu zřejmé, že vás tento typ reklamy bude stát část rozpočtu až ve chvíli, kdy o inzerovaný obsah někdo projeví zájem, pozadí PPC reklam je o něco komplikovanější. Díky dostupným nástrojům na její správu si PPC kampaně můžete naklikat i sami. Avšak k tomu, aby byly opravdu efektivní, budete potřebovat odborníky.

Vybrat si můžete nejen formát reklamy, ale i to, kam potenciálního zájemce pošlete. Může to být produktová stránka, homepage nebo přímo objednávkový formulář. Důležité je, aby se v momentě po prokliku ocitl na stránce, která s obsahem reklamy souvisí. Tento parametr se vyhodnocuje jako relevance nebo kvalita reklamy. Kromě něj hraje důležitou roli i to, kolik jste ochotni za klik zaplatit. 

Vyhledávač Google pro výsledné umístění reklamy ve vyhledávání kombinuje právě tyto dva faktory – cenu za klik a relevanci reklamy. Pokud jsou vaše reklamy relevantní a texty dobře napsané, snadno se může stát, že i s nižším rozpočtem získá vaše reklama lepší umístění než méně relevantní konkurence s mnohem větším rozpočtem. 

Inspirujte se příběhem e-shopu, který překonal cíle o 156%

Výhody PPC reklamy 

Důvodů, proč patří PPC reklamy k nejoblíbenějším a nejčastěji používaným formám performance marketingu, je hned několik. 

Za reklamu platíte, až když splní svůj účel 

Znamená to, že z rozpočtu, který si stanovíte na reklamu, ubude tehdy, když váš potenciální zákazník klikne na inzerát (banner, textovou reklamu a podobně). Za zobrazení, řekněme i tisícům uživatelů, kteří se však přes reklamu neprokliknou, neplatíte vůbec nic. 

Sami si zvolíte, komu inzerát zobrazit 

V rámci inzertního systému (např. Google Ads a pod.) si můžete zvolit, komu se vaše reklama bude zobrazovat. Na výběr máte z různých publik, které spojují stejné znaky. Například demografické, zájmové nebo geografické. Díky tomu zvyšujete pravděpodobnost, že reklamou oslovíte vaši cílovou skupinu.

PPC reklama je cenově dostupná 

PPC kampaně si mohou nastavit nejen velké společnosti s výraznějším rozpočtem na reklamu. Bez problémů si pomocí ní odpromujete i cestovatelský blog nebo webovou stránku s originálními recepty pro diabetiky. Kvalitně nastavená Google Ads reklama vám na stránku přivede návštěvníky do takové výše nákladů, jak si sami určíte.

Díky měřitelným výsledkům ji můžete vyhodnocovat

Výhodou online marketingu v porovnání s klasickou reklamou je, že ho můžete měřit. Víte přesně zjistit nejen počet lidí, které reklama zaujala, ale také i to, jací jsou to lidé, odkud přicházejí, zda je váš inzerát zaujal natolik, aby provedli další konverzi (nákup, objednávka a pod.). A nakonec i to, zda se vám PPC kampaně vyplatí.

PPC reklama přináší okamžité výsledky

Je to jednoduché. Po schválení se kampaně podle vašich nastavení začnou zobrazovat vybranému publiku. Ve chvíli, kdy se rozhodnete, je během pár minut znovu vypnete. Ve srovnání se SEO, kde je na výsledky potřeba čekat někdy i dlouhé měsíce, přináší PPC reklama výsledky obratem

Testováním a optimalizací PPC kampaní získáte ještě více

Nepřináší vám reklama výsledky, jaké jste očekávali? Kdykoli můžete inzerát přizpůsobovat a měnit jeho parametry. Pokud si nejste jistí, kdo přesně je vaše cílová skupina a co na ni zabírá, můžete vyzkoušet i AB testování různých formátů a zároveň je zobrazovat různým publikům

Nevýhodou PPC reklamy je, že ačkoli je přístupná pro kohokoli, prokousat se platformou, jako je například Google Ads, dá zabrat. Zkušení marketéři už přesně vědí, jak nastavit PPC kampaň tak, aby byla opravdu efektivní a výběrem relevantních klíčových slov a dobře nastaveného publika přinášela pro inzerenta co největší užitek.

