Influencer marketing: Jak najít perlu mezi influencery
Ačkoliv obecně platí, že zde vždy byli lidé, kteří měli vliv, dnes se význam slova influencer spojuje především se sociálními sítěmi. Dokonce se řadí k nástrojům online marketingu s vlastním označením influencer marketing. Přečtěte si více o tom, co je influencer, jak probíhá spolupráce s ním a jak si vybrat toho správného.
Co nebo kdo je influencer?
Social media influencer je osoba, která má schopnost ovlivňovat jiné osoby nebo celé publikum. Odvozený od anglického slova influence (ovlivňovat) označuje tento pojem někoho, kdo svým vystupováním (příspěvky, blogy, videa, komentáře apod.) v rámci sociální sítě dokáže ovlivnit myšlení nebo chování ostatních uživatelů. Pokud je to okruh lidí, který ho sleduje, mluvíme o followerech.
Influencerem je často veřejně známá osoba, například ze showbyznysu, politiky, ale i médií nebo sportu. Klidně to však může být i vzdělaný odborník nebo šikovná máma na mateřské, která je na sociální síti aktivní a má co svým sledujícím sdělit (názory, reference, útržky ze svého soukromí a podobně).
Typy influencerů: kdo má jakou výhodu?
I influencery můžeme rozdělit do různých oblastí. Například podle toho, čím se zabývají nebo jak velké publikum dokážou oslovit.
Podle velikosti mluvíme o:
Mikro-influencerech
Jejich publikum je velikosti maximálně 10 000 followerů. Klidně však i ve stovkách. I když se na první pohled může zdát, že spolupráce s takovýmto influencerem nemá smysl, zdání klame. Vhodně zvolený mikro-influencer může zajistit překvapivě vysoký dosah. Zvláště v případě, kdy jde o specialistu nebo odborníka, který má ve specifickém okruhu lidí vliv. Pokud tisícovka jeho sledujících ve většině miluje tatranskou turistiku, propagace funkční šátky s nápisem miluji Tatry rozhodně za zvážení spolupráce stojí.
Makro-influencerech
Makro-influenceri, s velikostí publika okolo milionu sledujících, mají obvykle cílovou skupinu širší (věkově, zájmy apod.). Často jsou to veřejně známé osobnosti nebo celebrity. Pokud se chystáte oslovit některého z nich, měla by se cílová skupina částečně překrývat s tou vaší. S nárůstem followerů obvykle přímo úměrně souvisí i odměna pro influencera.
Influencer vs. ambasador
Kromě pojmu influencer se dnes často setkáváme s výrazem ambasador. Na první pohled se může zdát, že jde o stejné pozice a také nástroje, které používají. Rozdíl je však důležitý. Ambasadorství je v zásadě dlouhodobou spoluprací, která se opírá nejen o jeden či dva příspěvky na sociální síti. Ambasadoři se s produktem nebo značkou více ztotožňují, ukazují ji svému publiku při různých příležitostech a v podstatě ji považují za výlučnou v rámci konkurenčního boje. Influencer, naopak, může pracovat s různými značkami, klidně i jednorázově.
Influencer marketing – jaké jsou výhody a úskalí?
Influencer marketing je součástí performance marketingu. Základem je osoba influencera, která prostřednictvím komunikačních kanálů, na kterých působí, propaguje produkt, výrobek nebo službu. V rámci marketingové strategie může být cílem influencer marketingu například i zvýšení povědomí o značce a budování brandu. Způsob a rozsah, jak přesně proběhne propagace, je věcí dohody mezi influencerem a společností nebo agenturou, která značku zastupuje.
Výhody influencer marketingu
Influencer je přímým prostředníkem poselství. Ať už je to jasná propagace, nebo upřímné doporučení a recenze, informaci prostředkuje lidem, kteří ho z nějakého důvodu sledují a vnímají jeho poselství. Jeho publikum má tedy velkou tendenci věřit jeho chvále na veganskou zubní pastu nebo nejnovější model smartphonu. Kromě toho influencer marketing výrazně:
- Přispívá k důvěryhodnosti značky
Stejně, jako v případě produktu nebo služby, i značce dokáže výrazně pomoci, pokud ji ti správní influenceri vhodně propagují ve svých příspěvcích.
