Porovnání Google Analytics a Matomo. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Google Analytics je nejrozšířenější nástroj, který se na webovou analytiku používá. Na základě údajů z webové stránky nebo aplikace dokáže zobrazit různé přehledy a vytvářet analýzy, které jsou pro fungování webu klíčové. Díky reportům a statistikám je analýza dat důležitým faktorem pro vyhodnocování aktivit a plánování dalších cílů každého online projektu. 

Kromě Google Analytics existuje však několik dalších analytických nástrojů, které rozhodně stojí za zmínku. Příkladem je Matomo, které používáme i my, v ui42. 

Víte, jaký je mezi nimi rozdíl, jaké mají jednotlivé nástroje výhody a zda je můžete používat i současně?

Porovnání Google Analytics a Matomo. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Porovnání Google Analytics a Matomo. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Google Analytics je nejrozšířenější nástroj, který se na webovou analytiku používá. Na základě údajů z webové stránky nebo aplikace dokáže zobrazit různé přehledy a vytvářet analýzy, které jsou pro fungování webu klíčové. Díky reportům a statistikám je analýza dat důležitým faktorem pro vyhodnocování aktivit a plánování dalších cílů každého online projektu. 

Kromě Google Analytics existuje však několik dalších analytických nástrojů, které rozhodně stojí za zmínku. Příkladem je Matomo, které používáme i my, v ui42. 

Víte, jaký je mezi nimi rozdíl, jaké mají jednotlivé nástroje výhody a zda je můžete používat i současně?

Porovnání Google Analytics a Matomo. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Co je Google Analytics? 

Pokud pracujete s daty, pravděpodobně Google Analytics znáte. Od té doby, co ho Google zařadil mezi svůj balík nástrojů, stal se nejpoužívanějším pomocníkem pro všechny, kteří se orientují podle čísel. GA totiž dokáže přesně říct, jací uživatelé webovou stránku navštěvují, jak se na ní chovají, kde ji opouštějí a zda na ní někdy už byli. 

Kromě toho nabízí Analytics množství funkcí, jak data vyhodnocovat na základě různých požadavků, vytvářet přehledné analýzy a reporty. Pro zkušené online obchodníky a marketéry je Google Analytics nejlepší oporou, pomocí které se mohou rozhodovat, jak postupovat v online v rámci projektu dál. Není se čemu divit. Podle posledních statistik používá aktivně Google Analytics téměř 38 milionů webových stránek, přičemž více než 96 tisíc z toho na Slovensku.

Co je Matomo? 

Matomo je analytický nástroj na bázi open-source (ve verzi On-Premise). Do jeho vývoje aktualizací tedy zasahuje odborná komunita, která reflektuje na konkrétní problémy a hledá řešení, jak nástroj neustále posouvat vpřed. Podobně, jako je to v případě Google Analytics, i Matomo do detailů odpovídá na informace o návštěvnících stránky. Zaznamenává a vyhodnocuje jejich interakci s webem a díky množství analýz a reportů vytváří důležitou oporu pro data-driven rozhodnutí v online byznysu.

Matomo Analytics však rozhodně nepatří mezi nějaké neotřelé novinky. Pro ty, kteří s daty pracují déle, ho můžete znát také pod názvem Piwik, který se rebrandem v roce 2018 změnil na aktuální Matomo. Nepopiratelnou výhodou a důvodem, proč Matomo využívá momentálně téměř milion webů je vlastnictví dat. Jaké jsou jeho další výhody a rozdíly mezi Matomo a Google Analytics?

Jaké jsou výhody Google Analytics a Matomo? 

Google Analytics a jeho hlavní benefity 

V případě Google Analytics hraje hlavní roli dostupnost a možnost analyzovat data bez jakéhokoliv poplatku. Tak, jako všechny své nástroje, i Google Analytics neustále svá rozhraní vylepšuje, důkazem čehož je poslední upgrade na Google Analytics 4. Kromě dostupných přehledů a funkcí je možné propojit Analytics s externími nástroji a efektivně tak zabezpečovat aktuální data pro jejich lepší fungování. Co například v Google Analytics momentálně najdete?

  • přehledy o datech v reálném čase
  • informace o místech, na kterých návštěvníci opouštějí web
  • personalizovaná zobrazení díky filtrům
  • možnost definovat a nastavit své cíle v rámci kampaní
  • informace o tom, jak návštěvníci procházejí webem
  • tipy a návody, jak s Google Analytics pracovat

Jak funguje Matomo Analytics a co jsou jeho výhody? 

Matomo nabízí hned dvě možnosti, jak tento analytický nástroj používat. První je On-Premise řešení, které je bezplatné a v rámci kterého hostíte Matomo na svém serveru. Rozhraní nástroje si můžete plně přizpůsobit podle svých požadavků a nečekají vás ani velké datové limity. Druhou možností je Matomo Cloud. Tato verze je jednodušší na technické znalosti uživatele, dokonce nastaveními velmi podobná právě Google Analytics. Sice je zpoplatněná, ale na druhé straně ušetří váš čas i finance, protože je více automatizovaná (update a pod.). Celkově je však podstatných hned několik výhod, které Matomo nabízí:

  • podrobná data o návštěvnících stránky (včetně klíčových slov, přes která přišli a jazyka, kterým mluví)
  • 100% vlastnictví údajů
  • neustálý vývoj nástroje díky open-source komunitě
  • takzvaná “surová data”
  • ochrana soukromí uživatele
  • ochrana údajů v souvislosti s GDPR
  • bezpečnost (v případě Matomo Cloud zálohování i monitorování)

Porovnání: Základní rozdíly mezi Google Analytics a Matomo 

Kromě rozdílů mají GA a Matomo mnoho podobných funkcí a, samozřejmě, i výhod. Příkladem je možnost přizpůsobit si své vlastní uživatelské rozhraní, shromažďovat údaje podle svých vlastních cílů, monitorování v reálném čase, přístup i z mobilních aplikací a propojení na externí softwary. Mnozí datoví analytici a marketéři však volí Matomo jako alternativu k všeobecně známému nástroji Google Analytics. Co hraje roli při jejich porovnání?