Kde se PPC reklamy zobrazují?

Dosah reklamních inzerátů je napříč celým online prostorem. Je to nejen klasická webová stránka, kterou nejčastěji navštěvujete, online magazín, již zmíněné výsledky vyhledávání (kromě nejznámějšího vyhledávače s nástrojem Google Ads je například v Čechách používán i Seznam.cz s platformou Sklik), video na Youtube, prostředí oblíbené aplikace nebo dokonce e-mail. Tento formát reklamy funguje úspěšně i na sociálních sítích (Facebook reklama, Instagram reklama a pod.) a v různých srovnávačích jako Heuréka nebo Favi. 

Prohlíželi jste si nedávno nový tablet a zvažujete jeho koupi? Pokud má jeho prodejce nastavený v PPC reklamě remarketing, nebuďte překvapeni, že se vám zobrazí o týden během toho, jak si očima prohlížíte aktuality ze světa. A přesně takto můžete napříč celým internetem “masírovat” své potenciální zákazníky i vy.

Jaké typy PPC kampaní v Google Ads známe

Search Ads (Reklama ve vyhledávání)

Nejpoužívanější vyhledávač v našich zeměpisných šířkách – Google, zobrazuje ve výsledcích vyhledávání na prvních příčkách právě reklamní inzeráty. Tyto pozice mohou patřit i vám. Stačí spustit PPC kampaně přes Google Ads. Reklama v takové textové formě by měla splňovat několik technických kritérií, vhodná klíčová slova a také poutavý nadpis a text, který vzbudí zájem.

Display Ads (Bannerová reklama)

Bannerové kampaně se zobrazují uživatelům během jejich prohlížení webových stránek, aplikací nebo YouTube. Jde o vizuální formu reklamy – bannery, obrázky, gif-y či responzivní grafické záznamy.

Google Display Network (GDN) zahrnuje více než 35 milionů webů a aplikací včetně Googlu (např. Gmail). Díky AI a responzivním formátům se reklamy automaticky přizpůsobují rozlišení i účelu, čímž zvyšují svou účinnost.

Výhody:

  • Masivní zásah mimo vyhledávací síť
  • Zaměření na uživatele v různých fázích nákupního rozhodování
  • Výrazná podpora při budování povědomí o značce (brand awareness)

 

Google Shopping Ads (včetně videí)

Ideální formát pro e-shopy a prodejce produktů. Google Shopping reklamy zobrazují produkt přímo ve výsledcích vyhledávání, včetně obrázku, názvu, ceny a názvu obchodu. Novinkou jsou produktové reklamy s videem, které umožňují prezentovat produkt v pohybu a zvýšit míru prokliku pomocí dynamičtější formy.

Výhody:

  • Vysoká vizuální atraktivita a nápadnost
  • Vhodné pro Top-of-Funnel i Bottom-of-Funnel formy prodeje
  • Jasná produktová prezentace, která přináší vyšší CTR

 

Performance Max kampaně (PMax)

Relativně nový formát od Googlu, kde jediná kampaň pokrývá všechny kanály: Vyhledávání, obsahová síť, YouTube, Gmail, Google Mapy či Discovery. Performance Max využívá umělou inteligenci na výběr nejlepší kombinace formátů, kreativ, cílového publika a rozpočtu.

Výhody:

  • Automatizované cílení, bidding i výběr umístění
  • Pokrytí celého Google ekosystému v jedné kampani
  • Velmi efektivní pro kampaně s cílem zvýšit konverze

 

YouTube Ads (Reklama na Youtube)

Video kampaně jsou určeny pro YouTube a partnerské weby. Existuje více formátů: přeskakovatelné videoreklamy (za výstup platíte pouze při úplném zhlédnutí), nepřeskakovatelné krátké videa, nebo bumper ads (6-sekundové klipy pro rychlé poselství).

Výhodou je vysoká míra zásahu a možnost vybudovat emocionální spojení se značkou.

Demand Generation kampaně (Kampaně na generování poptávky)

Vizuálně atraktivní kampaně zaměřené na tvorbu poptávky — využívají nejvýkonnější vizuální kanály jako YouTube Shorts, Gmail a Discover. Tento typ reklamy slouží zejména na brand awareness a přilákání nových zákazníků. 

