E-shopy v době Vánoc lákají především na doručení zdarma

E-shopy v době Vánoc lákají především na doručení zdarma

Osm z deseti slovenských online obchodů očekává, že průměrná výše nákupu v jejich e-shopu se v předvánočním období zvýší. Téměř třetina předpokládá nárůst o více než 20 %. Online obchodníci v tomto nákupně exponovaném čase lákají své zákazníky zejména na doručení zdarma a dárky k uskutečněnému nákupu. Tyto zjištění vyplývají ze čtvrtého ročníku průzkumu E-shop Barometer, který na vzorku téměř 120 respondentů realizovala KPMG na Slovensku ve spolupráci se společností ui42.

Podle výsledků tohoto průzkumu vznikají slovenské e-shopy zejména z touhy mít vlastní podnikání. Vyjádřila se tak téměř polovina respondentů. Se online podnikáním to Slováci myslí vážně, až dvě třetiny oslovených aktuálně zvažují možnost expandovat na jiný než slovenský trh.

Za svou největší konkurenční výhodu považují zástupci e-shopů u nás zákaznický servis včetně řešení reklamací. Do popředí se ve srovnání s minulými lety derou online obchody, které nabízejí unikátní produkty nebo služby. Často jsou šité na míru podle požadavků zákazníků.

"Obchodníci začínají chápat, jak důležitá je pro slovenského zákazníka personalizace. Pokud firma dává cítit klientovi jeho jedinečnost, věnuje mu speciální pozornost a péči, automaticky se stává jeho oblíbenou značkou. Nejenže si její produkty/služby opětovně zakoupí, ale také ji rád doporučuje dál," konstatuje Ivana Mazániková, partnerka KPMG na Slovensku zodpovědná za sektor maloobchodu.

Vánoční svátky jsou i letos považovány zástupci e-shopů za top faktor, který zvyšuje poptávku po jejich zbožích a službách. Vyjádřila se tak třetina oslovených. Na druhém místě se umístila tzv. PPC reklama, tedy online reklama, kde zadavatel platí za klik na stránku propagující společnost.


Pay Per Click reklama je vhodná téměř pro všechny typy e-shopů, zejména pro ty, které se pohybují v konkurenčně nasyceném prostředí a nenabízejí unikátní nebo exkluzivní produkt. Taková investice jim může pomoci k tomu, aby je jejich zákazníci snáze našli. Základem úspěchu jsou jednoznačně dobře nastavené parametry reklamy, klíčová slova a cílení publika,“ vysvětluje Martin Krupa, spoluzakladatel ui42.

Na přilákání širší zákaznické základny 42 % e-shopů investovalo v roce 2019 nejvíce prostředků do propagace svého online obchodu. Marketing se tak v této otázce umístil na první příčce již po čtvrté. Další více než třetina oslovených investovala nejvíce do designu a funkčnosti e-shopu.

„Pro úspěšného e-shopera je dnes velmi důležité zvládnutí mnoha oblastí. Nechci všechny vyjmenovávat, spíše bych ráda některé vypíchla - na začátku je to např. počáteční investice do komplexního řešení. V oblasti exportu je to důkladná znalost prostředí, zákazníka, specifik trhu, atd. V provozu e-shopu jsou to pak pro někoho zdánlivě až drobnosti, které však mají vliv na nákup a celkovou spokojenost zákazníka. Mezi ně řadím unikátní produkt, potom mít takovýto zboží skladem no a samozřejmě rychlost a spolehlivost doručení zásilky,“  říká Andrea Podstrelencová, holokolo.sk
„V roce 2019 patřilo mezi naše hlavní investice vytvoření speciálně vyškoleného týmu zákaznické spokojnosti, který spadá pod marketing. Jeho úkolem je sledovat spokojenost našich zákazníků na více než 20 hodnotících portálech a proaktivně reagovat na jejich požadavky. Mělo to pozitivní dopad i na obrat, protože lidé se čím dál více rozhodují o nákupu na základě internetových recenzí,“ doplňuje Jakub Žilinčan, marketingový ředitel společnosti Berlin Brands Group, která provozuje 20 e-shopů v zemích střední a východní Evropy.

Zajímavé odkazy:

O průzkumu

Průzkum E-shop Barometer 2019 realizovala společnost KPMG na Slovensku ve spolupráci se společností ui42 formou online dotazníku na vzorku 117 respondentů. Osloveni byli zástupci e-shopů na Slovensku, které nabízejí široké spektrum produktů i služeb. Mezi respondenty byli zástupci etablovaných, stejně jako začínajících e-shopů. Sběr dat probíhal v měsíci listopadu 2019.

Rozhovor o průzkumu slovenských eshopů s Ivanou Mazánikovou z KPMG si můžete prohlédnout v tomto videu.

Přečtěte si také

Děkujeme za odběr!
Brzy dostanete náš newsletter.
Ups! Tento email už je registrován
Email už máme v databázi, zkontrolujte si schránku nebo použijte jiný mail
Ups! Tento email je nesprávný
Email nemá správný formát
Ups! Neznámá chyba
Prosím, zkuste to později

Konzultace zdarma

S čím byste potřebovali pomoci?

Vyberte všechny možnosti, které se vás týkají

Potřebujete ještě s něčím pomoci?

Vyberte si další oblast

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulář byl úspěšně odeslán.