Co je použitelnost webu a proč je důležitá?
Použitelnost webu (Usability) mluví o tom, jak dokážou uživatelé webové stránky interagovat s jejím obsahem nebo jak dokážou web používat. Jinak řečeno, zda dokážou najít informace, které hledají, objednat si produkt nebo službu, případně dosáhnout jakékoli jiné konverze. Použitelnost webu výrazně ovlivňuje UX – user experience, uživatelskou zkušenost. Ta rozhoduje o tom, zda se návštěvníci stránky cítí pohodlně, uspokojí své potřeby (nákup, objednávka služby) a stanou se i vašimi zákazníky. V ideálním případě dokonce věrnými.
Pokud jste ještě použitelnost na svém webu neřešili, nastal ten správný čas to změnit. Shrnujeme pro vás několik důležitých informací o tom, jaké jsou prvky použitelnosti a tipy, jak ji zlepšit.
Co znamená použitelnost webu a koho by měla zajímat?
Je-li webová stránka použitelná, neznamená to nic jiného, než že slouží svému účelu. Bylo by přece zbytečné vytvářet e-shop, na kterém by si návštěvník nevěděl nic koupit. Důvodů proč, je hned několik – nedostatek informací o produktech, matoucí navigace, nedostatečné vyhledávání, nefunkční tlačítka a podobně. Web, který dbá o to, aby byl použitelný, hledá způsob, jak tyto prvky vylepšit co nejvíce.
Zlepšení použitelnosti se, samozřejmě, netýká jen e-shopů. Jakýkoliv typ webové stránky (informační portál, magazín, porovnávač, blog a podobně), ale také například i aplikace by měly mít v současnosti na zřeteli důležitý cíl. Nabídnout návštěvníkovi, kterého krvopotně dostali na své stránky, co nejlepší uživatelskou zkušenost.
Proč je použitelnost důležitá pro návštěvníky a majitele webu?
Uživatelsky přívětivá webová stránka, která klade důraz na maximální možnou použitelnost, je win-win situace, ze které profitují oba. Majitel webu i uživatel.
Zlepšení použitelnosti = lepší uživatelská zkušenost
Návštěvníci stránek ocení, pokud se dokážou v obsahu rychle zorientovat a nemusí po informaci pátrat dlouhé minuty. Někdy dokonce marně. Podobně je to i ve fázi, kdy mají už nákup vložený v košíku, ale zdlouhavý formulář s kolonkami s nesmyslnou validací je připraví o nervy už ve druhém kroku. Výsledek? Uživatel web opouští a s největší pravděpodobností se mu bude obloukem vyhýbat. I když má možná nejlepší ceny.
Naopak, vytuněnou webovou stránku z pohledu UX, která mu nehází klacky pod nohy, rád navštíví znovu, případně napíše pozitivní recenzi nebo ji doporučí svým známým.
Co přináší zlepšení použitelnosti majiteli webu?
V množství konkurence stojí dnes skutečně nemalou námahu zákazníka na web nalákat. Ať už si platíte reklamní kampaně, nebo budujete kvalitní webovou stránku z pohledu SEO, bylo by škoda přijít o něj z důvodu, že je web nepoužitelný. Na stránkách, které nepokulhávají ve výše zmíněných bodech, návštěvníci s lehkostí provedou přesně ty konverze, které od nich očekáváte.
UIČKOVSKÝ TIP: Sledujete kromě makrokonverzí (nákup, objednávka, vyplnění formuláře) na svém webu i mikrokonverze? Přečtěte si, proč je nepodceňovat a jak díky nim rychleji dosáhnout cílů.
Použitelnost navíc výrazně ovlivňuje i zmíněné SEO a tedy pozice, které web v rámci výsledků vyhledávání obsadí. Platí, že čím déle návštěvník na stránkách stráví, tím je algoritmus vyhledávače považuje za relevantnější. Opačný případ je, pokud se člověk už po prvních sekundách neumí na stránce zorientovat a opouští ji – zvyšuje tím míru okamžitých odchodů (tzv. bounce rate) a v rámci optimalizace pro vyhledávač ztrácí cenné body.
