Newsletter je jedním z nejrozšířenějších nástrojů e-mail marketingu. Pro každého provozovatele eshopu tak představuje důležitý prvek, na který by neměl zapomínat v oblasti propagace. Newslettry vytvářejí přímý komunikační kanál mezi prodávajícím a kupujícím. Jejich hlavním cílem je oslovit potenciální a existující zákazníky. Personalizované newslettry a e-maily jsou efektivní nástroje, pomocí kterých dokážeme oslovit zákazníky s obsahem ušitým na míru.
Jak si připravit personalizovaný newsletter
Na začátku vždy stojí základní myšlenka, kterou plánujeme oslovit určitou cílovou skupinu. V prvním kroku si připravíme seznam zákazníků a vytvoříme newsletter s poutavou nabídkou. Hotový materiál zašleme vybraným zákazníkům. Takový postup lze označit i za tradiční nebo klasický proces tvorby propagačního newslettera. V současnosti se však do popředí dostává pojem personalizace a tento trend se nevyhýbá ani oblasti e-mail marketingu. Hlavní výhody personalizovaných newsletterů si přiblížíme i v následujících řádcích.
Někdy stačí jen změkčit rétoriku, vložit do textu příjemné oslovení a výsledkem je výrazná změna chování na straně osloveného.
Z uvedeného konceptu vycházíme i při tvorbě personalizovaných newsletterů. Každý z nás má rád, když nás lidé oslovují vlastním jménem. Pokud chceme zákazníkovi ukázat, že nám na něm záleží, oslovíme ho jménem i v připravovaném newsletteru. V případě, že ho známe důvěrněji, můžeme do textu zakomponovat i určité poselství, které mu chceme předat.
Pokud víme, že chceme oslovit jen jedno pohlaví, můžeme text tvořit přímo v mužském nebo ženském rodě. Výsledkem takové strategie je mnohem osobnější přístup k zákazníkovi a jeho potřebám. Každého z nás více zaujme zpráva, která se začíná příjemným osobním oslovením: "Milá Andrea" nebo "Ahoj Peter", než když otevřeme e-mail s následujícím textem: "Vážený pan/paní".
Personalizace obsahu
Moderní eshopy shromažďují různé informace, které pomáhají obchodníkům přesněji nastavit obsahovou stránku newslettera. Dokážeme z nich například vyčíst, které produkty si zákazník prohlížel během nákupního procesu a vložil do košíku, a to i v případě, že nákup nedokončil. Na základě těchto informací mu můžeme při nejbližší příležitosti nabídnout speciální cenu na takový produkt nebo jiné zboží ve stejné kategorii. V případě, že zákazník využívá funkci oblíbených produktů, v připravovaném newsletteru mu můžeme nabídnout slevu na tyto produkty.
Při tvorbě personalizovaného newsletteru můžeme využívat i specifickou doménovou logiku. V případě, že disponujeme informací o tom, že zákazník si u nás koupil například letní pneumatiky s rozměrem 155/65 R14, existuje vysoká pravděpodobnost, že stejné pneumatiky bude potřebovat i na zimní sezónu. V tomto případě by tak bylo ztrátou času posílat mu v newsletteru tip na nákup pneumatik s rozměrem R17. Raději mu můžeme poslat nabídku s rozměrem R14 a upozornit ho na disky dostupné s stejným rozměrem.
Každá doménová oblast je unikátní. Ve většině oblastí nám však dokáže personalizace výrazným způsobem pomoci při oslovování vybraných skupin zákazníků. Stačí jen smíchat špetku kreativity s dlouholetými zkušenostmi přímo v CMS BUXUS a vítězný koktejl je hotový.
V případě zmíněných pneumatik zároveň dokážeme pracovat s informací, že zákazníci si většinou kupují nové pneumatiky maximálně jednou za sezónu. Není proto efektivní vnucovat pneumatiky těm, kteří už v obchodě v příslušné sezóně nakoupili. Těmto zákazníkům je vhodnější zaslat newsletter obsahující aktuální nabídku pneumatik až v nadcházející sezóně.
TIP NA ZÁVĚR: Při tvorbě obsahu personalizovaného newslettera je důležité dívat se na text očima našeho zákazníka a jeho potřeb.
Pokud vás téma zaujalo a máte zájem dozvědět se o něm více, neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám se vším poradíme.