Ve společnosti ui42 jsme překonali hranici 100 úspěšných usability testování.

Ve společnosti ui42 jsme překonali hranici 100 úspěšných usability testování.

Na podzim jsme v ui42 zaznamenali významný milník. V našem UX labu jsme uskutečnili už sté testování použitelnosti. Ptáte se právě, co to vlastně použitelnost je? Proč ji testujeme a co je UX lab? Všechno se dozvíte v následujících řádcích. 

Co je testování webu či aplikace, známé také jako usability testování?

Usability testing je kvalitativní druh výzkumu, při kterém sledujeme reálného uživatele během práce s testovaným objektem (např. e-shop, informační web, mobilní aplikace), na základě předem definovaných úkolů. Testování vede odborný moderátor a průběh testu je zaznamenáván (obraz i zvuk) pro účely dalších analýz. Výzkum může probíhat v kontrolovaném prostředí UX laboratoře, na dálku, či v jiném, pro test přirozeném prostředí (např. výrobní hala, ulice a pod.).

Testování webu je feedback, který mění pohled na věci

Mnozí majitelé a provozovatelé e-shopů, a také korporátních stránek, často hledají příčiny, proč obchod nefunguje tak, jak by podle jejich představ měl. Víte, například, proč potenciální zákazník opustí košík a nedokončí objednávku? Proč máte tak vysokou míru opuštění landing page bez toho, aby proběhla požadovaná konverze? Testování webu, e-shopu nebo aplikace odpoví na všechny tyto a jim podobné otázky

Protože právě uživatelsky vyladěný web, který dokáže převést návštěvníka k jeho cíli (nákup zboží, objednávka služby a pod.) plynule a bez překážek, dokáže uspět v konkurenčním boji a zanechat v zákazníkovi pozitivní dojem. Případně i cennou recenzi, doporučení a také jeho návrat při dalším nakupování.

Jak probíhá usability testování?

Díky moderovanému rozhovoru je možné klást respondentům doplňující otázky a dozvědět se informace nejen o testovaném uživatelském rozhraní, ale o samotném produktu či službě, kterou reprezentují. Výsledky testování se následně zpracují do výstupu, který jasně zadefinuje, kde jsou problematické body a které části webu nebo aplikace si vyžadují zásah. 

Kdy je potřeba dělat UX testování a komu ho doporučujeme? 

Protože jsou výsledkem takového testování objektivní reakce potenciálních návštěvníků – uživatelů, neexistuje segment nebo e-commerce projekt, který by z něj nevytěžil cenné informace. Ať už se jedná o e-shop, informační web, jednostránkový web, aplikaci, porovnávač, webové stránky státní a veřejné správy.

Ve kterých fázích životního cyklu webu či aplikace doporučujeme testování absolvovat, aby mělo co největší přínos?

  • Před prvním spuštěním, přidáváním nových funkcí nebo při redesignu. Získáte tak jistotu, že změny, které vypouštíte do světa, jsou pro uživatele srozumitelné. Navíc, pokud plánované změny otestujete na prototypech před programováním, nebudete muset nalezené nedostatky nákladně opravovat později.
  • Periodické testování pro hodnocení dlouhodobého vývoje a výkonnosti. Hlavně větší firmy stanovením kvantitativních ukazatelů sledují, zda se použitelnost v čase vyvíjí k lepšímu a mohou pozorovat slabá místa, na která se musí soustředit při dalším rozvoji.

Testování webů v ui42 překonalo hranici 100, úspěšně testujeme už 14 let

My, v ui42, se těšíme, že stále více a více provozovatelů webů a desktopových či mobilních aplikací si uvědomuje důležitost a přínosy testování. A jsme, samozřejmě, hrdí na to, že jsme mohli být průkopníky tohoto druhu výzkumu na Slovensku. 

Za 14 let testování jsme pro 59 klientů analyzovali weby a aplikace s 834 respondenty. Testovali jsme nejen po slovensky, ale například i v angličtině nebo maďarštině. Nakonec, někteří naši klienti nezůstali jen u jednoho projektu. Příkladem je společnost T-Mobile, pro kterou jsme usability testing realizovali 14 krát a také Slovenská spořitelna, s kterou máme za sebou zatím 7 projektů. Prostory našeho UX labu využili například i Profesia, VÚB banka, Sygic, Microsoft, HP Slovakia, HB Reavis, Firotour, Generali a mnoho dalších. 

Dlouhou dobu jsme interně řešili nízkou konverzní míru naší kalkulačky na povinné ručení. Společně s uičkem jsme se pustili do testování použitelnosti, přičemž se podařilo chytit množství UX chyb a nedostatků, které při vyplňování kalkulačky uživatelům překážely, ale sami jsme je předtím nedokázali identifikovat. Zároveň jsme dostali konkrétní návrhy na úpravy a vylepšení, které nám výrazně pomohly zvýšit konverzní míru kalkulačky a dostat ji kvalitativně na novou úroveň.

Radoslav Bujna, Generali

Jak jsme začínali a jak vznikl UX lab v domečku na Haydnově

V uičku jsme řešili webdesign vždy na profesionální úrovni. A i když jsme vytvářeli projekty pod taktovkou vystudovaných designérů, zakládaly se na jejich subjektivním vnímání a aktuálních trendech. To, co výslednému webu vždy chybělo, byla právě objektivní a reálná zpětná vazba od uživatelů. Díky tomuto uvědomění si a také vzdělávání (například účastí na přednáškách lídrů v UX použitelnosti a výzkumu – společnosti Nielsen Norman) jsme v červnu v roce 2008 uskutečnili naše první UX testování.

Na začátku jsme testování webů řešili v pronajatých prostorách. Když jsme se však v roce 2010 stěhovali do nových prostor, jednou z našich požadavků na úpravu interiéru bylo právě vytvoření unikátní UX laboratoře s polopropustným zrcadlem.  

Martin Krupa, spoluzakladatel ui42

A právě v tomto UX labu jsme na podzim 2021 na pozadí pomyslných oslavných fanfár uskutečnili naše v pořadí už sté uživatelské testování. A i když si situace v době pandemie vyžádala určité přizpůsobení některých procesů, s plnohodnotnými výsledky (a novými zkušenostmi, které nás posunuly opět vpřed) jsme testovali i v posledních letech. A nadále plánujeme!

Stále váháte, zda svůj projekt podrobit testování použitelnosti? Díky dlouholetým zkušenostem s testováním webů vás v ui42 provedeme celým procesem přípravy (stanovení cílů, scénář testování, rekrutace respondentů, případně i výroba prototypů), exekuce a následného reportování výsledků s hodnocením závažnosti a doporučeními na vylepšení. Stačí, když se nám ozvete.

VÍCE O TESTOVÁNÍ WEBŮ

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.