Učitelé, jak si familiárně zvykneme říkat, pravidelně zvyknou navštěvovat různé konference.
Protože jak všichni moudří lidé na této planetě říkají - investice do vzdělání zaměstnanců přispívá k zásadnímu zlepšení výkonu ve firmě. Nebo si určitě všichni pamatujete, jak nám zvykly učitelky ve školách opakovat, že vědomosti jsou bohatství, které nám nikdy nikdo neukradne. A my přece chceme být bohatí.. že?
WebExpo má už několik letou historii a je známá tím, že spojuje programátory, designéry, marketéry a prostě všechny nadšence online světa dohromady. No a protože to bylo mé “poprvé”, přináším svůj úhel pohledu jako nováček.
Jednotlivé části pražské Lucerny dodávaly řečníkům šmrnc. Tyto krásné prostory dýchají kulturou i bez toho, aby tam měl zrovna vystoupení Karel Gott (čest jeho památce).
Já jako neprogramátor, ale zástupce obchodně-marketingového oddělení firmy a latentní UX nadšenec jsem volila přednášky tohoto druhu.
DON’T DO PERSONAS. START WITH UNDERSTANDING PEOPLE, Petr Štědrý
Petr na této přednášce vyvrací standardní postup vytvoření fiktivního profilu našeho uživatele. Samozřejmě, že tento postup se nedá vždy obejít, ale to, že jste si vytvořili personu ještě zdaleka neznamená, že jste pochopili reálného koncového uživatele. A proč?
Protože v realitě se různí lidé identifikovaní jako stejná persona mohou chovat úplně odlišně právě tehdy, když se mají rozhodnout, zda si daný produkt nebo službu zakoupí. To, na čem záleží, je účel produktu/služby, který je motivací k jejich zakoupení. Proto místo toho, abyste kategorizovali lidi se je snažte pochopit a dát jim produkt/službu, s kterou budou vědět uspokojit svou potřebu.
THE LOVE AND HATE OF BRAND AND DESIGN, Jan Šrůtek a Christian Barnett
Forma této přednášky byla výborná v tom, že kluci vedli proti sobě boj, kde Christian zastával brand s přesvědčením, že se musíte lišit od ostatních a doslova vyčnívat z davu. Na druhé straně Jan razil teorii konzistence, zaužívaných zvyklostí a standardu, na které jsou uživatelé zvyklí.
Opět se potvrdilo jaká tenká hranice (rozuměj žádná) je mezi láskou a nenávistí. Stejně platilo i v tomto případě a je jasné, že brand bez designu a naopak prostě neumí existovat.
BRINGING PERSONALITY BACK TO THE WEB, Vitaly Friedman
Musím se přiznat, tuhle přednášku jsem už zažila v květnu. Vitaly byl totiž hlavní hvězdou na nejdůležitější e-commerce konferenci na Slovensku @Mastersgate. Opakování je však matka moudrosti.
Jak jsem výše zmínila, konzistence je to, co dělá design použitelným. Ale i z běžně používaných vzorců umíme nuancemi prolomit nudný a předvídatelný design tak, abychom nenarušili použitelnost, ale vytvořili příjemný zážitek.
Vitaly ukončil páteční program a nám nezbývalo nic jiného než se přesunout do místních podniků. Nalejme si čistého, všichni se vždy těší do Prahy na českou kuchyni a vychlazenou Plzeň. Nám se do hry zamotala i Zelená, ale ustáli jsme to.
V sobotu jsme se po kontinentálních snídaních doprovázených pohárem sektu v hotelu Falkensteiner Maria Prag přesunuli opět do Lucerny absolvovat druhou sérii přednášek.
MAKE YOUR MARKETING MEMORABLE WITH VISUAL STORYTELLING, Jessica Gioglio
Jako lidské bytosti jsme vyprávěli příběhy od samého počátku z jednoduchého důvodu. Příběhy “jiskří” s našimi emocemi. Pomáhají nám lépe rozumět, vcítit se a rozsvítí naši senzorickou kůru v mozku. Statistiky říkají, že vizuální obsah zpracováváme o 90% efektivněji (60 000krát rychleji než samotný text). Proto tvořme vizuální příběhy a výsledkem bude virál a daleko větší dosah.
V poslední době mě velmi fascinuje umělá inteligence a její dopad na společnost. A to bylo téma následující přednášky.
Na Expe mluvilo několik řečníků o AI. No samozřejmě mně, jako neprogramátorovi, zůstaly na výběr jen ty, které v názvu obsahovaly slovíčka, kterým rozumím.
HOW AI IS CHANGING ADVERTISING IN CHINA, Bessie Lee
Tuhle přednášku bych nazvala spíš čínská propaganda, která se děla v přímém přenosu.
Čínská vláda značnou část státního rozpočtu investuje právě do AI. Čína má i největší počet absolventů v AI a STEM. Do roku 2030 plánuje vedoucí pozici a stát se tak největším AI inovačním centrem na světě s hrubou produkcí 1,6 trilionu USD.
Bessie mluvila i o konkrétním příkladu a to o aplikaci WeChat, která má v sobě vše - psaní zpráv, videohovory, fotení, rezervace v restauracích či možnost platby a cokoliv si dokážete představit s cílem udržení uživatele jen na jedné platformě. A protože v Číně neexistují regulace na ochranu osobních údajů, co tam po tvorbě cílových skupin, person a zastaralých forem segmentace. Aplikace si od vás vytáhne potřebná data nd here comes the magic! Radost dělat marketing. :)
Během přednášky jsme se i obzírali po sále, zda v jevišti nesedí příslušníci čínské vojenské služby, ale nikoho jsme nenašli. Umí se dobře maskovat.
Musím však přiznat, že od WebExpo jsem čekala trochu víc. Zúčastnila jsem se ještě několika salesovo - marketingových proslovů, ale nic nového jsem se nedozvěděla. Jelikož jsem studovala international sales and marketing, většinu těchto informací jsem obsáhla už ve škole. Na druhou stranu jsem se utvrdila v tom, že si moji učitelé nevymýšleli.
Byl to však příjemný čas strávený s kolegy mimo známé prostory firmy a Bratislavy, proto to určitě stálo za to.
Módní policie nechyběla ani v Lucerně a padli jí do oka dva fešáci, kteří nic nenechali na náhodu a výkonný ředitel Andrej spolu s produktovým manažerem Peťou spolu perfektně ladili. Vždyť posuďte sami. :)
Pokud byste měli zájem si některou z přednášek podívat, na tomto odkazu najdete veškerý obsah z konference.