V případě, že už e-shop máte a plánujete ho změnit, proveďte audit současného stavu a výsledky si zapište.
- Zapisujte si nejen negativní zjištění, ale i pozitivní.
- Udělejte si dostatek screenshotů, abyste si v budoucnosti mohli podívat, co jste vlastně změnili.
Seznam zjištění vám pomůže, až jednou budete zjišťovat, jaké byly důvody změn. Audit by měl zahrnovat více pohledů na e-shop. V základním auditu e-shopu je uvedeno, co je třeba analyzovat:
- v uživatelském rozhraní e-shopu,
- v jeho webové analytice a SEO
- a v marketingových aktivitách včetně PPC kampaní a sociálních sítí.
Základní audit si můžete zkusit udělat i sami, ale kvalitní audit si vyžaduje detailní znalost v několika oblastech. Proto je lepší oslovit buď více odborníků, nebo optimálně jednu firmu, která má know-how v uvedených oblastech a její pracovníci budou při auditu spolupracovat.
Proveďte i vlastní testování použitelnosti. Nezapomeňte na stížnosti a pochvaly svých zákazníků, které jste získali přes e-maily a telefonáty, případně proveďte průzkum přes online dotazník. Pokud máte call centrum nebo kolegy, kteří vyřizují objednávky zákazníků, zeptejte se jich a dozvíte se hodně o problematických místech na vašem e-shopu. Recenze zákazníků jsou dalším zdrojem nápadů na zlepšení. Hledejte recenze například na cenových porovnávačích.
Na jednoduchý audit e-shopu nejsou někdy potřebné sofistikované nástroje, jako na ilustračním příkladu tzv. eye-trackingové brýle.
Konkurenční a podobné e-shopy
Podobný audit jako v případě vlastního e-shopu proveďte pro konkurenční e-shopy. K jejich webové analytice se nedostanete, ale audit použitelnosti a testování použitelnosti provést můžete. Hledejte recenze například na webech porovnávačů. Porovnávače mohou být i místem, kde najdete konkurenci a dokonce přes porovnávače můžete udělat i odhady tržních podílů. V případě, že chcete v e-shopu prodávat zboží, které se nedá umístit v porovnávačích, jako například dětské židličky a stolky vlastní výroby, stále jste v segmentu dětského nábytku pro domácnost a vaší konkurencí jsou e-shopy z této oblasti. Vašimi zákazníky jsou rodiče malých dětí, hlavně maminky, ale mohou to být i starí rodiče nebo provozovatelé mateřských školek a dětských koutků.