- Pomáhá oslovit cílovou skupinu
Osoba influencera je prodlouženou rukou, pomocí které se produkt nebo služba dostanou přímo k cílové skupině, pokud je shodná s followery.
- Zvyšuje míru angažovanosti potenciálních zákazníků
Díky příspěvkům soutěžního typu nebo ankety se prostřednictvím komentářů zvyšuje angažovanost publika, které tak nepřímo šíří povědomí i mezi své přátele a propojení v síti.
Kromě zřejmých výhod je tu také několik úskalí, na které je třeba při využívání influencer marketingu brát ohled. V první řadě je to vhodný výběr influencera, který je alfou-omegou úspěšné kampaně nebo dlouhodobé spolupráce. Pokud si totiž nevyberete správně, výsledek může mít dokonce opačný efekt a utrpět může například důvěryhodnost propagace, na kterou je už publikum citlivé.
Protože si uživatelé sociálních sítí podvědomě spojují produkty, služby nebo značky s konkrétními influencery, snadno se v případě nějakého jejich selhání může stát, že vás strhnou s sebou.
Zároveň platí, že při nevhodném nastavení vzniká často situace, kdy možná náklady na kampaň převýší výnosy z celé propagace. Například v případech, kdy značky investují velký obnos do krátkodobé spolupráce s influencerem, který má sice široké publikum, ale jeden příspěvek za tisíce eur zapadne mezi jinými reklamami v jeho profilu.
Jak vybrat vhodného influencera?
Data versus šestý smysl
Na první pohled se může zdát, že jich je jako hub po dešti. V Data on Steroids zmapovali přibližně 50 000 profilů, aby vytvořili mapu slovenského Instagramu a vytvořili žebříček TOP 1700. Jak nám Ján Stareček na Website Story IV. prozradil, i v případě influencer marketingu platí, že správná rozhodnutí stojí na kvalitních datech. Mimochodem, věděli jste že, o úspěchu nerozhoduje počet sledujících ani výška engagementu, ale počet zmínek, ve kterých se osoba objeví?
Proč vůbec influencer marketing řešit? Stále platí, že lidé se raději baví s lidmi, ne se značkami. Kromě toho, každá z nich má svůj strop, ale díky influencerům dosáhne většího zásahu.
Website Story IV.: Ján Stareček, Marketing Director Data on Steroids
Na druhé straně je tu ale pohled samotných influencerů, kteří se dokážou na tento propagační kanál podívat s nadhledem. Příkladem je oblíbený Fero JOKE. Klíčem k úspěchu každého influencera je podle něho nejen pohled přes čísla followerů, lajků nebo komentářů, ale především jakýsi šestý smysl. Ten mu vždy pomáhá odhadnout, zda má spolupráce se značkou nebo společností smysl. Jinak řečeno, i influencerům doporučuje vybírat si jen takové spolupráce, kterým sami věří.
Při dlouhodobých spolupracích je důležité zamyslet se nad tím, zda budu schopen dlouhodobě vytvářet obsah, který mé sledující pobaví. Zda budu mít nápady. Nebaví mě kopírovat to, co už někdo udělal. Největší inspiraci přitom nacházím v běžném životě.
Website Story IV.: Fero JOKE, influencer
Více o influencer marketingu z pohledu za oponou nám Fero vyprávěl v rámci e-commerce eventu Website Story IV. Podívejte se na krátký záznam.
Podle čeho se tedy rozhodovat při výběru influencera?
Hodnoty a témata
Každý influencer má své záliby, vyznává určité hodnoty, ke kterým se hlásí nebo propaguje jim blízká témata. Právě to by mělo při hledání vhodného adepta na spolupráci na prvním místě. Pokud sportovec propaguje tenisky na běh nebo lektorka permakultury prodejce semínek, je to přirozené a věrohodné. A především mají takovéto příspěvky největší šanci zasáhnout lidi, kteří influencera právě kvůli danému tématu sledují