Hledáte rychlý a jednoduchý způsob, jak podpořit růst vašeho online podnikání? Jedním z efektivních a dostupných řešení pro každého provozovatele eshopu je využívání segmentů v Google Analytics (GA).
Standardně jsou všechny metriky v GA shromažďovány jako určité celky nebo souhrnné informace. To znamená, že nám ukazují detailní údaje o celkovém počtu návštěv obchodu, konverzí, průměrném čase stráveném na stránce a podobně. Agregované metriky jsou tak výborným ukazatelem toho, jak se konkrétnímu webu daří z celkového pohledu. Při nastavování strategie, od které očekáváme určité výsledky, je však už takový model nedostačující. Odpovědí na otázku, jak dále, jsou segmenty.
Díky segmentům dokážeme přesněji vymezit jednotlivé skupiny webových návštěvníků a podrobněji analyzovat jejich chování na webové stránce. Zjištěné výstupy nám potom pomáhají při její optimalizaci.
V aktuálním blogu se budeme věnovat třem jednoduchým GA segmentům, které by měl využívat každý eshop.
1. Návštěvy z mobilů (Mobile Traffic)
Zákazníci navštěvují webové stránky z různých zařízení a každé z nich jim poskytuje jinou uživatelskou zkušenost. Z tohoto důvodu je důležité analyzovat každou návštěvnost ze všech zařízení samostatně. Jedním ze současných online trendů je i rostoucí návštěvnost webových stránek z mobilních zařízení. Chceme-li zjistit, zda je zkoumaný web skutečně mobile-friendly a přináší uživatelům požadovanou zkušenost, je nezbytné samostatně analyzovat tento druh návštěvnosti.
Přímo v GA je k dispozici před-definovaný segment s označením Mobile Traffic. Je třeba si přitom uvědomit, že tento segment zahrnuje i návštěvy uskutečněné z tabletů. Zkušenosti zákazníků při návštěvě webové stránky z mobilu a tabletů se však mohou výrazně lišit. Tento segment je tak výhodnější oddělit a sledovat jen chování uživatelů při návštěvě uskutečněné prostřednictvím mobilu.
2. Návštěvy ukončené opuštěním nákupního košíku
Jedním z hlavních cílů každého provozovatele eshopu je průchozí nákupní košík. V praxi to znamená, že každý návštěvník, který si do něj vloží produkt, si ho i skutečně koupí. Google Analytics poskytuje možnost rozpoznat zákazníky, kteří si vloží do nákupního košíku zboží, někdy projdou až k vyplnění údajů, nákup však i přesto nedokončí. Chceme-li zvýšit prodej produktů v eshopu, takový druh chování zákazníků si zaslouží větší pozornost a důkladnou analýzu.
Zkušenosti také ukazují, že takové návštěvy, během kterých dochází k opuštění nákupního košíku, se mohou lišit například i v závislosti na zdroji, z kterého daný zákazník přišel. Velkým benefitem je v tomto případě i možnost vytvoření menších podskupin seřazených podle zdrojů návštěv, jako je opuštění košíku zákazníků přicházejících z Facebooku, newsletteru a dalších.
3. Nejhodnotnější (High-Value) zákazníci
V případě, že chceme získat informace o tom, kdo jsou naši nejhodnotnější zákazníci eshopu, je potřeba nejprve si vypočítat průměrnou sumu objednávky. High-value zákazníci jsou takoví, kteří dokážou utratit 2 až 3-krát větší obnos peněz. Z tohoto pohledu je vhodným krokem hlubší analýza chování těchto návštěvníků, pochopení jejich pohnutek a skutečných potřeb. Neméně důležité jsou poznatky o zdrojích, z kterých tito zákazníci přicházejí a na jaké druhy kampaní reagují, jakož i další cenné informace, které nám pomáhají efektivněji zaměřit tuto skupinu uživatelů.
I v tomto případě tak platí jednoduchá rovnice, že čím více o nich víme, tím lépe si je dokážeme udržet. V rámci tohoto segmentu získáváme i důležité informace o tom, jak účinně oslovit průměrně nakupující zákazníky. Z uvedeného je zřejmé, že takovýmto způsobem dokážeme zvětšit i aktuální bázi high-value uživatelů.
Pokud vás téma zaujalo a máte jakékoli otázky, neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám se vším poradíme.