15 e-commerce tipů pro košík, aby zákazník dokončil nákup

Odchody z košíku v poslední fázi nákupního procesu jsou bolestivým místem mnoha e-shopů. Patříte k nim také? V tom případě si rozhodně přečtěte těchto 15 bodů, díky kterým možná odhalíte, proč lidé košík ve vašem e-shopu opouštějí a nákup nedokončí. Co můžete změnit, aby to tak nebylo?

15 e-commerce tipů pro košík, aby zákazník dokončil nákup

15 e-commerce tipů pro košík, aby zákazník dokončil nákup

Odchody z košíku v poslední fázi nákupního procesu jsou bolestivým místem mnoha e-shopů. Patříte k nim také? V tom případě si rozhodně přečtěte těchto 15 bodů, díky kterým možná odhalíte, proč lidé košík ve vašem e-shopu opouštějí a nákup nedokončí. Co můžete změnit, aby to tak nebylo?

15 e-commerce tipů pro košík, aby zákazník dokončil nákup

1. Motivujte zákazníka, aby využil benefity svého účtu

V momentě, kdy e-shop zákazníka rozpozná (například v určitém kroku zadá v e-shopu svou e-mailovou adresu), měli byste mu připomenout všechny benefity, které mu z přihlášení do svého účtu plynou. Příkladem jsou věrnostní body, nevyčerpané slevové kupóny a podobné drobnosti, které ho dokážou motivovat, aby nakoupil.

2. Nepřehánějte to s cross-sellem

Pokud používáte na webu doplňkový prodej nebo nabízíte zákazníkovi možnost koupit si související produkty, udělejte to jen jednou. V opačném případě ho můžete zbytečně zmást. Zvláště, pokud si už nějaký produkt v rámci cross-sellu do košíku vložil. Je totiž minimální pravděpodobnost, že pokud si vybral zubní kartáček a v detailu produktu prostřednictvím doporučených produktů přihodil i zubní pastu, v košíku bude zvažovat nákup dalšího zubního kartáčku.

UIČKOVSKÝ TIP: Nedaří se vám nastavit doporučené nebo související produkty/služby v rámci doplňkového prodeje? Nechte to na umělou inteligenci. Automatizovaná doporučení, které jsme v ui42 vyvinuli, vyberou přesně ty produkty nebo služby, o které by mohl mít daný zákazník co nejpravděpodobnější zájem. Jak přesně dokážou ušetřit váš čas pomocí automatizace a zvýšit konverze, si můžete přečíst v tomto článku.

3. Slevové kupóny? Ano, pokud právě nějaké máte 

Slevové kupóny jsou velkým lákadlem, které dokáže motivovat k nákupu. Co však v případě, pokud žádné právě nemáte aktivní? Zobrazování prázdné kolonky v košíku může zákazníka zbytečně navádět k tomu, aby si vyhledával slevové kupóny mimo vaši stránku. A možnost, že se vrátí, aby nákup dokončil, se začíná vzdalovat…

4. Skladová dostupnost: Zobrazovat či nezobrazovat v košíku?

Máte všechny nabízené produkty na skladě? Pak je tato informace v košíku zbytečná. Zvláště v případě, pokud zákazník nakupuje v mobilu a v rámci responzivního designu se snažíte skládat obsah layoutu co nejefektivněji. Opačným případem jsou však e-shopy s množstvím poboček nebo externích skladů, u kterých se dodání/dostupnost zboží může lišit. V tom případě je lepší, pokud zákazník vidí souhrnné informace o dostupnosti/dodání všech položek na jednom místě. Pokud byste navíc zvažovali, zda mu dát možnost objednávku v případě různé doby dodání rozdělit na více balíků, je třeba vzít do úvahy i logistické náklady, které s tím přicházejí.

5. Dopravu a platbu můžete po výběru zabalit

Samozřejmě, ne do balíku. Pokud si už v košíku zákazník zvolí způsob dopravy a platby, nejideálnější řešení je zneviditelnit ostatní možnosti kromě té vybrané, aby ho zbytečně nemátly. Možnost změnit tuto volbu má například kliknutím na viditelný button “ZMĚNIT”. Podobně, jako v případě skladové dostupnosti v optimalizované mobilní verzi košíku, tyto informace zabírají zbytečné místo. Skvělým řešením je takzvaná harmoniková rozbalovací lišta, kterou může zákazník rozbalit v případě, pokud se rozhodne svou volbu náhodou změnit.  

