Neperformuje vám webová stránka? Jen vytvořit web nestačí.

Webová stránka je základem pro fungování v online prostoru. V případě elektronického obchodu zastupuje kamennou prodejnu. Je zároveň skvělým nástrojem pro sdělení informací nebo prezentaci – služeb, aktivit, portfolia a podobně. Tvorba webové stránky je však jen prvním krokem k tomu, abyste získali funkční nástroj k vašemu online byznysu. Co všechno byste měli vzít v úvahu, chcete-li, aby váš web splnil očekávaný cíl?

Neperformuje vám webová stránka? Jen vytvořit web nestačí.
Neperformuje vám webová stránka? Jen vytvořit web nestačí.

Webová stránka je základem pro fungování v online prostoru. V případě elektronického obchodu zastupuje kamennou prodejnu. Je zároveň skvělým nástrojem pro sdělení informací nebo prezentaci – služeb, aktivit, portfolia a podobně. Tvorba webové stránky je však jen prvním krokem k tomu, abyste získali funkční nástroj k vašemu online byznysu. Co všechno byste měli vzít v úvahu, chcete-li, aby váš web splnil očekávaný cíl?

Neperformuje vám webová stránka? Jen vytvořit web nestačí.

Responzivní web a jeho rychlost jsou při tvorbě webové stránky klíčové 

Jednou z prvních otázek, kterou při tvorbě webové stránky potřebujete rozlousknout, je její technologické řešení. Na výběr máte z několika možností. Buď se rozhodnete pro hotovou šablonu, nebo si necháte vytvořit web na míru. Zatímco v prvním  – cenově dostupnějším případě platí, že můžete svou webovou stránku jednoduše a rychle naplnit, v případě webové stránky na míru je výhodou flexibilita a unikátní řešení. U e-shopů a webových stránek, které fungují na bázi šablony, narazíte na určitá omezení, například z pohledu přizpůsobení, optimalizace a podobně. Webová stránka na míru, postavená na flexibilním CMS přináší možnosti, jak svému online byznysu otevřít bránu dokořán (dokonce i do světa) – originálním designem, vyladěnou funkčností, rychlostí či propojením na jiné systémy (ERP, platební brány a podobně).

Responzivní design je dnes must-have 

Důležitým krokem, už při tvorbě stránky, je responzivní design. Znamená to, že se design webové stránky přizpůsobí zařízení (velikosti monitoru), ze kterého si uživatel právě web prohlíží. Důležité je nejen uspořádání jednotlivých prvků na stránce, ale také jejich množství a design, díky kterému budou viditelné a snadno použitelné. Neresponzivní web je po rychlosti hned druhým důvodem, proč návštěvníci stránky opouštějí. Podle výzkumů společnosti Google upřednostňuje až 72% uživatelů právě používání mobilních zařízení.

Rychlý web přináší více zákazníků 

Rychlost webu je dnes parametrem, který rozhoduje o tom, zda si zákazník objedná produkt v nabídce nebo ne. Až 82 % návštěvníků webu ovlivňuje podle statistik pomalé načítání a šnečí tempo reakcí webové stránky. Naopak, stránky, které se načítají do jedné sekundy, dosahují až 3x vyšší konverzní poměr. Příkladem je i slovenský e-shop Feedo, kde se nám podařilo díky rychlejšímu načítání stránky dosáhnout v krátkém období o 5,2% vyšší konverzní poměr a také vyšší průměrnou hodnotu objednávky (viz. případová studie).

UIČKOVSKÝ TIP: Konverzní poměr je jedna z nejdůležitějších metrik, které byste měli v rámci dat na webu sledovat. Říká o tom, jaké procento návštěvníků reálně vykonalo cíl, který sledujete – konverzi. Jinak řečeno, kolik dokončilo objednávku nebo vás kontaktovalo prostřednictvím formuláře.

Nepodceňujte optimalizaci webu 

Proč optimalizovat web? 