Výhody:

  • AI přizpůsobuje výběr kreativy i zacílení
  • Vhodné pro značky, které chtějí zaujmout nové zákazníky

 

Local Services Ads – LSA (Lokální služby) 

Tyto reklamy jsou ideální pro firmy, které nabízejí lokální služby, jako jsou například řemeslnické práce, právní služby nebo jiné zákaznické služby dostupné v konkrétních oblastech. Reklamy se zobrazují přímo ve výsledcích vyhledávání Google a jsou hodnoceny na základě recenzí či reputace firmy.

Výhody:

  • Platíte pouze za reálný kontakt (např. hovor)
  • Velmi důvěryhodný formát ve spojení s Google recenzemi
  • Značné zvýšení viditelnosti v lokalitě

 

Další typy PPC reklam (mimo Google Ads)

Kromě Googlu existuje mnoho dalších PPC platforem, které mohou být velmi efektivní, zejména v závislosti na vašem publiku nebo typu podnikání.

Facebook & Instagram Ads

Dvojice sociálních platforem pod Meta umožňuje přesné zacílení podle zájmů, demografie či chování. Vhodné pro B2C kampaně.

Formáty:

  • Sponzorované příspěvky
  • Carousel, Stories, Reels
  • Video kampaně a dynamické reklamy

TikTok Ads

Rostoucí kanál oblíbený zejména u mladšího publika. TikTok reklamy jsou vhodné pro značky, které chtějí zaujmout atraktivním, zábavným a rychlým vizuálním obsahem.

Nejpoužívanější formáty:

  • In-Feed Ads
  • TopView (první reklama po otevření aplikace)
  • Branded Hashtag Challenge
  • Branded Effects

Amazon PPC

V rámci Amazon Ads mohou prodejci propagovat své produkty přímo v rámci nákupního vyhledávání na Amazonu nebo v jeho síti. Výhodné zejména pro e-commerce segment a značky, které již prodávají na Amazon platformě.

Formáty:

  • Sponsored Products
  • Sponsored Brands
  • Sponsored Display

 

LinkedIn Ads

Business-to-Business (B2B) platforma ideální na generování leadů a profesionální oslovení cílové skupiny.

Formáty:

  • Sponzorované příspěvky
  • Textové reklamy
  • Message Ads (InMail do schránky)
  • Lead Gen Forms & Document Ads (např. e-book výměnou za kontakt)

Klíčová slova v Google Ads. Reklama bez nich nebude efektivní 

Základem dobře nastavené PPC kampaně, například i v platformě Google Ads, jsou klíčová slova. Při jejich výběru byste měli zpozornět. Ne vždy platí, že nejvyhledávanější slovo je pro vás to nejvýhodnější. Důležité je vcítit se do kůže svého potenciálního zákazníka nebo persony a popřemýšlet, co přesně by mohl vyhledávat. 

Kromě počtu vyhledávání hraje velkou roli i konkurenceschopnost a cena klíčového slova. Vyplatí se vybírat si spíše dvouslovné, případně ještě delší spojení, než obecná klíčová slova (například “boty”, “náramky”, “masáže” a podobně). Pokud jste prodejce značkové italské obuvi, zřejmě váš ideální zákazník bude hledat výraz “kvalitní italské boty” a na ten byste měli své kampaně optimalizovat.

Je PPC reklama vhodná i pro váš projekt? 

Už v úvodu jsme naznačili, že PPC reklamy jsou prakticky pro každého. Nezáleží na tom, zda chcete prezentovat produkty, inovativní služby nebo unikátní obsah. S tímto typem reklamy si můžete vybrat ten nejvhodnější formát a oslovit své publikum v místech, která si zvolíte. Dokonce nemusíte mít ani minimální rozpočet, k tomu, abyste Google Ads či jiné reklamní platformy začali používat. Pokud se vám však zdá, že si i přesto, že jste se právě dozvěděli co je PPC na kampaně netroufáte, kontaktujte nás. 

Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Přečtěte si také

 

Děkujeme za odběr!
Čeká vás ještě jeden krok. Klikněte na potvrzovací odkaz, který máte v e-mailu.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později

Potřebujete poradit?

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.