Neperformuje vám webová stránka? Jen vytvořit web nestačí.

Webová stránka je základem pro fungování v online prostoru. V případě elektronického obchodu zastupuje kamennou prodejnu. Je zároveň skvělým nástrojem pro sdělení informací nebo prezentaci – služeb, aktivit, portfolia a podobně. Tvorba webové stránky je však jen prvním krokem k tomu, abyste získali funkční nástroj k vašemu online byznysu. Co všechno byste měli vzít v úvahu, chcete-li, aby váš web splnil očekávaný cíl?

Neperformuje vám webová stránka? Jen vytvořit web nestačí.

Neperformuje vám webová stránka? Jen vytvořit web nestačí.

Webová stránka je základem pro fungování v online prostoru. V případě elektronického obchodu zastupuje kamennou prodejnu. Je zároveň skvělým nástrojem pro sdělení informací nebo prezentaci – služeb, aktivit, portfolia a podobně. Tvorba webové stránky je však jen prvním krokem k tomu, abyste získali funkční nástroj k vašemu online byznysu. Co všechno byste měli vzít v úvahu, chcete-li, aby váš web splnil očekávaný cíl?

Neperformuje vám webová stránka? Jen vytvořit web nestačí.

Responzivní web a jeho rychlost jsou při tvorbě webové stránky klíčové 

Není jedno, na čem webová stránka stojí 

Jednou z prvních otázek, kterou při tvorbě webové stránky potřebujete rozlousknout, je její technologické řešení. Na výběr máte z několika možností. Buď se rozhodnete pro hotovou šablonu, nebo si necháte vytvořit web na míru. Zatímco v prvním  – cenově dostupnějším případě platí, že můžete svou webovou stránku jednoduše a rychle naplnit, v případě webové stránky na míru je výhodou flexibilita a unikátní řešení. Při e-shopech a webových stránkách, které fungují na bázi šablony, narazíte na určitá omezení, například z pohledu přizpůsobení, optimalizace a podobně. Webová stránka na míru, postavená na flexibilním CMS přináší možnosti, jak svému online byznysu otevřít bránu dokořán (dokonce i do světa) – originálním designem, vyladěnou funkčností, rychlostí či propojením na jiné systémy (ERP, platební brány a podobně).

Responzivní design je dnes must-have 

Důležitým krokem, už při tvorbě stránky, je responzivní design. To znamená, že se design webové stránky přizpůsobí zařízení (velikosti monitoru), ze kterého si uživatel právě web prohlíží. Důležité je nejen uspořádání jednotlivých prvků na stránce, ale také jejich množství a design, díky kterému budou viditelné a snadno použitelné. Neresponzivní web je po rychlosti hned druhým důvodem, proč návštěvníci stránky odcházejí. Podle výzkumů společnosti Google upřednostňuje až 72% uživatelů právě používání mobilních zařízení.

Rychlý web přináší více zákazníků 

Rychlost webu je dnes parametrem, který rozhoduje o tom, zda si zákazník objedná produkt v nabídce nebo ne. Až 82 % návštěvníků webu ovlivňuje podle statistik pomalé načítání a slimáčí tempo reakcí webové stránky. Naopak, stránky, které se načítají do jedné sekundy, dosahují až 3x vyšší konverzní poměr. Příkladem je i slovenský e-shop Feedo, kde se nám podařilo díky rychlejšímu načítání stránky dosáhnout v krátkém období o 5,2% vyšší konverzní poměr a také vyšší průměrnou hodnotu objednávky (viz. případová studie).

UIČKOVSKÝ TIP: Konverzní poměr je jedna z nejdůležitějších metrik, které byste měli v rámci dat na webu sledovat. Říká o tom, jaké procento návštěvníků skutečně provedlo cíl, který sledujete – konverzi. Jinak řečeno, kolik dokončilo objednávku nebo vás kontaktovalo prostřednictvím formuláře.

Nepodceňujte optimalizaci webu 

Proč optimalizovat web? 