Webová stránka, která je responzivní a dostatečně rychlá, má už z pohledu optimalizace plusové body. O co vlastně jde? SEO – optimalizace pro vyhledávače je často podceňovaným parametrem, který majitelé webů neřeší. Zatímco v případě placených marketingových kampaní lze dosáhnout téměř okamžité výsledky, optimalizace pro vyhledávač je během na delší trať. Pokud se však na něj dáte, v cíli vás čekají výsledky v podobě nových návštěvníků webu, kteří k vám zavítají z organického – neplaceného vyhledávání

UIČKOVSKÝ TIP: Při otázce jak optimalizovat web? je důležité podotknout, že nejde jen o roboty Google (v Česku jde o nejpoužívanější vyhledávač, proto u nás SEO = optimalizace pro vyhledávač Google) a nějaká přesně stanovená pravidla (seznam 200 hodnotících faktorů najdete zde). Na optimalizaci webu je třeba hledět se zřetelem na uživatele. Pokud dokáže web naplnit jeho potřebu nebo zodpovědět otázky, získává cenné body i z pohledu SEO. Více si o tom můžete přečíst v článku o průniku SEO a UX.

On-page, off-page a technické SEO 

Cílem optimalizace webu pro vyhledávač je obsadit co nejlepší příčky ve výsledcích vyhledávání. Ideálně, umístit se na první stránce s výsledky – SERPe. Podle statistik totiž jen 63% uživatelů klikne na některý z výsledků na druhé straně. SEO zahrnuje hned několik oblastí, z pohledu kterých lze webovou stránku optimalizovat. Technické SEO, on-page a off-page SEO. Kým v prvním případě jde o množství parametrů, jako například již zmíněná rychlost stránky, sitemap, přehledná struktura stránky pro roboty či správná indexace, další dvě části řeší přímo optimalizaci na stránce a mimo ni. 

Nosným prvkem v rámci on-page SEO je analýza klíčových slov. Díky ní zjistíte, jaké výrazy a klíčové fráze lidé v souvislosti s vaším online byznysem vyhledávají. Ty je třeba vhodně zapracovat do obsahu na stránce, ale i důležitých částí, jako jsou názvy, titulky (případně metapopisy) nebo popisy obrázků. Dalším důležitým faktorem, který ovlivňuje umístění webu ve vyhledávání, je interní prolinkování v rámci webu a relevantní obsah.

Off-page SEO je množina praktik, pomocí kterých můžete zlepšit pozice webové stránky na externích kanálech. Příkladem je dobře zvládnutý linkbuilding, aktivita na sociálních sítích, recenze nebo jakákoli tvorba obsahu na jiných portálech či webech, kterou nasměrujete na ten váš.

Kvalitní webová stránka je user-friendly 

Co je UX a UI? 

V množství konkurence vyhrává ten web, s kterým má návštěvník pozitivní uživatelskou zkušenost (UX – user experience). Jde o soubor hodnotících faktorů, které během interakce se stránkou nabude. Jinak řečeno, zda bez problémů dokáže najít odpovědi na své otázky, vyhledat zboží podle svých preferencí nebo rychle a pohodlně nakoupit na pár kliků. S UX se spojuje i UI – user interface (uživatelské rozhraní). To zastřešuje konkrétní prvky, jejich design a funkčnost, které by měly být z uživatelského pohledu vyladěny tak, aby návštěvník získal co nejlepší zkušenost s webem. UX a UI jsou sice dva různé pojmy, ale zároveň spolu velmi úzce souvisí. O rozdílech mezi nimi jsme psali v článku na našem blogu.

Co přináší UX pro web? 

Uživatelská zkušenost je důležitý faktor, na který by se měla upřít zásadní pozornost každého webu, e-shopu nebo aplikace. Proč?