Instalace Google Analytics a Matomo 

Pokud si porovnáme začátek s oběma nástroji a způsob, jak je nainstalovat nebo spíše spustit v rámci svého webu (většinou na Wordpressu), je miska vah mírně nakloněná k Google Analytics. Po jednoduché registraci pomocí e-mailu s koncovkou gmail.com získáte vygenerovaný JavaScript kód, který vložíte na svůj web (nejjednodušeji pomocí jednoho z volně dostupných pluginů).

V případě Matomo však mluvíme o dvou výše uvedených verzích – Matomo On-Premise a Matomo Cloud. Rozhraní cloudového řešení je to samé jako u GA. Po registraci vložíte unikátní kód do hlavičky webu a přehledné user-friendly prostředí můžete bez problémů využívat. O něco složitější je to v případě On-Premise, kde je potřeba nástroj nainstalovat za pomoci profesionála. Ten ve výsledku opět získá unikátní kód, který je potřeba implementovat přímo na web.

Uživatelské rozhraní závisí na preferencích 

Je zřejmé, že snahou obou nástrojů je vytvořit uživatelsky jednoduché a přívětivé prostředí. Pokud je tedy jednoduchost používání a obsluhy analytického nástroje kritériem pro jeho volbu, v tomto směru závisí od každého osobních preferencí. V obou případech je k dispozici přehledný levý panel, a v případě Matoma i mapa návštěvníků. Jak jsme však výše uvedli, Matomo On-Premise je složitější na instalaci, což může některé méně technicky zdatné uživatele hned v úvodu odradit. 

Neomezené v Analytics versus mírně osekané sledování v Matomo 

Stejně, jako v případě Google Analytics, i v případě Matomo můžete sledovat základní parametry jako polohu, zařízení, vstupní a výstupní stránky či návštěvníky webu v aktuálním čase. Ne všechny parametry jsou však v obou případech neomezené. Z tohoto hlediska vyhrává Google Analytics – neomezuje počet uživatelů, segmenty, ani cíle. Velmi podobně je to i v případě Matomo On-Premise, avšak omezení přichází například v podobě vlastních dimenzí v počtu 100. Cloudové řešení Matomo částečně omezuje všechny vymenované parametry. 

Kolik zaplatím za Google Analytics a Matomo? 

To je častá otázka, která hraje roli v rozhodování. Google Analytics je zdarma. Navíc, je skvěle propojený na další nástroje z Google balíčku, jako například Google Ads. Zatímco Matomo ve verzi On-Premise deklaruje nulové poplatky, ty vám mohou naběhnout v případě, že nemáte vlastního specialistu, který vám toto řešení rozjede a případně pomůže v rámci nějakého nastavení a konfigurací. U Matomo Cloud je nastavený měsíční poplatek.

Přístup a vlastnictví dat je jednoznačně doménou Matomo

S rozvojem inovací, jako je například umělá inteligence, vstupuje do hry při výběru analytického nástroje jeden velmi významný faktor. Vlastnictví dat. Zatímco v Google Analytics se svými daty můžete pracovat ve smyslu jejich zobrazení, porovnání a pořizování důležitých reportů, Matomo má v tomto bodě významně navrch. S tímto nástrojem jste vlastníkem dat výhradně vy a nejsou zpřístupněny žádným třetím stranám pro marketingové nebo jiné účely.

Ochrana údajů ve vaší zprávě znamená výrazné posílení v očích klientů a také přístup k surovým datům, která můžete dále využít k dosažení vyšších konverzí v e-shopu nebo na webu. Právě data jsou podstatným artiklem pro automatizovaná doporučení, která dokáží ulehčit vaši zákaznickou podporu a nabídnout návštěvníkovi stránky obsah, o který má pravděpodobně největší zájem.

Může se Google Analytics a Matomo používat zároveň?

Na závěr ještě jedna otázka, která vám možná už napadla. Ano, Google Analytics a Matomo Analytics, jako dva samostatné analytické nástroje, můžete používat zároveň. Výhodu je porování výstupů a možná také rozhraní.

Jako vždy má to však i nevýhodu. A tou je implementace dvou JavaScript kódů na stránce, které jsou spuštěny souběžně. Výsledkem může být snížení rychlosti webu a následný odchod návštěvníků z příliš pomalých stránek. Proto stojí za zmínku zvážit, které ze dvou, respektive tří uvedených řešení (Google Analytics, Matomo Cloud nebo Matomo On-Premise), je pro vás to nejvhodnější. My, v ui42, máme zkušenost s oběma nástroji, pokud si nevíte rady, kontaktujte nás. Rádi vaši analytiku posuneme tím správným směrem.

Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.