6. Při nákupu na splátky sledujte poměr zájem verzus schválené žádosti

To je totiž nejdůležitější číslo, které vám poskytne obraz o tom, zda je prodej na splátky pro vás možností, která vám něco přináší. Často se stává, že potenciální zákazníci utratí mnohem větší rozpočet v rámci placených kampaní, ale počet výsledných schválených žádostí je příliš malý a výnos z nich nepokryje ani náklady na reklamu.

7. Ověřte si funkčnost platebních bran v každém prohlížeči 

Věděli jste, například, že v prohlížeči Chrome je možnost platby prostřednictvím metody Google Pay blokovaná? Aby jste předešli podobným scénářům, otestujte si všechny možnosti platby napříč všemi prohlížeči (v mobilní i desktopové verzi). Eliminujete tak riziko, že objednávka zůstane viset v systému bez úhrady a ušetříte si čas/náklady spojené s řešením nápravy (komunikace se zákazníkem, administrativa, atd.). 

8. Buttony v košíku by měly zákazníka jasně navigovat

Má být v tlačítkách v jednotlivých krocích košíku šipka nebo jen text? A text v smyslu “DÁL” nebo konkrétněji, například “DÁL NA DOPRAVU”? Řeknete si možná – detail. Avšak u množství zákazníků, kteří košíky opouštějí, zaváží i ten. I nenápadná šipka totiž nabádá, aby uživatel přistoupil k dalšímu kroku. Zároveň platí, že pokud ví, co ho v tom dalším čeká, dokáže se zorientovat v celém nákupním procesu rychleji. Problémem může být opět mobilní verze, kde skládání tlačítek s delším textem pod sebou není velmi vhodné. Vyřešit to však můžete optimalizací – zkrácením textu v CTA prvcích pro mobilní verze.

9. Udělejte jasno ve fakturační a dodací adrese 

Víte, která je pro vašeho zákazníka důležitější? To závisí na tom, zda nakupuje na firmu nebo jako soukromá osoba. To nejdůležitější však je, aby byly obě jasně a zřetelně vyznačené (ideálně i u vás v administraci e-shopu), protože dodatečná změna faktury přináší velké množství časových i finančních nákladů a administrativy. Ideálním scénářem je uvést jako první fakturační adresu a v případě, pokud se neshoduje s dodací, tuto nabídnout jako možnost v rámci rozbalovacího menu.

10. Neochuďte se o objednávky špatným nastavením PSČ kolonky 

Každá země má jiná pravidla pro určování poštovního směrovacího čísla a tedy i jiné formáty. Pokud nastavíte pravidlo, že PSČ může být pouze 5-místné číslo, jak je to v případě SR, můžete snadno přijít o objednávky ze zahraničí (v Rumunsku mají 6-místné PSČ, v Maďarsku a Rakousku 4-místné, …). Validaci pro jiné znaky, jako jsou písmena a automatické odstranění mezer, můžete ponechat, rozsah pro počet čísel však doporučujeme nastavit širší.

11. Ulehčete vyplňování údajů pomocí autocomplete nástrojů

Příkladem je Foxentry – našeptávač pro vyplnění údajů už od prvního písmene. Díky autocomplete nástrojům výrazně urychlíte proces vyplňování údajů v nákupním procesu a přispějete tak k pozitivní uživatelské zkušenosti. A právě ta je důvodem, proč zákazník nejenže košík neopustí, ale dokonce se vrátí nakoupit i v budoucnu.

UIČKOVSKÝ TIP: Ještě více tipů, jak vylepšit košík zejména z pohledu UX, najdete v článku od našich UX specialistů Neopouštějte se z opuštěných košíků.

12. U firemních zákazníků ověřujte plátce DPH 

Opět jeden tip, který vám dokáže ušetřit množství dílčí práce navíc v případě, pokud tuto informaci ověřovat nebudete. Pokud je firemní zákazník plátcem DPH a vy mu zaúčtujete celou částku i s DPH, musíte řešit nápravu. Pro soulad s účetnictvím je potřebný kontakt a administrativa navíc, která vás stojí množství času (například při platbě kartou nemáte ani číslo účtu, kam částku vrátit). 

13. Checkboxy před velkým finále – které ano a které ne?

Ještě předtím, než zákazník klikne svatý grál všech buttonů v e-shopu – “POTVRDIT OBJEDNÁVKU”, je tu několik checkboxů, kterými se musí prokousat. Víte, které jsou must-have a které v košíku vůbec nemusí být?

Registrace 

Checkbox s registrací není povinná jízda. Na jedné straně ho v tomto bodě vůbec nemusíte uvádět a na druhé straně by nemělo být pro zákazníka povinností registrovat se v případě, pokud ch

Jsou vám některé výrazy nejasné? Podívejte se na uičkovskou abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Přečtěte si také

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.