Výhody UX 

  • UX/UI design, vytvořený na základě best practices a výstupů z UX testování, ulehčuje uživateli interakci s webovou stránkou a odstraňuje z jeho nákupní cesty překážky.
  • Pokud webová stránka odpovídá potřebám uživatele, je vysoká pravděpodobnost, že se z návštěvníka stane zákazník. V opačném případě platí, že až 89 % spotřebitelů nakoupí po špatné uživatelské zkušenosti u konkurence.
  • UX pomáhá budovat loajalitu zákazníků. Pokud jsou s nákupem nebo informacemi spokojeni, s největší pravděpodobností se vrátí zpět a stránku doporučí prostřednictvím recenze
  • UX design je klíčem k vytvoření zajímavého, poutavého a přínosného webu v rámci budování povědomí a brand marketingu
  • UX snižuje míru okamžitých odchodů – bounce rate. Tato metrika je důležitá i pro SEO. Čím nižší míra okamžitých odchodů a delší strávený čas na stránkách, tím pozitivnější signál pro vyhledávač, že je web pro vyhledávanou frázi správně optimalizován a pro uživatele jeho obsah relevantní. 
  • UX zvyšuje konverze. Čím jednodušší zákazník najde produkt, který potřebuje, a zároveň si v jednom kroku může do košíku přihodit i související produkty, tím dříve klikne na tlačítko OBJEDNAT.
  • Čím lepší UX, tím méně telefonátů na zákaznickou podporu. Jinak řečeno, méně dotazů typu: nevím dokončit objednávku, nevím si vybrat dopravu, nevím najít ty žluté boty, vyplnil jsem formulář a co dál, jak mám vrátit zboží, atd…

Účinná internetová reklama zatřese konkurencí 

Který způsob reklamy na internetu si zvolit? 

Pojmy jako online marketing, digital web marketing nebo performance marketing zahrnují množství způsobů propagace na internetu. Každý z nich má různé výhody. Vybrat byste si měli podle toho, jaké jsou vaše cíle, kdo je vaší cílovou skupinou a kde se pohybuje nejvíce (například zda je vaše publikum spíše na Facebooku nebo preferuje Tik Tok videa). Nemusíte si však vybírat jen jeden kanál. Za účinnou internetovou reklamou stojí jednoznačně dobře vyskládaný marketingový mix. 

Google reklama 

Reklama v rámci Google platformy sama o sobě zahrnuje velké množství typů propagace. Nejčastěji používanou formou je PPC reklama, kde se cena účtuje až ve chvíli, kdy uživatel na reklamní sdělení klikne. I zde si však můžete vybrat z několika formátů – placená reklama ve výsledcích vyhledávání, kampaně v rámci Google Nákupů nebo atraktivní bannerové kampaně. Výhodou Google reklamy je její cílení, měřitelnost a optimalizace díky Google nástrojům (Google Ads, Google Analytics), flexibilita při úpravách a také okamžité výsledky.

UIČKOVSKÝ TIP: Google Shopping kampaně jsou skvělou možností, jak nabídnout své produkty i s obrázkem a cenou přímo ve výsledcích vyhledávání. O tom, jak fungují a jak je nastavit, jsme psali v článku Jak na Google Nákupy a nastavení Google Merchant Center?

Reklama na sociálních sítích 

I sociální sítě nabízejí možnosti pro internetovou reklamu. Výhodou je zejména to, že tam potenciální zákazníci tráví velké množství času a díky účinným nástrojům je možné reklamu velmi přesně zacílit. Můžete se rozhodnout pro různé formáty placené reklamy – například v rámci společnosti Meta (Facebook a Instagram), kde se kampaně spravují a analyzují pomocí přehledného nástroje. Druhou alternativou propagace na sociálních sítích je oblíbený influencer marketing. 

UIČKOVSKÝ TIP: Nevybírejte si na spolupráci influencera podle počtu followerů. Zaměřte se na interakci jeho publika s příspěvky a to, zda dokážete najít mezi vaším produktem/znackou a jeho působením (zájmy, názory a pod.) průnik. Více tipů, jak na výběr influencera najdete v článku Influencer marketing: Jak najít perlu mezi influencery?

Internetová reklama v cenových porovnávačích 

Cenové porovnávače, jako například Heureka, Pricemania, Favi, Biano a podobně přinášejí možnost využít na prodej produktů další kanál. Výhodou je, že zachycují zákazníka ve fázi, kdy je už rozhodnutý produkt koupit a porovnává si cenu zboží, případně dopravy. Umiestnění produktů v porovnávači pomocí feedu zvyšuje konkurenceschopnost a viditelnost značky a zároveň přináší vysokou návratnost investic (potenciální zákazník je už ve fázi nákupního procesu).