Lepší použitelnost tak výrazně napomáhá
- zvyšovat konverzní poměr (více dosažených cílů – prodej, objednávka)
- zvyšovat návštěvnost stránek (prolinkování mezi souvisejícím obsahem, plynulá a bezproblémová cesta webem)
- budovat povědomí o značce (vytuněná uživatelská zkušenost přináší pozitivní recenze a budování brandu díky doporučením)
- přispívat kladnému hodnocení z pohledu SEO
Základní prvky použitelnosti webu
Aby získal návštěvník stránek co nejlepší uživatelskou zkušenost, je možné rozdělit prvky použitelnosti webu na několik oblastí. Kromě těch vizuálních (přehlednost, responzivní design) jsou tu i obsahové a technické parametry, které dělají webové stránky použitelnějšími. Které patří mezi ty nejzákladnější?
Srozumitelná a jasná navigace
Z jedné strany je to zmíněný obsah a z druhé její zobrazení. Věcné a trefné názvy, z kterých uživatel jasně pochopí, co se mu po výběru zobrazí, jsou pro jeho orientaci v menu základem. Druhou stranou mince je její vizuální provedení navigace. Z něho by mělo být nad slunce jasné, kde se právě uživatel nachází, jak se snadno dostane zpět, případně do jiné části webu.
Strukturované informace a přehledný obsah
Také souvisí s bezproblémovou orientací na stránce. Existují určité zaužívané prvky, které uživatel intuitivně hledá v hlavním menu. Pokud je obsahu nebo informací více, je vhodné je logicky rozdělit na důležitější a méně důležité a vytvořit strukturu, která návštěvníkovi cestu stránkou usnadní. Tak například, máte kontaktní informace uvedené dostatečně zřetelně? Umí je návštěvník stránek kdykoliv rychle najít?
Rychlost načítání stránek
To, jak rychle se web zobrazí a jak svižně dokáže reagovat na podněty návštěvníka, je dnes klíčovým parametrem uživatelské zkušenosti. Pomalé weby zákazníci opouštějí. Podle dat od Google je dokonce opustí více než 53% v okamžiku, pokud se stránka nenačte do 3 sekund. Více o tom, jak rychlost webu ovlivňuje konverze jsme psali v článku Konverze je ovlivněna rychlostí webu. Jak ji zlepšit?
Srozumitelnost a tón hlasu
Pokud chcete, aby návštěvníci porozuměli vašemu obsahu, nezanedbávejte jeho srozumitelnost. Dejte si pozor, abyste nepoužívali příliš technickou terminologii a obsah svých sdělení interpretovali dostatečně srozumitelně pro svou cílovou skupinu. Detail, který také dokáže ovlivnit uživatelskou zkušenost a to, zda se ze zákazníka stane návštěvník, je tón, kterým s ním stránka komunikuje.
Přehledné formuláře
Formuláře jsou často drobnost, na kterou se z pohledu použitelnosti zapomíná. Zbytečné kolonky, okleštěná validace, špatně komunikované informace a tvary, ve kterých je doplnit, často způsobí, že nad nimi zákazník zalomí rukama a odejde ke konkurenci. Obzvláště pozor, pokud je vyplnění formuláře hlavní konverzí, kterou sledujete.
UIČKOVSKÝ TIP: Inspiруjte se případovou studií pro Generali, kde jsme zlepšili použitelnost kalkulačky pro výpočet pojistného a zvýšili tak klientovi konverze o 56%.
Jak zlepšit použitelnost webu?
O lepší použitelnost vašeho e-shopu nebo webu můžete z části přičinit i sami. A to hned na několika úrovních. Druhou možností je svěřit ji odborníkům a získat tak odpovědi nejen na otázky co je špatně, ale také jak to vylepšit.
Zlepšete obsah
Díky nástrojům jako například Google Search Console můžete zjistit, jak návštěvníci vaše stránky vyhledávají. Tyto zjištění snadno pomocí optimalizace snadno implementujete do obsahu stránek na potřebná místa. Celkem určitě si můžete projít i formuláře (kontaktní, objednávkový a pod.), které na stránkách máte. Snažte se snížit počet kolonek na ty nejnutnější a jasně popsat, co má být jejich obsahem. Nakonec platí, že obsah je nástroj, který zastává ve vašem webu úlohu průvodce. Zaměřte se na přínosné texty v popisech,