Webová stránka, která je responzivní a dostatečně rychlá, má už z pohledu optimalizace plusové body. O co vlastně jde? SEO – optimalizace pro vyhledávače je často podceňovaným parametrem, který majitelé webů neřeší. Zatímco v případě placených marketingových kampaní lze dosáhnout téměř okamžitých výsledků, optimalizace pro vyhledávač je během na delší trať. Pokud se na ni dáte, v cíli vás čekají výsledky v podobě nových návštěvníků webu, kteří k vám zavítají z organického – neplaceného vyhledávání

UIČKOVSKÝ TIP: Při otázce jak optimalizovat web? je důležité podotknout, že nejde jen o roboty Google (na Slovensku jde o nejpoužívanější vyhledávač, proto u nás SEO = optimalizace pro vyhledávač Google) a nějaká přesně stanovená pravidla (seznam 200 hodnotících faktorů najdete zde). Na optimalizaci webu je potřeba hledět s ohledem na uživatele. Pokud dokáže web naplnit jeho potřebu nebo odpovědět na otázky, získává cenné body i z pohledu SEO. Více si o tom můžete přečíst v článku o průniku SEO a UX.

On-page, off-page a technické SEO 

Cílem optimalizace webu pro vyhledávač je obsadit co nejlepší příčky ve výsledcích vyhledávání. Ideálně, umístit se na první stránce s výsledky – SERPe. Podle statistik totiž jen 63% uživatelů klikne na některý z výsledků na druhé straně. SEO zahrnuje hned několik oblastí, z pohledu kterých lze webovou stránku optimalizovat. Technické SEO, on-page a off-page SEO. Kým v prvním případě jde o množství parametrů, jako například již zmíněná rychlost stránky, sitemap, přehledná struktura stránky pro roboty či správná indexace, další dvě části řeší přímo optimalizaci na stránce a mimo ni. 

Nosným prvkem v rámci on-page SEO je analýza klíčových slov. Díky ní zjistíte, jaké výrazy a klíčové fráze lidé v souvislosti s vaším online byznysem vyhledávají. Ty je potřeba vhodně zapracovat do obsahu na stránce, ale i důležitých částí, jako jsou názvy, titulky (případně metapopisy) nebo popisy obrázků. Dalším důležitým faktorem, který ovlivňuje umístění webu ve vyhledávání, je interní prolinkování v rámci webu a relevantní obsah.

Off-page SEO je soubor praktik, pomocí kterých můžete zlepšit pozice webové stránky na externích kanálech. Příkladem je dobře zvládnutý linkbuilding, aktivita na sociálních sítích, recenze nebo jakákoli tvorba obsahu na jiných portálech či webech, kterou nasměrujete na ten váš.

Kvalitní webová stránka je user-friendly 

Co je UX a UI? 

V množství konkurence vyhrává ten web, s kterým má návštěvník pozitivní uživatelskou zkušenost (UX – user experience). Jde o soubor hodnotících faktorů, které během interakce se stránkou nabude. Jinak řečeno, zda bez problémů dokáže najít odpovědi na své otázky, vyhledat zboží podle svých preferencí nebo rychle a pohodlně nakoupit na pár kliků. S UX se pojí i UI – user interface (uživatelské rozhraní). To zastřešuje konkrétní prvky, jejich design a funkčnost, které by měly být z uživatelského pohledu vyladěné tak, aby návštěvník získal co nejlepší zkušenost s webem. UX a UI jsou sice dva různé pojmy, ale zároveň spolu velmi úzce souvisí. O rozdílech mezi nimi jsme psali v článku na našem blogu.

Co přináší UX pro web? 

Uživatelská zkušenost je důležitý faktor, na který by se měla zaměřit zásadní pozornost každého webu, e-shopu nebo aplikace. Proč?

Výhody UX 

  • UX/UI design, vytvořený na základě best practices a výstupů z UX testování, usnadňuje uživateli interakci s webovou stránkou a odstraňuje z jeho nákupní cesty překážky.
  • Pokud webová stránka odpovídá potřebám uživatele, je vysoká pravděpodobnost, že se z návštěvníka stane zákazník. V opačném případě platí, že až 89 % spotřebitelů nakoupí po špatné uživatelské zkušenosti u konkurence.
  • UX pomáhá budovat loajalitu zákazníků. Pokud jsou s nákupem nebo informacemi spokojeni, s největší pravděpodobností se vrátí zpět a stránku doporučí prostřednictvím recenze
  • UX design je klíčem k vytvoření zajímavého, poutavého a přínosného webu v rámci budování povědomí a brand marketingu
  • UX sníží míru okamžitých odchodů – bounce rate. Tato metrika
Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.