Připomínejte se e-mail marketingem a remarketingem 

Dobře nastavený e-mail marketing je už dlouhodobě efektivním nástrojem, jak internetovou reklamou získávat nové a dbát o existující zákazníky. Pomocí e-mailů můžete posílat sdělení o výhodných akcích, speciální nabídce, novinkách, informacích o značce nebo jiném unikátním obsahu, který by mohl potenciální zákazníky zaujmout. Databázi e-mailových adres můžete segmentovat podle svých potřeb (nové leady, stálí zákazníci a pod.) a vytvářet personalizované nabídky. 

Správně vystavěný obsah e-mailu s poutavým předmětem a vhodně umístěným call-to-action prvkem (například tlačítko MÁM ZÁJEM, NAKUPOVAT SE SLEVOU a pod.) je skvělým nástrojem, jak přivést zákazníky na webovou stránku. Alternativou, jak nasměrovat návštěvníka stránky zpět nebo mu připomenout, že si v košíku nechal nákup, ale objednávku nedokončil, jsou remarketingové kampaně.

Sbírejte data, analyzujte je a přetavte ve svou výhodu 

Data jsou dnes to nejcennější, co e-shop nebo web má. Pomocí nich dokáže správně analyzovat a vyhodnotit všechny aktivity, které s digital web marketingem souvisí. A nejen to. Díky údajům lze snadno zjistit, kdo je vaší cílovou skupinou a také jak se uživatelé na webu chovají. Analýza dat je prvním krokem, pokud chcete vyřešit vysokou míru okamžitých odchodů ze stránky (bounce rate) nebo, naopak, slabý konverzní poměr (conversation rate).

Druhým, nezanedbatelným rozměrem jsou automatizace a pokrok, který už dnes vidíme díky pokroku s umělou inteligencí. V e-shopu se dá využít různými způsoby. Pomocí kvalitních dat a technologií můžete procesy v rámci administrace webu zefektivnit a ušetřit tak čas a finance na jeho správu. Novinkou, která zvyšuje konverze a počet objednávek, jsou automatizovaná doporučení. Účinný cross-sell a up-sell produktů bez potřeby administrace doporučí návštěvníkovi stránky ty produkty a služby, o které má nejpravděpodobnější zájem. Dokonce bez toho, aby o sobě zadal jakékoli údaje.

Popisky, poutavý obsah a SEO copywriting 

Obsah je nástroj, kterým se návštěvníkovi webové stránky přihováráte. Kromě grafiky je jeho nosným prvkem text. Prodejní texty, ale také optimalizované popisy produktů, kategorií, textová pole ve formulářích či jakýkoli jiný obsah na webu, díky kterému uživatel získá potřebnou informaci nebo vykoná konverzi. To vše zastřešuje copywriting. Jeho součástí je i tvorba obsahu, jehož cílem je přidaná hodnota. Pro každý web nebo e-shop představuje copywriting způsob, jak se odlišit od konkurence a proměnit návštěvníka webové stránky na svého zákazníka.

UIČKOVSKÝ TIP: Při tvorbě obsahu se zaměřte na to, co zajímá vaši cílovou skupinu. Publikujte pravidelně unikátní články na blogu, přinášejte tipy a zajímavosti na sociálních sítích nebo informujte o svých úspěšných projektech v případových studiích. Nakonec, obsah, to není jen text. Oslovit zákazníka můžete i pomocí infografiky, videa, podcastu či množství jiného obsahu, který vám pomůže posílit brand.

Tvorba webové stránky je skutečně jen začátek, pokud chcete v e-commerce uspět. Přemýšlíte právě, kterou z výše uvedených možností se vydat? V one – stop shop agentuře ui42 najdete pod jednou střechou odborníky na všechny zmíněné oblasti. Kontaktujte nás, určitě najdeme pro váš projekt ten nejideálnější marketingový mix a způsob, jak udělat váš web efektivnější. 

Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Přečtěte si také

 

Děkujeme za odběr!
Čeká vás ještě jeden krok. Klikněte na potvrzovací odkaz, který máte v e-mailu.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později