Jak probíhá UX testování?
Při vývoji produktu nebo služby je důležité poslouchat hlas zákazníka. UX testování vám pomůže pochopit, jak uživatelé interagují s vaším produktem nebo službou a identifikovat problémy s použitelností, které mohou bránit úspěšnému používání. Jak ale takové UX testování probíhá?
![Jak probíhá UX testování?](/buxus/images/cache/blog.blog_detail_article_image_2/UX_testovanie.jpeg)
Jak probíhá UX testování?
Co je to UX testování?
UX testování je proces testování použitelnosti webu pod vedením odborníků (agentury) za přítomnosti klienta. Sleduje uživatele při práci s webem/eshopem za účelem zjistit, co zákazníkům pomáhá. A naopak co jim při plnění úkolů testování překáží. UX testování probíhá v tzv. UX laboratoři.
Podle našich dlouholetých zkušeností je UX testování zážitkem, který změní váš přístup k dalšímu vývoji produktů.
"Díky dobře mířeným radám z oblasti UX firmy ui42 jsme schopni stále vylepšovat naše online služby. UX testování a konzultace přispívají k tomu, aby byl náš produkt snadno použitelný pro naše zákazníky. Ne jen partnerský přístup, ale i vysoký stupeň profesionalismu a odbornosti v dané problematice přispěly k absolutní spokojenosti a proto ui42 doporučujeme všemi deseti." Tomáš Sakáč, 4ka
Co je to UX laboratoř?
Je prostor kam mohou vstoupit i běžní smrtelníci, bez bílých plášťů. :)
UX laboratoř, nebo zkráceně UX lab je prostor, který se skládá ze dvou samostatných místností oddělených neprůhledným sklem a probíhá v něm testování webu. Základním pravidlem je udržovat v prostoru, ve kterém se testování vykonává, klid. A tedy nedochází k narušování kvality testování. V pozorovací místnosti doporučujeme soustředit co nejvíce lidí z týmu klienta. Proč? Je to skutečně výjimečná situace, kdy máte možnost naživo sledovat uživatelské chování vašeho webu/eshopu.
Jak probíhá UX testování?
Předem se společně s klientem připraví seznam vhodně zvolených otázek. Ty postupně moderátor (odborník z agentury) klade respondentovi (potenciální zákazník). Kladení otázek probíhá bez jakéhokoli nabádání k správné odpovědi, či ovlivňování dané odpovědi.
Během testování se u moderátora vystřídá minimálně 5 účastníků s tím samým zadáním. Celý tento proces sleduje tzv. pozorovatel (další odborník z agentury) za neprůhledným sklem v jiné místnosti. Pozorovatel zapisuje všechny podstatné informace z odpovědí respondenta. V ideálním případě sedí u pozorovatele i klient, který má možnost celé testování pozorovat společně s agenturou.
UX testování je nahráváno na video a audio záznam, a tedy klient se může kdykoliv k nahrávkám vrátit. Po samotném testování v UX labu se zpracují výsledky. Ty agentura vyhodnotí a společně s doporučeními prezentuje klientovi. Výsledky a doporučení budou tím účinnější, čím dříve je zapracujete.
Rekrutace participantů - nebo kdo ty weby vlastně testuje?
Může se zdát, že testovat může každý, například náhodní nebo spíše ochotní známí z friendlistu na Facebooku. Uvědomte si, že předpokladem dobře odvedeného testování použitelnosti je mít relevantní uživatele z vaší cílové skupiny. Bez kvalitních participantů se nedostanete k očekávaným zjištěním. To však neznamená, že tito uživatelé jsou "profesionálové", naopak i při výběru participantů platí určitá pravidla.
Kolik uživatelů je potřebných na UX testování?
Na kvalitativní výzkum, kterým je testování použitelnosti, stačí 5 účastníků testování. Samotné testování probíhá najednou jen s 1 účastníkem, který před tím nedostal žádné školení. Ani nebyl jinak seznámen s fungováním webu/eshopu.
Je ještě něco co byste měli o UX testování vědět?
Pokud chcete vědět kam se přesně při UX testování váš respondent dívá a tedy vidět výsledek pozorování ve formě barevných kroužků, vyzkoušejte eye tracker (sledovač pohledu). Jak funguje takové měření očí, vám společně s naší konzultantkou Carolinou, přiblížíme při dobré kávě u nás v ui42. Pokud si před setkáním ještě co to o eye trackingu přečtete v našem dalším blogu - určitě to oceníme.