A/B testování
Tímto testováním lze testovat navigaci, texty, ceny, obrázky, barvy, rozložení prvků na stránce, ale i texty v e-mailových newsletterech, jakož i vhodný čas na jejich odesílání.
Podstata A/B testování spočívá v tom, že si připravíte dva nebo více variant a potom je náhodně zobrazujete návštěvníkům e-shopu. Jeden uživatel bude mít na stránce produktu zelené a druhý červené tlačítko, jeden tlačítko s textem Koupit, druhý s textem Do košíku. Potom se sleduje zvolená metrika, například proklikovost nebo nákupní konverze. Po určité době, kdy už máme statisticky relevantní výsledky, vítěznou verzi nasadíme jako finální na živý e-shop a experiment ukončíme.
A/B testování - Ilustrační obrázek 1
Na A/B testování potřebujete dostatečnou návštěvnost, aby bylo hodnocení testů statisticky relevantní a nemuseli jsme čekat měsíce. Podle čerstvé studie 45 % malých a středních firem v USA neoptimalizuje své weby pomocí A/B testování. Situace na Slovensku je aktuálně ještě horší, A/B testování se využívá jen minimálně. Hlavními důvody v obou případech jsou nedostatek lidí a nedostatek potřebného know-how na rozjezd. Google však poskytl nástroj, který zjednodušuje rozjezd A/B testování.
Google Optimize optimize.google.com/
Google Optimize je nástroj, který se snadno nastavuje a používá. Je propojený s Google Analytics a pokud ho používáte, stačí do e-shopu přidat jeden řádek kódu a můžete začít Optimize využívat. Údaje z Google Analytics poslouží na přípravu a vyhodnocování experimentů. Pokud chcete, aby váš e-shop rostl a vydělával více, A/B testování je jednoduchý UX postup, při kterém se můžete naučit využívat údaje a testování na postupné zlepšování UX vašeho e-shopu.
Doporučení pro CTA tlačítka
Při přípravě nových tlačítek nebo při návrhu variant tlačítek pro A/B testování existuje několik doporučení, která jsou výsledkem zkušeností jiných e-shopů. V první řadě si je třeba uvědomit, že tlačítko je navigační prvek v uživatelském rozhraní e-shopu a při jeho návrhu je potřeba myslet na všechny jeho parametry:
- umístění na stránce,
- interakci (statický vs dynamický),
- stejně jako vizuální vlastnosti (velikost, barva, tvar) a text.
A/B testování - Ilustrační obrázek 2
Neexistuje dokonalé tlačítko, které je optimální ve všech případech. Na zlepšování tlačítek je vhodné A/B testování více variant. Při testování použitelnosti e-shopu můžete zjistit, že uživatelé mají problémy s tlačítky, ale navrhnout úpravy už musíte vy. Která varianta tlačítka bude nejlepší závisí od kontextu a rozložení prvků na konkrétní stránce. Někdy i malé změny mají překvapivě velký vliv na výsledek, ale bohužel ne vždy pozitivní. Tlačítko musí ze stránky „vyčnívat“ a výrazně se odlišovat od zbytku stránky. Na obrazovce by mělo být jen jedno nebo maximálně dvě tlačítka, z toho jedno výrazné. Na stránce jich může být více, ale na výřezu stránky, který vidíte na obrazovce, by mělo být jen jedno nebo dvě. Uvědomte si, že velikosti obrazovek jsou různé, od velkých desktopů přes tablety až po smartphony. Pravidla platí pro všechny rozměry obrazovek.
Jednodušší tlačítka jsou obvykle úspěšnější. Větší tlačítka jsou obvykle lepší, ale nepřehánějte to s velikostí. Text v tlačítku má hlavní vliv na konverzi. Uživatelé čtou texty uvedené na tlačítkách. Můžete vyzkoušet i tlačítka s delšími texty.